Kampen er startet på ny...Vægtøgning efter sygdom

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

Kampen er startet på ny...Vægtøgning efter sygdom
Hej til alle...

Jeg er ny i dette forum og vil lige her ganske kort fortælle min historie.

Jeg tabte for 3½ år siden 30 kg og var bare så glad for resultatet - men skæbnen ville, at jeg blev alvorlig syg for 2½ år siden. Det betød, at jeg blev meget stillesiddende og ja, jeg trøstespiste nok også. Alfa og omega er at der stille og roligt sneg sig 25 kg på.

Dem er jeg nu motiveret på at få tabt igen. For selvtilliden bliver absolut ikke bedre, hvis man også er tyk...Jeg startede d. 25. august med kostomlægningen. Vægten sagde 110,4 og idag er jeg nede på 103,1 - så det er jeg meget tilfreds med.

Mit problem er dog motionen. Jeg har ikke nogle problemer med den sunde kost og min krop skriger ikke efter søde sager. Sidste gang jeg tabte mig, gik jeg hver dag 7 km - det er umuligt for mig nu pga. nedsat gangfunktion. Ryggen er også blevet svækket pga. sygdommen.

Har I nogle gode råd? Eller kan jeg tabe mig udelukkende ved den sunde mad?

Tak for et fantastisk forum..

Varme tanker
Fruensvilje
16 år2. oktober 2008 kl. 10:04
re: Kampen er startet på ny...Vægtøgning efter sygdom
Hej og velkommen til :-)

Du kan sagtens tabe dig uden motion, men du kan jo spise lidt mere hvis du også forbrænder kalorier.

Da motion også er vigtigt af andre grunde end vægttab, er det nok under ale mstændigheder en god ide at finde noget motion du kan klare.
Kunne forestille mig at du kan cykle evt. på motionscykel. Når det bliver en vane kan man lige-så-godt sidde på den og se fjernsyn. Så der kan ma sagtens lige tage en kortere eller længere tur hver dag. Jeg cyklede selv meget i starten af min kur, men nu bliver det kun til ca. 1½ time når jeg ser vild med dans ;-)
Svømning er sikkert også godt, men med mindre du bor meget tæt på en svømmehal også mere tidskrævende og planlægningstungt.

Selv om du forbrænder mere ved lange seje træk som cykling, gang, svømning osv. så skal man heller ikke undervurdere værdien af alm. muskelopbygning i motionscenter. Du forbrænder muligvis ikke voldsomt meget under træning, men den øgede muskelmasse øger til gengæld din forbrænding generelt.

go' arbejdslyst !

16 år2. oktober 2008 kl. 10:17
Godt navn, der, Fruens Vilje :-)

Jeg vil give Vejle ret - og jeg ved af erfaring at man godt kan tabe sig uden motion. Jeg dyrkede intet i starten af min kur og siden kun 2x20 minutter på kondicykel ugen.

Men efterhånden som vægttabet sætter ind, bliver det et plus at have motionen med. Fordi det betyder at man kan tillade sig at spise lidt mere og stadig tabe sig eller holde vægten sidenhen.

Jeg er nu ikke noget motionsfreak. Jeg prøver at holde det på omkring 30 minutter om dagen i gennemsnit (dvs jeg har 2 dage hvor jeg ikke dyrker motion og f.eks. een dag hvor jeg dyrker 1½ times aerobics).

Hvis jeg var dig, så ville jeg starte langsomt op og glemme motionen i første omgang. Når vægttabet så er godt undervejs så ville jeg overveje hvilke muligheder jeg har - evt tale med lægen og søge efter muligheder på forummer for gangbesværede mv. Og så ville jeg finde et ambisionsniveau der kunne udholdes også efter ønskevægten er opnået fra nu og i al evighed. Det kan i øvrigt godt være en god idé at skifte motionsform engang imellem. At veksle mellem cykling, svømning, fitness mv. Dels for at skabe fryd gennem forandring men også for at kunne rykke motion udenfor om foråret og ind om efteråret.

Motion er faktisk alfa og omega for varrigt vægttab - der er lavet undersøgelser som viser at dem som dyrker motion regelmæssigt efter vægttabet også holder deres vægttab markant bedre end folk som ikke dyrker motion bagefter.

Hertil kommer at kroppen jo har bedst af at bevæge sig, så også ud fra det perspektiv er det bedst at få motion ind. Du er kun 43 år - du skal leve omkring dobbelt så længe, hvis ikke længere - men det kan blive ret træst de sidste år hvis du ikke holder din krop ved lige ved at bruge den. Især hvis din gangbesvær er en permanent tilstand fordi hvis man ikke holder sådan noget ved lige, så risikerer man jo at tilstanden forværres. Den forbedres i hvert tilfælde ikke. Og ryggen kan gøre tilværelsen helt syg hvis den melder fra, så den skal i hvert tilfælde vedligeholdes.

Nu kender jeg ikke noget til din situation så jeg taler helt generelt.

Går du til genoptræning? Jeg synes virkelig du skal tale med din læge om hvilke motionsformer du kan benytte dig af og i hvor høj grad du skal træne gang. Det kan også være en idé at tale med en instruktør på et fitness center. Det hænder de har folk som rent faktisk er uddannet (jeg fik på et tidspunkt råd til vedligehold af dårlig ryg af en fysioterapeut på et fitness center).

Men ellers velkommen til !
16 år2. oktober 2008 kl. 11:41
Mange tak for Jeres velkomst og gode råd.

Jeg blev 100% lammet efter en sjælden virus GBS - hvor alle nervebaner blev nedbrudt. De er imidlertid genetableret - blot er de stadigvæk ikke helt ok i fødderne og bliver det aldrig. Det kostede selvfølgelig, at alle muskler skulle genopbygges igen og de er godt på vej.

Jeg går til fys 2 x om ugen og 1 gang hvor jeg deltager i holdtræningen for at styrke bl.a. balancen.

Det lyder som en fantastisk ide med en motionscykel. En normal cykel - ville jeg ikke turde sætte mig op på...Men ellers kunne svømning jo også komme på tale - men kender i ikke det - så tænker jeg straks på min forfængelighed - kan lige se mig selv i en badedragt. En strandet hvalros - nej, det er jeg vist ikke klar til endnu. Men motionscyklen bliver vist mit forsøg på motion.

Super sejt at du kan klare 1½ time på cyklen veile - jeg bliver helt svedt ved tanken ;-)
16 år2. oktober 2008 kl. 13:50
Hvor forfærdelig med den virus!! Så har man da heller ikke en chance!?
Apropos cykel, jeg købte i sin tid en alletiders motionscykel gennem den blå avis. Han havde aldrig rigtig gidet bruge den, så den var så god som ny, til 500 kr.
Se dét er der jo noget ved ;o)
Kan godt betale sig at kaste et blik på dba.dk
Held og lykke med din nystartet kamp =)
Knus Sandra
16 år2. oktober 2008 kl. 14:52
Ja, føj. Det lyder som en rigtig ond sygdom. Det er stærkt af dig at du kikker fremad og ikke bare sumper i selvmedlidenhed.

Hvis du har det dårligt med at skulle vise dig i en badedragt, så udsæt det lidt. Tænk over det. Tag evt derned og kik ind af vinduerne på dem som er der. Arbejd med det mentalt, spørg dig selv om hvad det er du frygter - hvad det værste er som kunne ske.

Lav evt en aftale med dig selv: når du har tabt et bestemt antal kilo (f.eks 10) så køb en badedragt og meld dig til et hold. (Bare nogle ideer).

Ellers er det en god idé at købe en brugt motionscykel (du kan jo altid sælge den igen og købe supermodellen hvis det fænger dig). Men sæt dig lidt ind i motionscykler først og de forskellige modeller (surf emnet) så du laver et godt køb der passer til dig og indretningen i dit hus og anvendelsesmåde/sted.
16 år2. oktober 2008 kl. 21:35
Jamen selvmedlidenhed hjælper jo intet - tværtimod. Det gælder om at se fremad og få det bedste ud af ens liv. Vi skal leve, mens vi har livet for vi ved ikke hvor længe vi har det...

Ja, mentalt skal jeg nok prøve at tænke over det. Det værste, der kunne ske for mig, hvis jeg skulle udstille mig selv i en badedragt, er - at blive overbegloet af nogle super tynde sild...Jeg vil bare føle sådan en lede ved mig selv. Så måske, når jeg har tabt de 15 kg...

Motionscyklen er derimod blevet rigtig hooked på - men skal lige have overstået mit bryllup d. 18. oktober og så må vi, hvad pengepungen siger :-)
16 år2. oktober 2008 kl. 22:18
Man skal huske at man aldrig kan vide hvorfor folk kikker. Jeg tager nogen gange mig selv i at kikke på overvægtige fordi jeg ser på mig selv - ikke på dem. Det kan også være at de kikker fordi de synes det er stærkt at du går i svømmehal. Det kan være de kikker fordi du ligner nogen de kender.

Folk kikker nu engang på hinanden - især i svømmehallen. Jeg tror slet ikke folk kan lade være. Rynker, store næser, strækmærker, modersmærker, ar og andre ting - herunder også deller - bliver kikket på. Men det betyder ingenting. Folk forsøger bare at placere sig selv i en sammenhæng - og at smugkikke i en svømmehal er helt oplagt. Prøv at tænke på hvor store problemer som mænd har med at vise tissemand i et fælles baderum ;-)

Og hvis de tynde sild har skumle bagtanker med at kikke, er det så ikke dem som burde skamme sig? Og hvad betyder det egentlig for dig når du overhovedet ikke kender dem? Betyder deres holdning og mening noget som helst?

Som sagt... man kan arbejde videre med tanken. Og når man så engang er klar, så skal man i hvert tilfælde ikke lade andres uopdragne glo-trang forhindre een i at gå i svømmehal.

Desuden er min erfaring at der er masser af variation mht BMI sådan en svømmehal.
16 år3. oktober 2008 kl. 09:43
Det man skal tænke på det er at mange af de "tynde" piger også er utrolig usikre over at gå i svømmehallen. Det er et hot topic for alle. Alle har noget de gerne vil skjule, og der er på en måde næsten mere pres på for dem. For jo mere lækre de er, jo flere kigger! ;))

Folk er jo i bund og grund ikke andet end store børn som er nysgerrige over at se hvad der er bag det tøj vi altid går rundt med..

Man kan sgu ikke gøre andet end at gå ind i svømmehallen med hovedet højt og et smil på læben over at man gør noget godt for sig selv. Og det må andre da gerne se og misunde =)))

Jeg ved godt det kræver meget af en, specielt hvis man føler sig lidt sårbar, men hvis du føler nogen kigger så prøv at se dem lige tilbage i øjnene og send dem et oprigtigt sødt smil.
Kan man det går man derfra en halv meter højere =) og gladere når man ser de smil man får tilbage.
Måske dr phil agtig men det virker for mig ;)

Du skal i hvert fald aldrig lade andres nysgerrige blikke stoppe dig i at gøre noget som er godt for dig selv. Og hva så hvis de tænker du måske godt kunne tabe dig lidt?? Det ved du jo godt selv ellers ville du jo ikke være på madital =)

Bare klø på i svømmehallen. Livet er sgu for kort!!

Knus

16 år4. oktober 2008 kl. 00:50
Tak for den opmuntrende rådgivning i giver. Den er guld værd.

Kan fortælle, at jeg har været inde på Viborg Svømmehals hjemmeside og lurer lidt - rent faktisk starter der et motionshold op i uge 43 - uha det er snart - men jeg overvejer kraftigt, at melde mig til det. Nej, jeg gør det sgu :-)

Lige en til dig Stitch - jeg skal ikke blive ½ meter højere - jeg er i forvejen 183 cm ;-)

God weekend til alle på Madital...
16 år4. oktober 2008 kl. 01:12

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });