60 kg - juleaften

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: 60 kg - juleaften
73 dage til en skøn, slank jul.. jeg har det bare rigtig godt. Zumba igen her i eftermiddag og jeg er stadig øm - men på den gode måde.

Kan mærke, at jeg har muskler i benene;o)

En anden ting jeg tit tænker på er knogler. Altså at jeg har dem. Kan se i spejlet, at jeg er langt mere markeret omkring skuldre og hals. Med de der knogler. Ikke sådan at de stikker ud - men man kan se dem under huden.

Og så noget andet, der er lidt mærkeligt. Jeg fryser ret meget - navnlig om aftenen. Pakker mig ind i nattøj og morgenkåbe for at holde varmen. Om natten sover jeg normalt altid i "eva-kostume" men har måttet kapitulere og indimellem iklæde mig nattøj - eller krybe helt sammen under min elskedes dyne (hvad han dog ikke har beklaget sig over :o))

Imens jeg sidder her, kan jeg læse indholdet i mit første indlæg her i tråden. Det er alligevel vildt at jeg er kommet så langt. Det giver altså en hel del selvtillid, når man har succes med sådan et projekt.

Min elskede mener at det vil være synd for min kvindekrop at smide yderligere 5 kg -men jeg prøver nu alligevel. Dels fordi jeg har lovet mig selv, at det SKAL lykkes. Dels fordi jeg ikke tror det gør en kæmpe forskel.

Da vi mødte hinanden vejede jeg 49 (!!) kg og dengang var han jo også vildt med mig. Har dog ingen ambition om at komme så langt ned igen. Ville ligne en afpillet rosin, hvis jeg prøvede. Jeg tør slet ikke tænke på alle de rynker jeg ville have. Og altså også lidt for mange knogler der stak frem.

Dengang havde jeg problemer med at finde tøj, der var småt nok - havde tabt mig fra 72 til 49 kg over et halvt år dengang. Den periode af mit liv er nok det nærmeste jeg kommer anoreksi. Jeg tabte mig på en hamrende usund måde, der indebar at jeg ofte var svimmel af sult. Mad var min fjende. Alligevel holdt jeg vægten på mellerm 49 og 54 kg i flere år. Så det er ikke altid sandt, at man ikke holder vægten, når man har tabt sig på den usunde måde.

For 3 år siden kunne jeg ikke købe tøj i de almindelige butikker fordi jeg var for tyk. Der var jeg mere ude i noget alvorligt trøstespisning - overspisning.

Hold op hvor er jeg altså glad for at være 35 - og hvile mere i mig selv end jeg nogensinde før har oplevet. Jeg tror - trods alt - at jeg har et sundere forhold til min krop nu, end jeg nogensinde har haft før (helt sundt bliver forholdet nok aldrig).

Meget af det jeg spiser og gør, er ud fra en tanke om, at jeg kan lide at passe på min krop. At vide at jeg tager mig godt af mig selv. Det føles lidt som om, det først er hen over de seneste par år, jeg selv har følt, at jeg har fortjent denne forkælelse. Måske er det alligevel en milepæl. Jeg håber ihvertfald at denne indstilling kan hjælpe mig, når jeg engang går over til vægtvedligeholdelse.

God aften til jer alle

Lovely

14 år14. oktober 2010 kl. 19:42
Så er der 72 dage tilbage til juleaften. Dejligt.

Og så skal der bare lige tabes 4,3 kg mere - for JA, JA, JA har tabt 700g hen over natten så vægten nu siger 64,3 kg. DET ER HELT VILDT. Mindre end 5 kg tilbage til målet.

Nu kan jeg også være en af de mange der "bare lige skal tabe mig 5 kg" se - det er jo en drøm jeg for et par år siden havde, at være en af "forfængelighedsslankerne" og det er jeg nu. Mit BMI er normalt (omend i den høje ende med 24,2) så det er ren forfængelighed der bærer mig videre. Det er rart at vide - at nu er det bare ønsket om at være tæske-lækker-smækker der bærer mit projekt. Det er ikke længere sundhedsskadeligt at være mig.

Krøb i et jakkesæt idag - som det ihvertfald er et par år siden jeg sidst har haft på. Det sidder PERFEKT. Føler mig drøn-seriøs-på-den-lækre-måde idag. Booster min selvtillid og giver mig modet til at åbne munden (endnu mere) ved diverse møder og forhandlinger.

Det er jo åndssvagt at udseendet skal betyde noget. Det er jo min hjerne, min arbejdsgiver er ude efter. Desværre er jeg så overfladisk at min fremtræden betyder rigtig meget for, hvor meget gennemslagskraft jeg føler, jeg har i den enkelte situation.

Nu håber jeg I alle får en god weekend - og for de af jer, der er så heldige at have ferie i uge 42 - jeg er SLET IKKE misundelig ;o/

Knus og godt humør

Lovely
14 år15. oktober 2010 kl. 08:51
Så blev det endelig fredag efter arbejde - og weekend. Har sådan set allerede syndet med lidt hjemmebagt kanel - men er så træt, at jeg ikke orker at have dårlig samvittighed.

Det har været en krævende uge - både arbejdsmæssigt, træningsmæssigt og iøvrigt. Så det var med dårlig samvittighed jeg kom hjem til mine børn alt for sent på grund af (endnu) et møde. Godt at jeg nu har en hel lang weekend med dem - jeg SAVNER dem med en intensitet, så jeg får helt ondt i maven.

Har haft en diskussion (som de opmærksomme sikkert har set) i en anden tråd omkring metoder og midler, slankekure og vægtvedligehold.

Det slog mig, at jeg er frygtelig desillusioneret. At jeg har svært ved selv at finde begejstringen for en bestemt måde at leve på. At jeg efter at følt at jeg har set lyset i flere omgange, har valgt den trælse, og sikkert ikke sundeste måde at gøre det på - finde min egen vej. Ikke lade mig forføre - selvom det måske i virkeligheden var det bedste at gøre.

Lade sig forføre af statens eller andres kostråd, og vide med mig selv, at det ville jeg kunne overholde resten af livet. Men det kan jeg ikke - ikke mere ihvertfald. Har fejlet så mange gange at jeg føler, at jeg SELV må genopfinde den dybe tallerken. Opfinde en livsstil specielt tilpasset mig og mine behov, ønsker osv. ARGH - kan blive vred på mig selv, fordi jeg absolut skal gøre tingene på den besværlige måde.

Til gengæld har jeg i denne proces opdaget en meget vigtig tricker for min overspisning - det var også den, der fik mig til at spise kage idag.

Når jeg ikke kan håndtere en situation - så spiser jeg. Jeg kan fx godt håndtere at være glad eller ked af det - eller vred - eller andre "rene" letforståelige ting. Det der får mig til at spise (eller en af mine trickere) er helt sikkert når jeg står over for en situation jeg ikke helt ved hvordan jeg skal håndtere. Komplekse situationer - som idag fx hvor det handlede om en karrieremulighed, der opstod af ingenting - og hvor jeg blev fuldstændig perpleks. Kom hjem. Forvirret - og SÅ bagte jeg en kage (under dække af, at ungerne skulle have fredagskage) og spiste et stykke. Kunne ikke slappe af, før jeg havde den søde kage i min mund.

Eller måske er det i virkeligheden når jeg bliver usikker. På mig selv. Usikkerhed er helt klar også en "farlig" følelse i forhold til mine spisevaner.

Det søde - ja det dæmper følelsen af at være forvirret og ikke slå til. jeg retter fokus mod noget andet. Og det sker så hurtigt og så indarbejdet, at jeg ikke kan "fange det" i opløbet.

Så derfor må jeg jo finde nogle andre tilpasningsmuligheder - og jeg må lære at genkende en situation som potentielt farlig.

Når det så er sagt er jeg stadig stor tilhænger af konceptet "slankekur" netop fordi når man skal tabe sig - eller som jeg - har taget en aktiv beslutning om at det skal ske - så er man i min verden definitorisk på slankekur. Man spiser mindre, mere fedtfattigt og sukkerfattigt med det formål at blive slankere. Grundene til at man ønsker at blive slankere er jo forskellige fra person til person. Lige nu er jeg faktis - som jeg skrev tidligere - et sted hvor det ikke mere handler om sundhed - men udelukkende forfængelighed. OG det er fandme fedt!!!

Så; når jeg deltager aktivt i debatten herinde - så handler det jo lige så meget om at lære mig selv og egne vaner at kende. At stille spørgsmålstegn og forholde mig kritisk til de informationer jeg modtager. Jeg stiller mig ikke til dommer over andres meninger, midler, holdninger og livsstil - men går ud fra, at når man poster et indlæg herinde - ja så er det ok at svare.

Lige lidt træt fredagsrøg fra mig.

GOD fredag aften til mine medtabere.

Lovely
14 år15. oktober 2010 kl. 19:22
Så blev det søndag. Idag er der nøjagtig 70 dage til det bliver juleaften.

Igen er det lykkedes mig at tage 800g på hen over weekenden. Det var nu påregneligt - tabte mig jo helt vildt i dagene op til. Har også syndet. Lidt - ikke meget - men tilsyneladende NOK ;o)

Ved ikke helt hvorfor. Måske fordi jeg bare er ret kvæstet og lidt ked af, at det ikke er mig, der har en lang efterårsferie foran mig. Men jeg holder nogle dages fri sidst på ugen - så det er bare at bide tænderne sammen. Er også ret træt - fordi mine to yngste begge to er kommet ind i løbet af natten og har villet sove hos os. 4 mennesker i en 180 cm bred seng - det er altså bare det samme som dårlig nattesøvn (og er det ikke noget med at dårlig nattesøvn er en af de største syndere når det kommer til overvægt??)

Dagen er som sædvanlig gået med Zumba (den lange 70 minutters tur), og så alle forberedelserne til ugen der kommer. Det vil med andre ord sige - bage, koge, riste.. osv.

Fik lavet en kæmpe portion af det nøddedrys jeg plejer at putte på min fromage frais. MMMM... det er altså bare noget af det LÆKRESTE. Tror aldrig jeg bliver træt af den morgenmad (150g Fromage frais eller Skyr - drysset med Fiberstrø (for maven), nøddedrys og frosne hindbær eller jordbær - yum, yum... kan varmt anbefales, hvis man som jeg har en KÆMPE appetit om morgenen)

Har besluttet mig for, at jeg nu vil til at skrive lister til jul. Der skal bages boller - der skal bages kager - købes ind til morgenmad, middage og julefrokoster - der skal planlægges gaver, julekalendre - og så skal jeg jo også lige huske at få tabt mig de sidste kg.

Overvejer - igen - helt at droppe sukkeret. Har forsøgt mig med en "mådeholds-strategi" i weekends. Men det fungerer ikke. Er stadig helt perpleks over, at jeg snart, snart skal have fundet den perfekte livsstilsstrategi for mig. Det er en kæmpe opgave. Snart siger vægten 60 kg. GLÆDER MIG. Vil ikke bekymre mig om de mindre "set-backs" i weekends. Tilsyneladende - når jeg ser på min kurve - har de jo en fin indvirkning på min forbrænding.

God søndag til alle - og så håber jeg I får en god efterårsferie. Alle dem, der som jeg, ikke holder ferie - god ny, frisk uge fuld af inspiration og tabte kg!!

Lovely
14 år17. oktober 2010 kl. 17:17
Hej Lovely

Håber du får nogle dejlige dage trods det at du ikke har ferie..

Kunne man evt få opskriften på det nøddedrys ?

venlig hilsen Tanja
14 år17. oktober 2010 kl. 17:56
Hej Lovely

Vil bare lige sige, at jeg logger spændt ind på siden hver dag for at følge din kamp :) Flot klaret Vil vildt gerne have opskriften på de der tærter du bruger på arbejde?

Tanker herfra
14 år17. oktober 2010 kl. 21:17
Juleaften begynder at blive virkelighed - nu er der kun 69 dage tilbage til at smide de sidste 5 kg.

Min mens er startet her til morgen - og vægten sagde +900g siden lørdag, så alt er som det plejer :o/. Nu gælder det som sædvanlig om at holde igen og ikke miste modet, selvom vægten i de næste 4-5 dage kun rykker en vej -hvis den rykker! så det er stilstand vi ønsker.

Iøvrigt ligner min hud noget fra en teenage-knægt og jeg føler mig aldeles uflatterende med oppustet mave, "lettere" humørudsving og altså ekstra 900g at slæbe rundt på.

Nok om det - er jo endnu en af charmerne ved at være kvinde i den fødedygtige alder (man burde dælme kunne afbestille de der menstruationer, når man ikke vil have flere børn - jeg HAR gjort min samfundspligt!)

Nå - troldepigen ønskede opskriften på mine frokosttærter. Altså; det er mest sådan en gang køleskabsoprydning, men du får lige noget sådan cirka-noget. Tærterne er geniale, fordi fyldet jo kan varieres i det uendelige, alt efter hvad du lige har i køleskabet.

Lovelys frokosttærter:

1 pakke cheasy hytteost
4-5 æg og lige så mange ekstra hvider
1 bundt porrer
blomkål (vel omtrent ½)
1 pakke røget svinefilet (bare den billige slags)
Salt, peber og paprika

Blomkålet koges (men ikke helt mørt)
Porrer og svinefilet svitset på en slip-let pande i lidt olie

Æg og hytteost blandes med salt, peber og paprika (eller andre krydderier du kan lide)

Muffinsforme (jeg bruger sådan en silikone-tingest) findes frem, og i bunden lægges små blomkålsbuketter. Herefter følger porre-svinefiletblandingen ovenpå.

Når de små forme er fyldt pænt op med blomkål og det øvrige hældes æggeblandingen over.

Bages i ovnen ved 180 grader i 25-30 min.

Der bliver cirka 18-20 stk minitærter af opskriften.

Jeg spiser to til frokost sammen med tomat, agurk, blomkål eller hvad jeg nu lige har af grøntsager. Skal det være rigtig lækkert så med et stykke lunt, ristet rugbrød.

________

Nok om mad. Mandagen lurer. Denne tid på måneden er særlig udfordrende, fordi jeg bare MÅ have lakrids! og det må jeg jo ikke få.

Skal til Zumba senere og ellers vil jeg bare sidde her på mit kontor og nyde, at jeg endelig har fået skruet op for varmen - så her er lunt.

Har nemlig et problem p.t. Jeg FRYSER - hele tiden. Pakker mig ind i uld og hvad ved jeg. Sidder under min dyne om aftenen. FRYSER. I nat måtte jeg sove i lange natbukser og natkjole. Jeg frøs simpelthen så jeg rystede. Andre der kender denne mindre charmerende side af vægttabet?

Ellers; god efterårsmandag til alle.

Lovely
14 år18. oktober 2010 kl. 07:53
Sidder bare her i min sofa iklædt varmt blødt, behageligt tøj. Det er dejligt at slappe af ovenpå en hård dag med arbejdet helt oppe i det røde felt - efterfulgt af en times Zumba - dog ikke af den allerhårdeste slags.

Vil bare sidde her hele aftenen (EEEELSKER at jeg kan gøre det med god samvittighed, fordi jeg har fået den daglige motion - næsten uden at opdage det) og glo på tåbelige TV-serier (Medical night på kanal 4 - intet mindre) og bare være varm, træt i kroppen - og uden forpligtelser (hovsa - husker lige at madtærterne skal tages op af fryseren til min frokost imorgen) (hovsa igen - de små skal vist lægges i seng - de skændes hele tiden)

Men ELLERS skal jeg slappe af SUK.

Går tidligt i seng, og vil nyde at det er koldt efterår udenfor, og dejligt lunt soveværelse med varme strømper indenfor.

God mandag aften til alle!
14 år18. oktober 2010 kl. 19:04
SÅDAN.. af uvsisse årsager, er det lykkedes for mig at tabe mig 700g - til trods for menstruation, og hvad dertil hører af væskeophobninger osv. så jeg er GLAD.

Mangler 200g inden jeg igen er nede på det laveste i denne omgang 64,1 - som jeg vejede i lørdags. Denne tid på måneden handler dog om at tage tingene som de kommer - så jeg vil bare nyde at jeg ikke er taget på - og så nyde at jeg er 700g lettere.

Nogle gange når jeg passerer et mørkt vindue eller et spejl, kan jeg blive helt perpleks over, at det spejlet/vinduet reflekterer faktisk er min krop. Nu har jeg tabt mig så meget, at jeg selv kan se det. og jeg må lige kigge efter en ekstra gang - er den fikse skikkelse derinde virkelig MIN?

En anden succes-oplevelse.. imorges, da jeg smurte mine (stadig zumba-ømme) ben ind i bodylotion, mærkede jeg en mærkelig bule på mit lår. Gik en anelse i panik, før det gik op for mig at det er.. en MUSKEL. Sådan da.. jeg har MUSKLER - Hallo...MIG??

Så alt i alt har morgenen været god - til trods for endnu en mindre end optimal nattesøvn pga ungernes natteroderi.

Nu handler det så om at få taget hånd om min kur de dage hvor jeg holder fri her sidst på ugen - gyser lige lidt - det går ALTID galt når jeg har fri (burde sådan set arbejde 7 dage om ugen - er meget bedre for vægttabet ;o/)

Tager det en dag ad gangen - har jo ikke rigtig andet valg.

God tirsdag hele vejen rundt!

Lovely

14 år19. oktober 2010 kl. 07:35
hej lovely
følger næsten dagligt dine indlæg og du er så sej. du skriver om alm. ting som kommer til dig i dagligdagen, frustrationer og spørgsmål om din vej gennem de tabte kg. et af de meget interessante spørgsmål er det med vedligeholdelse, har du fundet en stradegi som du vil prøve, jeg har selv en del kg igen, men det er også noget jeg tænker meget på fordi jeg vil heller ikke tage det hele på igen når nu man endelig har tabt det man i så laaang tid har prøvet at få tabt.

min vægt går ikke så hurtigt, har et lille problem med at endten så spiser jeg ikke nok ellers så kommer jeg til at spise lidt for meget og så stiger vægten ellers så står den bare stille. det kommer i sådan små omgange på 1 kg. :D
så nu prøver jeg at finde ud af ved hvilket kcal antal jeg taber med ved. de dage hvor jeg ikke har spise sp meget så snupper jeg lige lidt forbudt om aftenen så har jeg tabt mig igen, det er lidt mystisk. men ejg er åbenbart ikke så go til at få spist det jeg skal.
14 år19. oktober 2010 kl. 08:26

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...