jul og nytår

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

jul og nytår
Så nærmer vi os jo julen og herefter nytår som altid har været store mad orgier for mig.

i år har jeg dog tænkt mig at spise en masse grøntsager op til julemiddagen, og således kun tage lidt af hvert så jeg får smagt det og nydt smagen. det bliver ikke så svært...

Men så er der nytåret... maden er heller ikke det store problem, men det er sprutten, der er tradition for at få knad gode rødvine og champagner og lækre drinks.. det har jeg svært ved at forene mig med at jeg skal gå glip af.
det skal siges at jeg ikke er den store alkohol drikker sådan gennerelt, men her er det virkelig en nydelse for mig. jeg har ikke svært ved at sige nej til alkohol til julefrokoster osv.

Mit spørgsmål er så hvor meget det vil gøre ved vægt tabet og vil det øddelægge en masse hvis jeg bare denne ene aften drikker som jeg har lyst??
jeg har ikke den store viden om alkohols virkning på forbrænding og i hvor lang tid, har dog hørt det er en kæmpe synder.

Go' weekend til jer alle :)
15 år28. november 2009 kl. 08:43
re: jul og nytår
Jeg har det sådan at jeg lader jul og nytår (læs.d. 24 og 31) være de tidspunkter hvor jeg ikke skal tænke på kalorier og hva der er i alkohol. Derimod er jeg "på" resten af året!
Jeg var til julefrokost igår og fik en del af det hele...Tilgængæld dansede jeg hele natten og på den måde har jeg nok forbrændt en del for vægten siger 300g. mindre end igår!!!
Hilsen Belfast
15 år28. november 2009 kl. 12:38
Jeg har været ret bekymret for Jul & Nytår + alle julefrokosterne men var til den første igår og jeg kunne godt holde fingrene fra al chokoladen, slikket og chips mm der var sat frem. Gik så til gengæld ret hårdt til alkoholen :D

Blev dog glædeligt overrasket på vægten idag da jeg troede jeg ville have taget på men den stod faktisk i minus i forhold til igår :D
15 år28. november 2009 kl. 15:56
Tak for jeres svar :)

Det kan godt være at jeg bare skal hygge mig og drikke det jeg vil så...
min frygt er nok bare at vægten siger + og at jeg så taber modet.. men man kan jo lige vente nogle dage med at gå på vægten...
15 år28. november 2009 kl. 16:22
Jeg holder igen med den fede mad - har tænkt mig at holde mig helt fra slik, marcipan og chokolade. Jeg har aldrig prøvet at komme igennem december uden at tage på. Men nu skal det være.
Jeg skal til julefrokost på arbejdet på fredag, og jeg har givet mig selv lov til at drikke mig lidt halvfuld - noget, jeg ellers aldrig gør, men det er min "gave" til mig selv :o))
Jeg går ikke på vægten dagen efter, men venter nok lige en uges tid.. :o)
15 år28. november 2009 kl. 16:26
Det er ikke nogen overraskelse at vægten står i minus dagen efter... Alcohol er jo ekstremt vanddrivende og vægttabet er derfor mere et udtryk for dehydrering :-)
Men til dit spørgsmål Kalp17 - en enkelt bytur ødelægger ikke dit generelle vægttab, men det kan være en god ide at lave en aftale med sig selv. Hvis jeg skal til et eller andet arrangement i hverdagenen begrænser jeg indtaget til ca. halvdelen af hvad jeg ellers før har drukket. Drik langsomt (begræns især snapsen og andre shots!!!), drik vand til og efter midnat drik kun vand for at undgå dehydrering og dermed tømmermændene dagen efter ( som jo giver dig lyst til chips og cola, burger mm.).
Disse råd kan naturligvis også bruges som vejledning nytårsaften :-) Held og lykke med det hele :-)
15 år29. november 2009 kl. 08:52
Til jul regner jeg med at spise af det der er, men tænke over hvor meget jeg tager.
Min største udfordring til jul bliver at det er min første jul som vegetar, så ved endnu ikke hvad jeg vil spise juleaften, når de andre spiser and.
Når jeg har været til julefrokost har jeg tænkt over hvad jeg har spist, men har smagt de ting jeg gerne ville smage.
Jeg tæller ikke kJ sådan en dag, men er ekstra opmærksom i dagene omkring fx en julefrokost.
15 år29. november 2009 kl. 11:47
Tja vægt tab handler jo om af få sunde vaner og IKKE om at nægte sig selv ting. Så jeg vil da spise af det hele, men ikke voldæde. Jeg spiser kun frugt og grønt fra morgen til vi så skal til middag. Jeg sørger for at være godt mæt og så kommer vi først lige når vi SKAL spise, så jeg ikke bliver fristet for meget inden. Det er nemlig klart konfekt mm. som er den værste fælde for mig.
Nytårs aften er vi hos en diætist, så der er rigtig sund mad med masser af grønt, så der synder jeg med vin, champagne og lidt dessert.
15 år1. december 2009 kl. 01:15
tIL LOUISE 79, Jeg har lige læst om noget quan, som skulle smage som kød men er svampe , man kan købe det i super Brugsen det ligger i fryseren, så er smagen af steg el. hvad du nu sætter til der, hvis det er det du tror du kommer til at savne ? ; )

Kn

Maria
15 år10. december 2009 kl. 08:36
Det handler jo ikke så meget om hvad vi lige spiser d. 24. og 31. december, men mere hvad vi spiser resten af året. Så hvis man har en klar aftale med sig selv om at de to dage ikke betyder noget i det store billede og så ellers sørger for ikke at lade sig gå på af en evt vægtstigning og i øvrigt sørger for at man ikke bare lader stå til i flere dage efter, fordi det nu lige var skønt. Så tror jeg ikke det er noget problem at spise og drikke som man lyster de to dage.

Tror også det er hvad jeg vil gøre og så vil jeg sørge for godt med grøntsager og sunde snacks i løbet af dagen både juleaften og nytårsaften :-)
15 år14. december 2009 kl. 08:34

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...