Hvor meget væske

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Hvor meget væske
Hej alle,

Hvor meget væske drikker I i løbet af dagen?

Jeg er blev overrasket over, hvor meget mit egentligt løber op i dagligt.
Jeg får drukket mindst 2 l. vand, så måsle 1 l. te og et par kopper kaffe og så lige et par dåser zero......

Kcal mæssigt er det jo ikke problem, da der ikke er nogen videre kcal i noget af det.

Men jeg har gået og tænkt lidt på at alt den væske vel hjælper til at holde mavesækken stor - eller sagt på en anden måde mavesækken har vel ingen change for at trække sig sammen, selvom man spiser super sund, når der hele tiden er så meget væske i den?

Hjælp mig lige - hvor meget drikker I på en dag? Drikker jeg alt for meget eller hvad :o)

fight it
16 år22. oktober 2008 kl. 09:21
re: Hvor meget væske
Når jeg skirver lige lidt med mig selv ;o)

Jeg tjekkede lige fødevarestyrelsens hjemme side og her er resultatet:

Drik ca. 1½ liter hver dag
Selv om vand er godt, er der dog ingen grund til at tvangsdrikke flere liter vand dagligt. En god måde at få dækket det daglige væskebehov på ca. 1½ liter og samtidig få vitaminer og mineraler kan være at drikke et glas juice, ½ liter magert mælkeprodukt, lidt kaffe eller te, og slukke resten af tørsten i vand.

Ja det besvar jo mit spørgsmål - jeg drikker åbenbart ALT for meget hver eneste dag......

Holder I andre jer til ca 1½ l inkl alt?
16 år22. oktober 2008 kl. 10:26
Nej jeg ligge også langt over i væskeindtag. Jeg tror, jeg drikker 2 l vand, ½-1 l te plus det løse. Altså alt for meget i forhold til det du skriver. Jeg nu bare at min krop er vant til at få den mængde væske og har det godt med det.

Der er dog dage hvor jeg godt kan mærke at nu har jeg vist fået for meget vand, nærmest vand hovedpine og så holder jeg igen...
16 år22. oktober 2008 kl. 11:29
Jeg drikker 2-3 liter om dagen alt efter aktivitet.

4 liter, som du umiddelbart ligger på er lige i overkanten. Det kan være decideret farligt at drikke for meget, fordi det "skyller" for mange vigtige mineraler o.a. ud af kroppen.

Kaffe og The (hvis det er sort, grøn, hvid) virker vanddrivende og bidrager dermed til at væsken "skylles" ud af kroppen.

Programmet her anbefaler jo 2 liter som minimun indtagelse - og jeg undrede mig egentlig også over at der ikke er sat et maximum. Jeg vil mene at 3 liter i alt burde være et maximum ved alm. aktivitet. Det er klart at hvis du løber marathon den dag, skal der lidt mere til.

Mht. om det holder mavesækken stor, så lyder det jo meget logisk, men vand er samtidig rigtigt vigtigt for at tabe sig.

Citat:
"Uden vand kan kroppen ikke fungere, cirka 60% af din krops vægt består vand. Når du vil tabe fedt skal der ekstra meget vand til for at kroppen kan skille sig af med sine affaldsstoffer og effektivt forbrænde fedt. Derudover viser en ny undersøgelse fra Penn State University at spisning af vandholdig kost (supper, frugt, salat, grøntsager etc.) giver mæthed og en tilfredsstillelse af din appetit ved mindre kalorieindtag end fra tørkost. Ligesom vindruer sammenlignet med rosiner. Desværre får du ikke den samme mæthedsfornemmelse ved at drikke ekstra vand. Alkohol indeholder mange kalorier, som kroppen ikke kan omdanne til energi. Disse kalorier omdannes derfor ofte til fedt. I en slankeperiode bør du derfor så vidt muligt holde dig fra alkohol. Dehydrering er uden tvivl den største og mest almindelige ernæringsmæssige fejl som vi laver i dag. Undgå at begå samme fejl - prøv at drikke minimum 3 liter vand om dagen." (netfyssen.dk)

Det er ligesom alt andet en balancegang.
16 år22. oktober 2008 kl. 11:46
Hej Fight it. ( godt navn)
jeg drikker 2-3 liter hvor mindst 1 liter er vand. Jeg kan se det på min hud hvis jeg ikke får masser af vand og urte te :-)

Men drikker også cola light- af og til.
16 år22. oktober 2008 kl. 12:40
Kaffe er ganske vist vanddrivende - men ikke nok til at fordrive det vand som det selv indeholder. Så kaffen tæller med i væskeregnskabet. Det ved jeg - jeg har i årevis haft et avisudklip med netop det budskab på min opslagstavle :-)

Jeg går ud fra at det samme gælder the.
16 år22. oktober 2008 kl. 13:01
hej
jeg drikker også mellem 3 og 4 l væske hver dag. da jeg sagde det til lægen, undersøgte han mig for sukkersyge. hvilket jeg heldigvis ikke har :o) hmm sagde han så nogle drikker mere end andre og han hæftede sig ikke videre ved det. i tiden prøver jeg at komme ned på 3 liter. for om somren er det altså de 4 litter.
16 år22. oktober 2008 kl. 13:20
Tak for jeres svar

;o) når men jeg kan jo se at nogen af jer andre også ligge lidt over de 1½l.

Når nu min mistankte var korrekt må jeg vist prøve at skære lidt ned på væsken - men det forekommer mig da bare svære end at skære ned på maden.....
16 år22. oktober 2008 kl. 14:15
Man skal altså ikke begrænse sit væskeindtag hvis man er tørstig...

En overgang var det meget moderne at slæbe rundt på en vandflaske fra morgen til aften og drikke såmeget som muligt... Det betød at folk drak nogle gange 5-6-7 liter vand dagligt og derefter kom anbefalingerne om ikke at drikke FOR meget vand.

Men man skal drikke når man er tørstig - det er kroppens naturlige signal til dig, og det er den bedste rettesnor. Man kan også holde øje med urinen - den skal være lys gul. Er den klar som vand drikker man for meget, er den mørkegul drikker man for lidt...

Man skal i øvrigt huske på at væskebehov afhænger af mange ting. Er man overvægtig skal man drikke ekstra, da kroppen jo har et behov for væske pr. kg, og derfor er det jo naturligt nok at en på 120 kg skal drikke væsentligt mere end en på 60 kg.
Er man fysisk aktiv har man brug for ekstra vand.
Spiser man for meget salt har man brug for ekstra vand.
Har man det varmt har man brug for ekstra vand.
Er man syg har man (tit) brug for ekstra vand.
OSV....

Jeg talte med min træner i fitnesscentret om det, og han mente jeg skulle drikke 3-4 liter vand om dagen.

Lad for guds skyld være med at begrænse væskeindtaget til 1½ liter...

I øvrigt så bliver vandet ikke i mavesækken - det passerer MEGET hurtigt igennem, og er absolut ikke med til at holde mavesækken udvidet.
16 år25. oktober 2008 kl. 10:02
Undersøgelser har vist at man bliver inkontinent af at drikke for meget vand, så det gælder vel om at finde den rette balance.
16 år25. oktober 2008 kl. 10:55

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });