Føler man sult i etaper?

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Føler man sult i etaper?
Ja et underligt spørgsmål! Da jeg holdte med at ryge læste jeg at trangen var der i 5 -7 min ad gangen! Og så gik den lidt væk igen!

Jeg synes at have oplevet det samme med mad, at hvis jeg er rigtig lækker/frugt sulten og det ikke lige er muligt at spise på det tidspunkt, så går det lidt over igen! Andre der også oplever det, eller er det bare det rene sludder jeg sidder og lukker ud:-) Det ville jo egentlig være smart hvis man var indrettet sådan rent fysiologisk! Så kunne man måske lærer at overvinde sin trang en gang i mellem!

Lige nogle skøre tanker herfra!

Hvordan går det med jer nye, i vælter jo ind lige pludselig, kan i holde modet oppe?
16 år6. januar 2009 kl. 17:37
re: Føler man sult i etaper?
Jeg har det helt klart også sådan, at hvis man ignorerer sulten lidt så går det i sig selv igen. Så bliver det til gengæld bare meget værre, når den kommer tilbage næste gang ;-)
16 år6. januar 2009 kl. 17:38
Ja så skal man ikke lade den være:-)

Men der jo rigtig sult fordi man er sulten, og så lækkersulten! Tror du hvis man ignorer lækkersulten, at det bliver værrer også? Eller kun hvis man ignogere den rigtige sult!

Det er ikke noget jeg praktisere, blot min nysgerrighed der spiller ind!
16 år6. januar 2009 kl. 17:43
Jeg tror den store forskel på lækkersult og sult er at sult er en fysisk reaktion fra kroppen på at den mangler brændstof, mens lækkersulten langt hen ad vejen er noget psykisk. Selvfølgelig kan kroppen godt bede om sukker fordi den har brug for energi her og nu, men jeg tror stadig at lækkersult mest af alt er psykisk betinget.
16 år8. januar 2009 kl. 12:48
Måske lyder det dumt... Men jeg tænker bare, hvordan ved kroppen der er en masse sukker i slik og sodavand fks.?

Kan det huske det eller noget? Når jeg er lækkersulten, eller sukkertrængende så popper der bare et produkt i hovedet på mig, så det må jo være noget fysisk...

Men alligevel, på rigtig riiiiiigtig varme sommerdage, så kan jeg godt få lyst til cola. Det skal herved siges jeg ikke kan lide sodavand, og heller ikke cola, ikke særlig meget i hvert fald. Men en cola er jo også meget godt når det er varmt ik? For der er salt og sukker og væske osv.
16 år10. januar 2009 kl. 12:23
Uups, jeg mente det må være noget psykisk
16 år10. januar 2009 kl. 12:23
Ingen dumme spørgsmål, jeg startede denne selv fordi jeg ikke vidste det. Min oplevelse af det hele er:

Rigtig sult, skal spises væk med noget sundt og groft der mætter.

Lækkersult: Kan tænkes væk! Og jeg tror man føler sig lækkersulten i etaper, som overskriften, altså hvis man tænker på noget andet så går den væk!

Til dit spørgsmål: Så tror jeg både det er ens hjerne der registrer hvad der er sukker i, og derfor fortæller dig at det jo er chokolade du skal spise for at komme af med din trang! Så det er vel både psykis og fysisk, hvis du forstå hvad jeg mener!
16 år10. januar 2009 kl. 12:26
Det er altså fantastisk hvordan kroppen gør ting uden man overhovedet ved det selv... Godt nok prøver vi herinde at tabe os og ændre kroppen, og det er jo også fint nok, men nogle gange skal vi også huske at hyle den for hvor fantastisk den er (og snedig :))!
16 år10. januar 2009 kl. 12:42
Det er en genkendelsesting i hjernen der gør at man automatisk kommer til at tænke på en bestemt ting når man føler sukker/salt-sult.... -Det er den samme genkendelse der gør at når man lugter kardemomme eller nelliker tænker man jul og f.eks. pibe så tænker man på sin morfar....
Jeg er sikker på at I også har prøvet at komme ind i et rum og med det samme komme til at tænke på en bestemt situation eller person.
Man bruger disse lugte og smags genkendelser i terapi for ældre med hukommelsesbesvær(demens).

Så i er ikke tossede det er psykisk og det kan og skal overvindes....

Selv har jeg en lille tosset en her...
-Jeg har drukket 1½-2liter cola(minus sukker) hver dag siden jeg var 16år gammel.
Den ene dag drak jeg noget mineralvand fordi der kun var cola med sukker og dette giver en frygtelig fornemmelse i munden når man er vænnet af med dette.
Efter nogle dage med mineralvand skete der det at hver gang jeg normalt ville være colatørstig fik jeg trang til mineralvand....

Så som i kan se er det bare et spørgsmål om at lære hjernen noget andet så kommer meget af det af sig selv.
16 år10. januar 2009 kl. 18:12
jeg må nok hellere lige notere....
-efter meget kort tid kunne jeg faktisk slet ikke længere lide smagen af cola og har nu ikke drukket cola i et års tid.....-lysten er aldrig vendt tilbage og jeg forventer heller ikke den gør det.

desværre er det lidt mere besværligt med trangen til hurtigt sukker eller simple kulhydrater om i vil..... men jeghåber det kommer hen af vejen.
16 år10. januar 2009 kl. 18:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...