Hej ny og brug for hjælp

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hej ny og brug for hjælp
Hej jeg er ny her inde, jeg er igang med et større vægttab, jeg har siden aug/sep været igang og har ind til vidre tabt mig 15 kg, men der skal meget mere til før jeg er nomal vægtig. jeg kæmper en kamp dagligt for at tabe mig.
Jeg har været meget afhæning af sukker men det to 14 dage på dr atkins så nu har jeg et rimlig stabilt blodsukker, der kan klares med lidt nøder/frugt/rosiner eller lignende.
jeg prøver at spise magert og sundt, men ved ikke helt hvad jeg skal for at få et vægttab, jeg har nu de sidste dage tastet ind hvad jeg har spist, men får næsten kun sure smilies selv om jeg holder mig inden do procenterne??
nogen der kan forklare mig hvordan det virker og hvad jeg skal gøre for at få et stabilt vægttab??
jeg løber når jeg kan nogen gange 3 gange om ugen og andre gange 1, da jeg nogen gange arbejder 50 timer om ugen (hvor jeg dog ud af 8 timer kun sidder max 1 time ned) dette er aften arbejde, ud over det er jeg ved at skrive en bachelor om dagen hvilket kræver en del kaffe og er stille sidende
De venligeste hilsner
Kamilla
15 år19. november 2009 kl. 12:56
re: Hej ny og brug for hjælp
Hej velkommen til!

Og tillykke med dit fantastiske vægttab!

Jeg er ikke sikker på, at jeg helt forstår, hvad problemet er ;-) Hvis du overholder retningslinierne burde dine smileyer jo smile.

Måske indtager du for mange kalorier? Eller for få grøntsager?
Måske er der nogle andre, der bedre kan hjælpe?

I hvert fald held og lykke med bacheloren!
15 år19. november 2009 kl. 13:43
Mange tak, :O)
næææ jeg forstår det heller ikke ??
15 år19. november 2009 kl. 17:32
Hej Kamilla.

Det er godt nok et hårdt program du kører og jeg må sige at jeg både er imponeret og vold misundelig. Gid det var mig der kunne det og at du så har magtet at tabe dig så meget samtidig gør det bare ik mindre imponerende. Det er rart at se det kan lade sig gøre og er for mit vedkommende mega motiverende for hvis du kan så burde jeg osse ku (i hvert fald i teorien).

Når du siger du holder dig inden for procenterne mener du så måltids fordelingen med protein, kulhydrat og fedt? For du kan jo sagtens have den glad og positiv og så samtidig spise for lidt grøntsager, drikke for lidt vand og spise og samtidig spise en forkert fedt fordeling. Eller mener du fordelingen mellem selve måltiderne altså morgen, middag og aften?

Uanset hvad så er der en del at opfylde for at få glade smileys over hele linien men heldigvis er der osse mange knapper at dreje på :)

Helt firkantet kommet et stabilt vægt tab af at du har et kalorie underskud i forhold til det din krop bruger. Det nemmeste er klart hvis du har nogenlunde det samme underskud hver dag og det gør det osse lettere at komme ind i en fast rytme.

Jeg har fået opfattelsen af at du får rørt dig lidt i løbet af en dag selvom du sidder og skriver opgave. Og du kan jo dårlig nok klemme mere aktivitet ind i din hverdag. Så et dagligt kalorie underskud må så klares ved at justere din kost.

Jeg synes selv at en af de letteste ting man kan gøre når man skal kost justere er at spise sine 600 g frugt og grønt om dagen for de kan faktisk godt fylde en hel del og derved mindske indtaget af andre mere kcal-holdige varer. Her gælder det self om at spise varieret. Kål, linser, gulerødder, rødbede, selleri og den slags mætter jo helt vildt og er jo nærmest gratis at spise (der er gode kcal fattige opskrifter på heede.dk).

Jeg kan fx godt lide at drikke en smoothie til mine morgen havregryn. Og jeg bruger både frugt og grøntsager i dem. Og kan ofte sagtens komme op på en 200g og så får jeg osse drukket noget vand samtidig (en af mine personlige hurdler, er bare dårlig til at drikke).

Jeg sørger altid for at have skrællede gulerødder med som mellemmad/snacks og osse gerne et æble eller en pære eller lign.

Prøver osse at få skubbet nogle grøntsager ind til frokost. Det kan være svært med rugbrøds madder men pynten tæller og fylder osse.

Og så er det faktisk ikke så slemt at få resten fyldt ud til aftensmaden. Jeg ender ofte med at have spist ca 1 kg frugt og grønt om dagen. Men det er self osse et spørgsmål om at lære at bruge grøntsager som man ikke er vant til og bruge dem man kender på en ny måde.

Jeg indrømmer så osse at for mit vedkommende laver jeg stort set alt min mad fra bunden. Det tar ikke så lang tid som man tror men det kræver self træning. Og jeg slæber osse virkelig meget mad med mig hver gang jeg går ud af døren for jeg har bare opgivet at finde nogen købe måltider/snack som bare mætter nogenlunde iforhold til kcal og for ikke at blive fristet.

Men man kan sagtens komme i kalorie underskud og få sund mad uden at være så kræsen og fanatisk som jeg.
15 år19. november 2009 kl. 22:23
Holddaop,angelique, som du æder! :-) Jeg spiser MANGE grønsager, og jeg har virkelig svært ved at nå op på 600 g om dagen. Flot! Tak for inspirationen.

KamillaA, bliv ved med at undersøge hvor du kan optimere. Selv har jeg fået det problem at jeg er begyndt at spise for lidt efter at have skåret mælkeprodukter væk (jeg gennemgår en testperiode uden mælk for at se om det evt. er det jeg er allergisk over for...) - og en kæmpe portion råkost er der jo kun 200 kcal i, selv om jeg putter nødder i og olie over.

Blablabla...
15 år19. november 2009 kl. 23:57
Hej WOW super mange tak for jeres info og hjælp
jeg tænkte når i klikker på mit navn kan i så ikke se hvad jeg spiser og mine statestikker? jeg tænkte det måske kunne hjælpe med til at i kan se hvad jeg mener med de sure smileys og hvad det er jeg gør forkert
knus kamilla
15 år20. november 2009 kl. 14:20
Jeg har kigget lidt på din dagbog og jeg er bestemt ingen ekspert på madområdet men jeg undrer mig over at du ikke noterer fx hvad din medisterpølse er stegt i eller om du koger den eller hvad du nu gør for at tilberede kødet. Jeg ville også skifte noget af al svinekødet ud med kylling/kalkun :)

Jeg får også masser af sure smileys, mest fordi mine kalorier ikke er fordelt godt nok ud på dagen. Jeg skulle vænne mig til at spise morgenmad fx. Det har for mig også krævet tilvænning ikke at spise kulhydrater sammen med kød til aftensmaden. Simpelthen fordi så er hovedparten af dagens kalorier i aftensmaden. Jeg har heller ikke altid tid til at spise frokost på mit arbejde så for det meste har jeg gulerødder med som jeg lige får gnasket igennem.

For mig har det ikke været så svært at undvære søde sager som jeg havde troet. Hvis trangen overmander mig så spiser jeg et stykke knækbrød med lidt honning eller drikker the med sødetabletter i - så er trangen væk for en stund :). Men som det også blev sagt tidligere i tråden så gælder det simpelthen om at få færre kalorier ind i systemet end du forbrænder. Jeg noterer ikke motion osv herinde. Bruger primært siden til at indtaste det daglige madforbrug og det har medført at jeg virkelig er blevet opmærksom på hvad jeg spiser og hvornår osv. Har hjulpet rigtig meget og det har virket. Så tak til Lone for Madital :D

Held & lykke med det hele Kamilla.
15 år21. november 2009 kl. 13:33
Hej mange tak
jeg steger ikke mit kød i noget, har en slip let pande, kylling koger jeg eller kommer det i ovnen, og fjerne altid skindet, svinebov er også kogt, og kun sist kødet uden noget fedt.
15 år21. november 2009 kl. 18:04
Siri jeg kamp æder grøntsager men jeg er osse meget glad for dem. Til gengæld spiser jeg ikke meget brød, kartofler og pasta, ris og den slags og så skal der jo lige pludselig spises en del for at få nogle kalorier indenbords.

Kamilla, hvis du ikke steger din mad i fedt hvor får du så dit fedt fra? Det er ret vigtigt at få nok fedt osse selv om man skal tabe sig og synes man har rigeligt. Det er især de umættede fedtsyrer kroppen har brug for.
Efter jeg er begyndt at spise mange grøntsager har jeg til tider problemer med at få nok fedt. Jeg er begyndt at hælde olie i min havregryn og på salater og den slags bare for at få nok.
15 år21. november 2009 kl. 22:51
Jeg får min fedt, fra nødder pt. ellerr lidt i yougurt der er 1,3 % i og så indeholder kødet nogen gange lidt fedt
det er hvist det
15 år22. november 2009 kl. 13:52

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...