60 kg - juleaften

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

re: 60 kg - juleaften
93 dage - og 6,8 kg tilbage!! Julen nærmer sig med hastige skridt - og således også mit store mål om 60 kg.

Vægten var røget 100g ned her til morgen - så det var jo fedt - på den FEDE måde (jeg er godt nok vittig her til morgen)

Som jeg havde regnet med, at havde de to gange Zumba igår en positiv effekt på både humør og motivation. Det var hårdt - har jo ikke været afsted siden sidste torsdag! Har lånt mine zumba-dvder ud, dem må jeg have fat i igen, hvis jeg skulle havne i samme situation igen.

Er meget, meget træt ovenpå en hård uge med rigtig mange udfordringer på vægtfronten, men har dog præsteret et lille samlet vægttab som jeg kan glæde mig over.

Nu mangler jeg bare lige de sidste 400g inden jeg rammer en normal BMI. Det bliver en stor dag. Kan godt mærke, at det kræver mere nu - indsatsen skal øges, hvis jeg skal nå mit store forkromede mål. I næste uge håber jeg at kunne gennemføre mit 6 x zumba på en uge projekt - det skal nok kunne rykke på vægtskalaen.

Tak for wellness rådene til jer der har været så søde at give et tip. Jeg skal helt sikkert forsøg mig med et wellness ophold i en ikke for fjern fremtid - måske som en endelig belønning for at blive tæske-lækker-smækker-slank?

Det jeg har i tankerne nu, er mere nogle lækre wellness-rutiner på hjemmefronten. Lidt lækkert jeg kan gøre for mig selv i dagligdagen. Savner virkelig inspiration.

Nu gælder det så om, igen at årbejde hårdt med kosten - det er der problemet indimellem er. Vil udtænke nye regler - det er altid godt til motivationen at prøve nye tanker af.
14 år23. september 2010 kl. 07:51
Tilbage på sporet. En vildt skøn Zumbatime hjalp i den grad på humør (og forbrænding, er jeg overbevist om)

Fik klaret et problem jeg har haft på jobbet, og som har vokset sig meget stort i min bevidsthed. Nu er det VÆK.

Kosten har været god idag - har ikke engang haft lyst til at synde, for første gang i en uge. HURRAAA I´M BACK.

Tænker stadig meget over strategi for vægtvedligeholdelse - og dermed RESTEN AF LIVET. Hvordan dælen gør man det? Jeg har kørt med elevatorvægt siden jeg var barn. Har kunnet krybe i alle tøjstørrelser fra 32 - 48.

Og nu står jeg her. Jeg er ved at være så gammel, at jeg har indset, at det bare ikke går mere. Jeg er nødt til at passe på min krop. OG mit helbred. Bliver jo ikke yngre, og har den her snigende fornemmelse af, at jeg skal have gang i alle de gode vaner NU. At det bliver for sent, hvis jeg venter på endnu en omgang af den gamle elevatorvægt.

Jeg har læst, at det er vanskeligere for en tidligere overvægtig at holde sig slank efter vægttab, end det er for en stofmisbruger at holde sig fra sit stof - og en alkoholiker fra alkohol. Tilbagefaldsprocenten er alarmerende stor.

Forskellen er vel, at vi overvægtige dag efter dag eksponeres for vores stof. At vi er nødt til at spise for at fungere. At usund mad - fede, søde ting - ikke er ulovlige ligesom stoffer er.

Anonyme alkoholikere siger: Jeg er alkoholiker, men jeg drikker ikke.

Jeg kan vel sige: Jeg er overvægtig - men jeg vejer ikke for meget.

Det er jo en kunst af de helt store at skulle kontrollere sit fødeindtag resten af livet. ALTID være obs på, hvad man spiser, og leve i frygten for, at det skal gå galt igen. Alle os, der har været ude i den helt slemme overvægt ved jo, at der kan komme perioder hvor overspisning, trøstespisning, hyggespisning osv. bare ikke lader sig kontrollere.

At det der med "AT TAGE SIG SAMMEN" og tabe sig er et koncept man ikke forstår, hvis man ikke selv har været der.

Personligt oplever jeg det som et tab. Tanken om, at chokolade, slik og opbagt sovs for tid og evighed vil være fjenden. Som andre misbrugere har jeg jo desværre en tendens til, at hvis jeg først har fået startet på det det mest forbudte af mit stof - så skal der en kraftanstrengelse til for at stoppe igen. Og i 9 ud af 10 tilfælde lader det sig ikke gøre. Alle de vrede, selvhadende tanker til trods.

Denne viden, som jeg har skitseret - lever jeg jo med. Derfor er det så vigtigt at få vendt tankerne til noget positivt. Jeg har overvejet at opstille regler for, HVAD JEG GERNE MÅ (inspireret af det meget dybe tidsskrift "Alt for damerne")

Har overvejet om sødemiddelssødet guf skal være en del af min fremtid - eller om forsagelse af alle de søde sager i al evighed er for drastisk en løsning (svaret er - NEJ, det er ikke for drastisk, det er tværtimod meget fornuftigt - men jeg ved jo godt, at det ikke kommer til at gå sådan)

Jeg er nødt til at tage udgangspunkt i mig selv, og det er vel i virkeligheden det sværeste. At finde helt derind, hvor alle de nye regler (eller hvad nu det ender med at blive) giver fuldstændig mening. Hvor følelser og fornuft kan følges ad, og på lang sigt FORHÅBENTLIG kan give mig et mindre anstrengt forhold til mad.

Jeg VED jeg er god til at tabe mig. Lægger man alle mine vægttab sammen har jeg tabt mere end en fuldvoksen mand. Det samme kan man desværre sige om mine sammenlagte vægtstigninger.

Men det SKAL bare være. Jeg bliver bare nødt til at gå ind i mit misbrug. Identificere de særlige faremomenter, min personlighed bærer runde på i forhold til mad - og finde strategien. Finde alle de løsninger der kan hjælpe mig til den kontrol jeg sådan længes efter.

Pyhh.. det blev en længere smøre - men mine tanker cirkler meget omkring disse ting. Jeg har en klar fornemmelse af, at jeg er nødt til at ændre mit liv på en helt grundlæggende måde.

Lovely
14 år23. september 2010 kl. 19:17
jeg har været lidt stille nogle dage, fordi det ikke gik så godt i weekenden så jeg tog på og nu er jeg i gang med at tabe de samme kg igen igen, og jeg er næsten nede på det samme som før weekenden men nu kommer endnu en weekend med gensyn med gamle venner fra arbejdet men prøver at holde mig fra alt for meget forbudt.

men jeg er godt på vej, tror ikke helt jeg når mit mål som er 67,4 til på fredag. hvis jeg holder fast i min plan og spiser som jeg skal så håber jeg, jeg kan nå ned på 67,9 så er jeg ikke så langt bagud i min plan så jeg kan nå mit endelige mål til jul, håber egentligt jeg er færdig inden jul men hvis jeg så lige kan snuppe et par ekstra kg inden jul så ku det jo ikke være bedre, :D

fredag er jo også min måle dag så mine mål kommer ind i aften når jeg er kommer hjem. :D håber jeg kan se der er sket lidt der, tror jeg skal til at lægge en ekstra ind fra min læg fordi sys jeg kan se den er blevet mindre.

men det går faktisk rigtig godt med maden, at holde sig fra kulhydrater er lettere end jeg troede. prøver at holde mig til max 20 g kulhydrater.

go' dag.
14 år24. september 2010 kl. 07:16
Prøv lige at hør her Lovely. Du får det til at lyde som om, at du aldrig mere på tænke på opbagt sovs og alm. sødet slik. Men det er jo sådan, at NÅR du har tabt dig (ikke hvis :) ), så må du jo spise væsentlig flere kalorier, end du gør nu. Velsagtens ca. 1000 om dagen, er det ikke sådan noget lignende? Og så tillader det jo sagtens en klat opbagt sovs eller en slikpose, der er alligevel et stykke vej til 1000 kalorier. Men det er klart, at der skal ske noget med mængderne. Altså, eet stykke kage, ikke to. Een skefuld sovs, ikke to. Osv. Jeg tænker, at hvis man først får indbygget alle de fiberrige vaner, som dette site jo er med til, så vil vi være mindre sultne og ikke gå konstant i køkkenet og lure i køleskabet, skufferne, dåserne, skabene osv. Ja ja, jeg kender den også godt, fornemmelsen. :) Jeg er tedrikker og går meget op i te. Det er jo fuldstændig kalorielet og jeg drikker meget karamelte, bærte, lakridste, æblete, marengste osv. Alle de lækre søde sager får jeg i teform. Jeg drikker te med mælk, skummet, men den sjat koster jo heller ikke meget i regnskabet. Det betyder ikke, at jer dermed ikke får lyst til søde sager, det gør jeg absolut. Men når jeg så går ud og brygger te på min fede tekande og hælder en kop op i mit fede tekrus (ja, der har jeg fråset), så er det som om jeg får opfyldt noget af mit behov for noget lækkert. Du kan jo også gøre det samme med kaffe, hvis du ikke drikker te. Og nej, jeg ved godt, at kaffe HELLER ikke er sundt, men halli hallo, noget usundt skal vi have. Man kan købe mange forskellige kaffer, stil dem på række i køkkenet på en fed bakke og så kan du stå der og vælge den du har lyst til og bryg den så på noget fedt udstyr. Måske kan det også hjælpe dig. Held og lykke og jeg følger dig næsten dagligt. Du er ikke alene. :)
14 år24. september 2010 kl. 11:25
Huhej hvor det går.. samlet vægttab på 8,4 kg - 100g(!!!!!) fra normal BMI.

Tak for svar til dig piapalmer. Jeg kan virkelig godt lide din tilgang til te. Det er inspirerende at høre om andres (mindre usunde) frådse-vaner.

Jeg har sådan set heller ikke tænkt mig at forsage alt usundt resten af livet. Men jeg ved jo, at det er noget jeg er nødt til at tænke på og have med i mine overvejelser. En gang overvægtig - og så klapper fælden. Så er man nødt til at revurdere sin livsholdning til ernæring og motion.

Jeg håber meget, at jeg på et tidspunkt kommer til et sted, hvor jeg kan finde ud af at stoppe, når jeg først er startet på "de søde synder" så det kan blive en naturlig del af mit liv. Jeg tror bare ikke det kommer til at ske.

Til den mere lette del af dagen. Fredag - det TRÆNGER jeg til. Det har været en virkelig hård uge både fysisk og psykisk. Så nu skal der slappes af med ungerne og hygges i stor stil. Skal slappe af og lave så lidt som muligt (med god samvittighed) notere i min dagbog, surfe på nettet og bare lige så stille være til.

Er så træt, at det summer i mit hoved. Er blevet en anelse forkølet og føler mig faktisk sådan lidt småsyg. Godt jeg skal besøge min mor og forkæles lidt derfra. Det er altså en god ting, men fremskredne alder til trods.

Kan slet ikke forstå, at jeg kun mangler 100g før jeg officielt er normalvægtig. Så der er bare ingen undskyldninger med kosten denne weekend. Belært af erfaringer satser jeg dog blot på at holde vægten - ikke at smide de 100g. Det må vente til næste uge.

Vil riste mandler i sukrin og drikke chokolade-te (din inspiration lever ikke forgæves piapalmer - jeg hører meget gerne i detaljer om dine te-orgier ;o))

Fodbad, lange varme brusebade og en anelse af min lækreste body-lotion. Det joggingsæt, der første gang for alvor afslørede overfor min elskede, hvor meget jeg egentlig har tabt mig ("Hvor er du bare tæskelækker - og SIKKE en flad mave, du har fået")

God weekend
14 år24. september 2010 kl. 11:50
Endnu en weekend overstået - og endnu engang med et utilfredsstillende resultat.

Har droppet aftensmaden idag, fordi jeg har spist alt for meget (sukkerfrit) slik. Der er jo kalorier i, selvom der ikke er sukker i.

Ved ikke hvad jeg vejer, da jeg ikke har været hjemme - men tænker, at det ihvertfald er mere end de 66,6 jeg sluttede ugen med.

Igen har fejlen været selvmedlidenhed. Har været grusomt forkølet, og bare ment, at jeg skulle trøstes. Børnene har lavet numre - og ja, der her været et par ting.

Hele eftermiddagen har jeg stået i køkkenet for at lave mad til næste uge. Med alt den Zumba jeg skal dyrke denne uge er jeg nødt til at være velforberedt med aftensmaden - vi skal jo stadig spise sundt. Så jeg har lavet boller i karry til et par dage (idag og imorgen) og så har jeg lavet en ordentlig stak frikadeller efter "Flad Mave" bogen. Så er det kun tilbehøret der skal fikses.

Ellers er jeg træt og forkølet, og jeg glæder mig meget til et langt, varmt bad og bagefter at forkæle mig selv med min yndlingscreme (lavendel- og vanilleduft fra Origins). Måske et fodbad og en kop varm, varm te - nu hvor det for alvor er efterår ude på den anden side af ruden.

Så; starten af min uge kommer - som sædvanligt - til at handle om at tabe det, jeg tog på i weekenden. Jeg MÅ altså få arbejdet med en mere effektiv weekend-strategi. Den der med "jeg må bare lige få lidt mere af det jeg godt må få" fungerer bare ikke. Ved ikke rigtig om jeg simpelthen skal lave en pulje hver fredag. Fx X antal chokoladeruder (af den sukkerfri), x antal lakridser osv. MÅske.

Vil ofre strategien et par tanker i løbet af ugen, der som vanligt bliver meget travl jobmæssigt. Har også tilmeldt mig en masse Zumba - så jeg kommer til at hænge i en klokkestreng. Erfaringen siger mig dog, at mangel på tid giver bedre vægttab (= mindre tid og lejlighed til at "hygge" med spiselige ting)

Så; jeg er klar til den nye uge.

Lovely
14 år26. september 2010 kl. 18:23
vi nærmer os.
så er der kun 89 dage tilbage hvis jeg altså kan tælle.:D

har regnet ud at jeg skal tabe mig ca 0,250 g om dagen for at nå det. men jeg er frisk så bare kom an, nu har jeg ikke arangemneter den nærmeste tid så nu er der ingen undskyldninger.

lovely hvordan går det med dig?
14 år27. september 2010 kl. 07:21
90 Dage - endnu et rundt tal - og så lige 7,3 kg tilbage.

Det går langsomt, op og ned. Det er min tålmodighed bare ikke til - men det er jo sådan det er.

Alle roser mig for, hvor fantastisk jeg ser ud. Får at vide, at jeg er en inspiration for kolleger og veninder, fordi det er gået stærkt, og jeg ser godt du.

Denne gang har jeg valgt at fortælle alle der gider at høre om det, at jeg skal tabe mig 15 kg inden jul. Det forpligter. Til gengæld har både kolleger og omgangskreds uden større sværdslag accepteret at jeg siger nej tak til kager osv.. Det kan da godt være, de griner lidt ad mine evindelige klidkiks - men det er på den godmodige, kærlige måde. Jeg synes faktisk jeg møder stor opmuntring og opbakning rundt omkring. Det betaler sig at være ærlig.

Jeg har hørt fra andre, og læst herinde, at det nogle gange kan være så som så med opbakning fra kolleger og andre, og det er bare superærgeligt. Jeg synes det er så fedt når mine gode kolleger roser mig, spørger om links til hjemmesider - kopier af opskrifter ovs. Det forpligter også - jeg vil jo så nødig skuffe dem, eller falde igennem - her på mit skarpt definerede projekt.

Derfor er det da også bare så ærgeligt at jeg ikke kan finde ud af at beherske mig i weekends. Nu står jeg igen med vægtforøgelse, der siger +700g hen over weekenden. Det vil sige, at jeg skal smide de 700g før jeg kan komme videre med resten af mit vægttab. Denne uge er derfor uden nye regler - men dedikeret til at finde en måde at komme igennem weekends på.

Skal jeg vælge den "hårde tilgang" hvor alt der bare smager af madhygge skæres væk, eller skal jeg - på andre måder end nu - tillade mig selv lidt af det "tilladt forbudte"? Det er svært.

Hvad gør I andre? Hvordan kommer I igennem lange weekends med sociale begivenheder osv. GODE RÅD ønskes.. Helst sukkerfri råd. Kæmper hårdt for at holde mig HELT VÆK fra sukker. Når jeg synder - som fx i den just overståede weekend - er det heldigvis på den sukkerfri måde.

På fredag skal planen være på plads. Jeg lover mig selv, at jeg vil opstille min. 5 regler/forudsætninger - og maksimalt 10.

Louise89: 250g om dagen er godt nok ret voldsomt - det er jo næsten 1,8 kg om ugen. Men respekt for, at du prøver. Måske skal du bare lade være med at være alt for hård ved dig selv, hvis det ikke lykkes. Jeg forsøger også at fokusere meget på "rejsen" mod mine 60kg og jeg nyder virkelig hvert eneste kg jeg taber. Nyder, hvordan tøjet sidder løsere på min krop osv. Det er ting, der er værd at tage med.

Håber virkelig, det virker for dig.

Lovely
14 år27. september 2010 kl. 08:33
Hej Lovely.
Det er så fedt at følge din inspirerende historie herinde :o)
Jeg har også meget nemmere ved at holde mig til det sunde i hverdagen. Der har man jo sin morgenmad og madpakke, så man kan ikke bare gå i køleskabet i løbet af dagen og man sidder sjældent og hyggespiser på jobbet.
Har endnu ingen mirakelråd jeg kan bidrage med, da jeg først selv er ved at finde ud af hvordan jeg kommer gennem weekenden uden vægtforøgning. Min umiddelbare løsning bliver at træne noget mere og fortsat tænke over hvad jeg spiser.
14 år27. september 2010 kl. 16:55
Jeg er så træt, så træt...

Det har været en jobmæssig meget hård dag - og jeg har også været til Zumba, der dog ikke var så voldsomt anstrengende idag. Timen imorgen er derimod med en meget ... aktiv.. instruktør.

Jeg har fornemmelsen af, at der bor små raslebøsser bag pandehulen - og mega-dårlig samvittighed over at bestikke ungerne for at få dem til at gå tidligt i seng, så de usædvanligt udmattede forældre kan få lidt fred. Det ligner os ikke at være helt så gennemført underskudsagtige, men idag er det altså slemt.

Har lyst til at begrave mig i chokoladeskuffen (jeps, sådan en har vi - jeg går bare ikke i den) og lulle min sjæl ind i sød døsighed med mængder af mælkechokolade og søde lakridser. Mærke den lindren der er i, at smage det søde, søde sukker glide rundt i svælget og ned i maven.

Men; JEG GØR DET IKKE. Jeg er simpelthen nået for langt i min proces til at lave den slags "begynderfejl". Sidder her og vurderer, hvordan min trætte sjæl så kan lindres. Te? Et varmt fodbad? Orker jeg overhovedet at brygge teen, finde fodbads-tingene frem? Det er jo meget nemmere bare at spise, spise...

Ved det er rigtig farligt, det humør jeg er i - tør ikke engang ty til det sukkerfri alternativ, af frygt for, at det også skal gå helt galt.

Det er mærkværdigt som humøret kan skifte. Men det er selvfølgelig ingen sag at holde fast, når humøret er højt, og energiniveauet står på overskud. Så det er vel nu, jeg skal vise, hvilket stof jeg er gjort af! SUK. Det GIDER jeg egentlig ikke. Vil faktisk meget hellere have det der chokolade (smiler lige lidt ad mig selv... jeg er da lidt mærkelig)

Glæder mig til at se fjernsyn. Hjernedøde TV-serier hele aftenen. Det er godt nok tomme kalorier - men dog for hjernen og ikke for kroppen. Lidt smager det dog af chokolade.

Min elskede sidder her for min fodende i sofaen og er lige så træt som jeg. Måske skal vi bare sidde og holde lidt i hånd, så virker det hele lidt mere .. rigtigt.

Nå.. skal lige oplyse ungerne om indholdet af den der bestikkelsesaftale om tidligt i seng.. IGEN.

God mandag aften til alle!

Lovely
14 år27. september 2010 kl. 19:08

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...