Min uge med suppekur!

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Min uge med suppekur!
Jeg skal igennem suppekuren alene denne gang, sidst havde jeg min mand at følges med, og vi klarede det og tabte os flot. Men nu skal jeg igang selv, men jeg ved jeg kan klare det. Men jeg vælger nu alligevel at skrive herinde hverdag, så jeg føler der er nogen der kigger mig over skuldrene!

Der bliver en dag med udfordringer, da vi skal i byen på torsdag, hvor jeg skal leve af bananer og suppe, hmm, det bliver svært når man skal i byen, men jeg skal nu nok klare det!

Dag 1 er lige startet, og jeg har nydt en pære og en appelsin og sidder nu med min usødet the.

14 år27. april 2010 kl. 07:25
re: Min uge med suppekur!
Rigtig meget god fornøjelse... eller hvad man nu kalder det for :)

Selvfølgelig kan du klare det. Du er jo top-sej ;)
DU skal nok klare byturen også, - det er jeg sikker på.

Måske vil du dele en opskrift på den der suppekur? Jeg er temmelig nysgerrig over alt det jeg har hørt om den.

God fornøjelse, glæder mig til at følge din kur :)

14 år27. april 2010 kl. 10:38
Rigtig god fornøjelse, hvor mange dage er det over at du skal leve på suppe ? Motionere du ikke også samtidig med ?

Tror man kan google sig frem til suppekuren, og finde opskrifter. :)

Men held og lykke.
14 år27. april 2010 kl. 10:44
Hejsa:-)

Ja prøv at google det, der er masser af vejledninger i suppekuren!

Nej jeg motionere ikke, selv om jeg nok burde. Jeg prøver at komme ud at trave med barnevognen så meget som muligt. Men med en lille baby er det lidt svært. Men jeg er bare ikke kommet i gang endnu, men det skal jeg så absolut snart! Manden vil hellere end gerne passe hende mens jeg tager afsted en aften, så jeg skal bare tage mig sammen.

Ville have meldt mig til zumba, men alt var optaget, så jeg tror måske jeg begynder til spinning igen inden længe!

Men denne uge, bliver udelukkende på madens skyld jeg kommer til at tabe mig. Ved sidste suppekur tabte jeg 3,6 kg, hvilket jeg var ret tilfreds med.
14 år27. april 2010 kl. 13:32
Og det er over 7 dage, og slet ikke kun suppe! Jeg spiser mellen ½-1 hel portion suppe (jeg hader suppe), og jeg får rimelig resultater alligevel. men jo mere suppe, jo mere vægttab!

Jeg går ikke sulten i seng, og hvis jeg gør, er det min egen skyld, for man må spise alt det man vil af de tilladte fødevarer den dag!
14 år27. april 2010 kl. 13:33
Jeg håber mit indlæg, vil blive positivt modtaget - jeg kan forstå hvis det fremstår kontroversielt at tage det op her, men jeg vover alligevel pelsen...

Jeg er selv kostvejleder og det undrer mig at finde så mange indlæg herinde om kure, særligt denne suppekur.
Det fremstår som en hurtig vej til en lettere udgave af sig selv, og det er utvivlsomt rigtigt. Men jeg håber at folk der læser med herinde, er i stand til at vurdere om det er den rigtige vej.
Som jeg ser det er der to store minusser ved det (jeg kan nævne flere, men disse er mest relevante).
Den ene er jo at det du taber på kuren, vil være en stor bestanddel af muskelmasse (og væske) og ikke kun fedt. Kuren er meget fattig på proteiner, og spiser man meget protein fattigt æder kroppen af musklerne i stedet, som jo netop består af protein. Muskelmasse er jo en del af vores basalstofskifte, og når det svinder, gir det den for mange velkendte yoyo effekt efter kuren, da man jo ikke kan spise så meget som man kunne før kuren (pga. den sænkede forbrænding).

Den anden vigtige ting er at man med kuren ikke har lært noget til at videreføre en bedre livsstil i fremtiden. Disse to argumenter til sammen, synes jeg man bør ha for øje hvis man overvejer en kur, sammenholdt med at der er lavet undersøgelser på at 80 % der taber sig på denne måde tager det hele på igen efterfølgende.

Jeg kan godt se, hvorfor folk falder for fristelsen hvis det skal ske som led i større vægttab, da det kan virke uoverskueligt at komme i gang med. Jeg håber alligevel at kunne bidrage til et mere nuanceret billede i forummet herinde om denne "mirakelkur".
14 år27. april 2010 kl. 16:48
Hej haparanda, tak for dit indlæg.

Der er to argumenter for at tage kuren: 1) Kuren er sundere end manges hverdag og 2) et led i et større vægttab, som måske har stået stille et stykke tid.

Om punkt 1 vil jeg nok indvende at så er det på tide at få gjort noget rigtigt ved det. Punkt 2 kan jeg virkelig godt forstå. Et langsigtet vægttab kræver virkelig tålmodighed i perioder.

Angående om der er proteiner nok i kuren, så har folk (dvs en enkelt) herinde som har tastet maden ind bekræftet at de får nok. Jeg har ikke selv prøvet, men det kunne da være interessant som et eksperiment.

I øvrigt synes jeg bestemt ikke det virker som om folk der har taget kuren her tager det på igen.

Så hvad mener jeg selv? Jeg prøver at lytte i alle retninger.
14 år27. april 2010 kl. 18:41
jeg synes du skal oprette en tråd så du kan lave en debat om det. For jeg må ærligt tilstå jeg ikke lytter til dine råd. Jeg mener det stik modsatte og folk er forskellige. Hvis jeg bad om vejledning ville min overskrift lyde anderledes. Sorry hvis jeg lyder hård, men hader bare bedrevidende kommentar. Jeg har styr på min sunde livsstil, men ønsker at gøre lidt ekstra for min vægttab. Og hvis den kæmpe delle på maven som forsvinder er muskler, så skid da være med det!

vi er alle af forskellige meninger
14 år27. april 2010 kl. 18:47
Vil lige give mit besyv med! For lidt protein? Nej, 20 % i gennem snit igennem ugen. Tager det hele på igen? Nej, se vægttab ved suppekur. Taber muskelmasse? Nej, se procent fordelingen herunder.

Alt herefter er citat fra tidligere tråde:

Her er en oversigt over min uge med suppekur. Ifølge mit energi underskud skulle jeg have tabt 1,3 kg. I morges havde jeg tabt 2,2 kg og det endelige resultat får I i morgen, når jeg er blevet målt og vejet for idag skal jo sådan set også tælles med.

Fra 15-03-2010 til og med 21-03-2010

Din krop behøver et indtag på mindst 1.460 kcal pr. dag.

Energibalance
Indtaget: 986 kcal
Forbrændt: 2.315 kcal (info)
Underskud: 1.329 kcal
Fysisk aktivitetsniveau 1,58
Rigeligt at drikke 4.107g
Frugt og grønt 1.547g

Energifordeling
Protein: 20 E%
Kulhydrat: 68 E%
Fedt: 12 E%
Alkohol: 0 E%
Kostfibre: 7,3g/MJ

Tilsat sukker: 0 E%

Fedtsyrefordeling
Mættede: 4 E%
Enkeltumættede: 3 E%
Flerumættede: 3 E%
Ukendt: 2 E%
Fisk: 40g pr. uge

Energifordeling
(måltider)
Morgenmad: 26% (254 kcal)
Frokost: 28% (273 kcal)
Aftensmad: 27% (267 kcal)
Mellemmåltider: 20% (193 kcal)
Ikke angivet: 0% (0 kcal)

Bemærk: Du har haft et samlet energiunderskud på 9.302 kcal, hvilket svarer til et vægttab på 1,3 kg kropsvægt.
Så er jeg startet på suppekuren idag. Jeg havde regnet med at det her var en uge helt uden fristelser, men jeg skal til fest på fredag, så helt uden fristelser bliver det ikke. Fredag er heldigvis femte dagen, den dag hvor man må få kød, så med lidt standhaftighed kan jeg nok godt komme igennem.

Her er start tallene:

Vægt: 69,9 kg
Overarm: 30 cm
Bryst: 95 cm
Talje: 70 cm
Hofte: 91,5 cm
Lår: 64 cm
Læg: 39 cm
Fedtprocent: 38,1 %
Muskelprocent: 33,8 %
Vandprocent: 46,3 %

Jeg vil skrive ind i min dagbog hver dag i denne uge så der kan i bare kigge, hvis I er nysgerrige mht hvordan det går i løbet af ugen. Når ugen er omme kommer jeg med en up date.
Her er så det endelige resultat på en uge med suppekur

Vægt: 67,7 kg ( - 2,3 kg)
Overarm: 30 cm (0 cm)
Bryst: 94 cm (-1 cm)
Talje: 69 cm (-1 cm)
Hofte: 87 cm (-4,5 cm)
Lår: 62 cm (-2 cm)
Læg: 38 cm (-1 cm)
Fedtprocent: 36,8 % ( -1,3%)
Muskelprocent: 33,4 % ( -0,4 %)
Vandprocent: 45,8 % ( -0,5%)

Jeg har altså tabt et helt kilo mere end jeg burde ifølge mit energiunderskud, så et eller andet må den specielle diæt være skyld i.

Det var så alt jeg havde at sige til den sag :-)
14 år27. april 2010 kl. 19:05
Hej hapranda!!

Tak for din mening :-)

Jeg tror ikke der er nogen herinde, der ikke godt ved, at det næppe er sundt at leve efter suppekurens princip resten af livet. Men jeg tror også at samtlige herinde der har prøvet den (mig selv inklusive) har gjort det enten for at kick-starte et vægttab, eller for at komme videre efter at være gået i stå i en periode.

For mit eget vedkommende vil jeg mene at det har været væsentlig sundere for min krop at følge suppekuren i en uge, end det er for den at leve af pizza, slik og cola.

Og det er trods alt kun en uge, og følges den op af en livstilsændring, kan jeg ikke se noget galt i det. Der findes mange kure som er væsentlig mere usund end denne,

Men tak for dit besyv også....alle meninger er velkomne :-)

Vh Karin
14 år27. april 2010 kl. 19:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...