#2 af bruger slettet
Følger I andre Maditals forslag til en ideal måltidsfordeling?
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+bruger slettet
re: Følger I andre Maditals forslag til en ideal måltidsfordeling?
Jeg bruger egentligt ikke programmets forslag til mådtidsfordeling for det er ikke det der fungerer for mig. Jeg er mindst sulten om morgenen og mest sulten om aftenen. Derfor får jeg relativ mange kalorier om aftneen og få om morgenen og formiddagen.
Det er iflg programmet ikke optimalt, men jeg spiser mine 6 måltider om dagen og holder mig indenfor de kalorier jeg nu må indtage. så syntes jeg det er mere relevant for mig at spise så jeg føler mig mæt og hvad der passer mig bedst, og ikke ud fra nogle opstillede kriterer
Det er iflg programmet ikke optimalt, men jeg spiser mine 6 måltider om dagen og holder mig indenfor de kalorier jeg nu må indtage. så syntes jeg det er mere relevant for mig at spise så jeg føler mig mæt og hvad der passer mig bedst, og ikke ud fra nogle opstillede kriterer
15 år9. august 2009 kl. 21:00
bruger slettet
Jeg følger det heller ikke.
Jeg er ret ligeglad med de fleste smileys udover dem med motion, kalorier og frugt og grønt... Så længe jeg føler mig sund og frisk og min vægt gør som jeg synes den bør, så er jeg tilfreds.
Tror ikke det spiller ind på noget, hvor meget man spiser hvornår. Så længe man indtager under sit ligevægtsindtag, så er det vel lige meget om man spiser det hele på en time eller splitter det op i 6 små måltider i løbet af dagen... I dont know, jeg plejer at spise ca. 500kcal til morgen, middag og aften og det fungerer fint for mig... :)
Det med at få så og så meget fedt, det gider jeg ikke til at stresse over, jeg får altid for lidt, men det er simpelthen umuligt at planlægge maden så grundigt synes jeg. Det er jo ikke til, hvis man spiser aftensmad ude hos andre eller i byen hvilket jeg tit gør...
Jeg er ret ligeglad med de fleste smileys udover dem med motion, kalorier og frugt og grønt... Så længe jeg føler mig sund og frisk og min vægt gør som jeg synes den bør, så er jeg tilfreds.
Tror ikke det spiller ind på noget, hvor meget man spiser hvornår. Så længe man indtager under sit ligevægtsindtag, så er det vel lige meget om man spiser det hele på en time eller splitter det op i 6 små måltider i løbet af dagen... I dont know, jeg plejer at spise ca. 500kcal til morgen, middag og aften og det fungerer fint for mig... :)
Det med at få så og så meget fedt, det gider jeg ikke til at stresse over, jeg får altid for lidt, men det er simpelthen umuligt at planlægge maden så grundigt synes jeg. Det er jo ikke til, hvis man spiser aftensmad ude hos andre eller i byen hvilket jeg tit gør...
15 år9. august 2009 kl. 21:17
bruger slettet
Forresten det med protein, fedt osv. det følger jeg heller ikke Jeg spiser langt mere protein end det foreslåede, simpelthen fordi det holder mig mæt.
Frugt og grønt følger jeg dog med i, mest i starten nu har jeg vænnet mig til at spise så meget at jeg altid kommer over de 600 gram
Frugt og grønt følger jeg dog med i, mest i starten nu har jeg vænnet mig til at spise så meget at jeg altid kommer over de 600 gram
15 år9. august 2009 kl. 21:51
Noia (slettet)
Jeg følger den ikke. Jeg forsøger lige nu bare at få et overblik over hvad og hvor meget jeg egentlig spiser.
Tror aftensmaden irriterer mig mest, hjemmelavet sund kylling i karry er ingen steder at finde - og nægter at sammenligne den med en færdigret :/
Tror aftensmaden irriterer mig mest, hjemmelavet sund kylling i karry er ingen steder at finde - og nægter at sammenligne den med en færdigret :/
15 år10. august 2009 kl. 19:28
Moulin (slettet)
jeg følger den heller ikke , syntes den er svær at få til at passe, jeg bruger det mest til at se hvor mange kcal jeg få om dagen og fisk, frugt og grønt og vand.
Jeg taster selv min opskrifter ind så den kan regne kcal ud for mig. det tager lidt tid, men så ligger de der til mig til næste gang jeg bruger den- så skal jeg bare veje mængden.
Moulin
Jeg taster selv min opskrifter ind så den kan regne kcal ud for mig. det tager lidt tid, men så ligger de der til mig til næste gang jeg bruger den- så skal jeg bare veje mængden.
Moulin
15 år11. august 2009 kl. 08:56
SiriS (slettet)
Jeg kan godt lide at arbejde med min kost, og her er et redskab, som er en god hjælp. Over en måned er det interessant at se om der er balance i tingene. Jeg kan fx se, at jeg får alt for lidt jern, og så vil jeg prøve at få mere af det i maden fremover.
Der kan godt gå sport for mig i at score så mange smileys som muligt, men så skal jeg taste ind efter hvert måltid, og det fylder for meget af min dag. Ved indtastning til frokost kan jeg se om der er balance og evt. planlægge resten af dagen efter det. Godt redskab til at blive stadigt mere bevidst om forskellige aspekter af sin kost.
Der kan godt gå sport for mig i at score så mange smileys som muligt, men så skal jeg taste ind efter hvert måltid, og det fylder for meget af min dag. Ved indtastning til frokost kan jeg se om der er balance og evt. planlægge resten af dagen efter det. Godt redskab til at blive stadigt mere bevidst om forskellige aspekter af sin kost.
15 år11. august 2009 kl. 14:45
Sus1 (slettet)
Måske er jeg bare lidt tilbage, men jeg forstår ikke, hvordan I får madital til at regne ud, hvor mange kalorier, I må få om dagen? :)
15 år11. august 2009 kl. 15:22
bruger slettet
Hvordan dælen ser i det med om i får de rigtige vitaminer? Jeg kan simpelthen ikke finde ud af det?
15 år11. august 2009 kl. 22:29
KarinaHadsten (slettet)
Nej lige den med måltidsfordelingen tror jeg aldrig jeg får til at passe. Jeg kan simpelthen ikke spise så meget til morgen og til gengæld har jeg brug for at kunne tage et eller andet når ungerne er puttet. Så den tror jeg aldrig jeg får glad. Men når jeg ellers tager mig sammen til at taste HELE dagen hele tiden så vil jeg da forsøge over tid at have så mange smileys som muligt.
Noia - du er nok nødt til at indtaste din kylling i karry som en opskrift. Så kan du bruge den fremover.
Sus1 - det med hvor meget man må spise regner madital ud fra det du har indtastet i din profil. Her vælger du et aktivitetsniveau. Ud fra det aktivitetsniveau og din vægt beregner madital hvor meget du forbrænder. Tallet kan du se under info - oversigt, som er der hvor smileyerne også er. Og efterhånden som du taster mad ind kan du se hvor meget du har tilbage at spise for. Gir det mening - ellers spørg igen så du kan få udbytte af det siden kan.
Vira - Det med vitaminerne kan du se hvis du går ind under info - mad. Her kan du se indholdet i alt det mad du har spist den valgte periode/dag. Øverst kan du skifte imellem at se energi, næringsstoffer, fedtsyrer, kulhydrat, mineral, andet. Det kan være en rigtig god oversigt at få. F.eks. hvis madital hele tiden fortæller dig at du får for meget kulhydrat, så kan du over en periode gå ind og se hvad der er de store syndere. Sig til hvis du stadig ikke kan finde det.
Noia - du er nok nødt til at indtaste din kylling i karry som en opskrift. Så kan du bruge den fremover.
Sus1 - det med hvor meget man må spise regner madital ud fra det du har indtastet i din profil. Her vælger du et aktivitetsniveau. Ud fra det aktivitetsniveau og din vægt beregner madital hvor meget du forbrænder. Tallet kan du se under info - oversigt, som er der hvor smileyerne også er. Og efterhånden som du taster mad ind kan du se hvor meget du har tilbage at spise for. Gir det mening - ellers spørg igen så du kan få udbytte af det siden kan.
Vira - Det med vitaminerne kan du se hvis du går ind under info - mad. Her kan du se indholdet i alt det mad du har spist den valgte periode/dag. Øverst kan du skifte imellem at se energi, næringsstoffer, fedtsyrer, kulhydrat, mineral, andet. Det kan være en rigtig god oversigt at få. F.eks. hvis madital hele tiden fortæller dig at du får for meget kulhydrat, så kan du over en periode gå ind og se hvad der er de store syndere. Sig til hvis du stadig ikke kan finde det.
15 år12. august 2009 kl. 08:27
Jeg er hjemme efter en uges ferie – desværre 900 g tungere, men jeg skal nok få arbejdet dem af!
Det var sværere at spise hensigtsmæssig feriekost, end jeg havde regnet med - men hjemme igen bliver det nemmere at købe ind og tilberede maden, som jeg ønsker dén.
Jeg har tastet dagens mad ind og synes umiddelbart, at jeg har spist og drukket fornuftigt, men iflg. Madital har jeg ikke fået alle de vitaminer og mineraler, jeg har behov for...og min kalorie- og måltidsfordeling har jeg også problemer med. Jeg vil arbejde på at få at min kost til at dække mine ernæringsbehov – men for en sikkerheds skyld vil jeg supplere med en daglig vitaminpille i en periode. Jeg ved ikke, hvor vigtigt det er, at min måltidsfordeling matcher Maditals...det vigtigste må vel være, at den er hensigtsmæssig for mig. Dét må jeg arbejde på – og jeg glæder mig til at nå frem til en fordeling, der fungerer bedre for mig end den nuværende. HVORDAN gør I andre?? Følger I Madital-forslagene m.h.t. kalorieindtag, måltidsfordeling etc.? (for det tilfældes skyld at nogen skulle læse mine madindtastninger vil jeg lige sige, at jeg IKKE har indtastet alle mine måltider, den sidste uge, mens jeg var på ferie).
Jeg vil i den kommende tid indtaste alt, hvad jeg spiser og drikker for at blive klogere på, hvordan jeg bedst dækker mine ernæringsbehov – og hvordan jeg bedst fordeler mad & drikke over de vågne timer. Fedtfordeling m.m. får så vente – jeg tror ikke jeg skal sprede mig over flere fokuspunkter lige nu.
Jeg vil:
1.Taste al mad og drikke ind i en måned.
2.Sørge for at få nok væske dagligt.
3.Arbejde på en mere hensigtsmæssig måltidsfordeling.
4.Arbejde på at dække vitamin og mineralbehovet ad naturlig vej (set over en uge ad gangen).
Input modtages meget gerne -
Futura