Atkins kuren positiv eller negativ???

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Atkins kuren positiv eller negativ???
hej. Jeg har en venide, hende og hendes mand er startet på Atkins kuren og har på 1 mdr tabt henholdvis 4 og 7 kg. dette er jo inponerende og overvejer om jeg skal hoppe med på vognen. men efter en søgning på nettet kan jeg se den får mere negativ omtale end positiv. derfor vil jeg hører om der er nogen af jer herinde der har erfaringer med denne kur som de vil dele med mig, inden jeg hopper med på den.. ???
15 år7. maj 2009 kl. 11:02
re: Atkins kuren positiv eller negativ???
Her kan du i hvert fald se hvad netdoktor har at sige om kuren netdoktor.dk

Generelt er jeg slet ikke til kure - laver man ikke en livsstilændring hjælper det ikke en tøddel af tabe kilo for når kuren er slut går man blot tilbage til sin gamle spisevaner og vægten stiger igen.
Bortset fra alle de dårlig bivirkninger af sådan en unaturlig kost ville jeg aldrig kunne se mig selv spise en kost uden brød og frugt og kartofler resten af livet.
15 år7. maj 2009 kl. 11:47
En hjertelæge skriver: Det største problem med Atkins-kuren er, at den tillader indtagelse af store mængder mættede fedtstoffer. Der foreligger nu beviser for, at et måltid med mange mættede fedtstoffer omgående følges af en forringelse af arteriernes funktion, også af dem, der forsyner hjertemusklen med blod. Med det resultat, at blodkarrenes inderside (endothelium) bliver disponeret for indsnævring og plakaflejringer. Det betyder, at under de rigtige (dvs. forkerte) omstændigheder kan et fedt måltid forårsage et hjerteanfald. Efter et fedt måltid forbliver visse elementer (de såkaldte restpartikler) i årerne længere end godt er. Disse partikler medvirker til dannelsen af plak i karrenes vægge. Intet af dette var kendt på det tidspunkt, hvor Atikins skabte sin kur. Men i dag ved man det.
15 år7. maj 2009 kl. 12:18
Hej
Jeg har været på Atkins for et par år siden. Tabte ca. 13 kg på 1½mdr.
men tog det hele på igen fordi at jeg bagefter begyndte at spise normalt (sundt). jeg tror at hvis man vil tabe sig hurtigt er den god men usund for kroppen. Kender flere der har prøvet og alle har taget det tabte på igen bagefter. Fordi de begyndte at spise sund/normal mad.
15 år7. maj 2009 kl. 13:20
Atkins er jo ikke en kur, men en kostomlægning. Det handler om, at man starter med at fjerne rigtigt mange madvarer fra sin kost, og gradvist putter man dem ind igen i andre mængder end før. Kulhydrater holder man sig i stor stil væk fra hele vejen igennem.

Hvis man bruger Atkins udgangspunkt i at fjerne kulhydraterne og desuden tænker seriøst over, hvad det er for fedt man putter i munden, så tvivler jeg på, at den er direkte skadelig. Undersøgelser har desuden vist, at folk der går på lav-kulhydrat-kur i højere grad holder vægten efter "kuren" samt opnår et større vægttab under kuren sammenlignet med folk på lav-kalorie-kur.

Jeg finder stor inspiration i mange kure, lige fra Atkins over GI til South Beach. Jeg er ikke fanatisk med nogen af dem, men forsøger at tage de ting fra hver kur jeg kan bruge.
15 år8. maj 2009 kl. 09:07
Uha Atkins kuren ville jeg bestemt ikke ture at gå på igen. Jeg har aldrig haft så meget forstoppelse i mit liv. Jeg vil virkelig råde dig til at lade være og tælle kcal i stedet for!!!
15 år8. maj 2009 kl. 19:27
Forstoppelse kommer som regel, hvis man ikke får fibre nok i sin kost, så på enhver kur/kostomlægning handler det naturligvis om at planlægge sin mad, så man får masser af fibre der kan transportere affaldsstofferne gennem tarmsystemet. Et god råd kan være at bruge produktet HUSK hvis man har svært ved at få fibre nok til dagligt.
15 år9. maj 2009 kl. 08:58
hmmmm, som de andre er inde på, så er der temmelig fede ingredienser i Atkins.

Jeg har med succes været istand til at smide et par kilo med SouthBeach-konceptet (blandt venner kaldet: Atkins Light :-) )
Mit fordøjelses-system har det dog ikke så godt med at undvære kulhydrat i det omfang konceptet foreskriver, hvorfor jeg ikke følger konceptet.

Konceptet giver en rigtig mandekost og er yderst velegnet i grillsæsonen, da den foreskriver en solid omgang protein til alle måltider. Grøntsager skal man heller ikke glemme at spise i mængder så man bliver mæt.
Det eneste man "fjerner" er pasta, ris, kartofler og andre hurtige kulhydrater......så hvis din fordøjelse kan undvære det, så bare gå krig med SouthBeach

mvh
Carsten Riis
de3faktorer.dk (nu med nyt design)
15 år10. maj 2009 kl. 18:38
Som sagt. Atkins er ikke en kur! Det er anden måde at spise på.
I hans bog står der intet om du skal spise fiberfattig. Så den med hård mave har noget at gøre med personens opfattelse af bogen. Kål er tilladt i alle faser og det er da meget fiberrigt...
Hvis du går ind på deres amerikanske hjemmeside kan du via en test få at vide hvilken fase du skal starte med. Det er rigtigt at den første fase er meget hård for sukkerjunkier osv. Men reelt handler den sidste fase om at leve sundt resten af dit liv. Med masser af grønsager og kød.
Jeg lever den gyldne middelvej mellem atkins og mad med lavt glykemisk indeks. Jeg undgår sukker og stivelse.
Jeg blev meget overrasket efter at have læst bogen om hvad det egentlig handlede om. Der har altid været meget polimik om atkins.

Jeg er positivt indstillet, men du skal gøre op med dig selv om hvordan du vil leve. For mig er atkins ikke det modsatte af en sund kost som andre mener. Atkins var konstroversiel fordi han sagde at fedt er en nødvendig del af en sund kost. Det er han ikke ene om at mene længere. 10 år yngre på 10 uger damen er også enig i den påstand. Det der overbeviste mig, var at sultfølelsen ikke er altoverskyggende i mit liv længere. Jeg har dog valgt at kombinere det med glykemisk indeks da ren atkins er for svært at efterleve i vores samfund.
Jeg håber du kan bruge min kommetar til reflektion.
15 år18. maj 2009 kl. 00:00
jeg begynder på atkins om 4 uger, og jeg er meget positivt indstillet overfor den. er igang med Dr. Atkins kost revolution og bliver mere og mere overbevist om, at det er rigtigt, hvad han siger, så jeg vil nu selv prøve den, og jeg glæder!
15 år3. juni 2009 kl. 10:22

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });