Jeg har lige tabt mig fra 67 kilo til 60 kilo på 5 uger, og nøgleordet for mig har klart været planlægning. Det lyder kedeligt, men det har virket og næsten gjort det nemt at nå målet.
Har spist efter denne fastlagte madplan, som jeg har selv har lavet udfra det jeg godt kan lide, og tilpasset det antal kcal jeg må få pr. dag. Den er baseret på ca. 300 kcal. til hvert af de tre hovedmåltider og 300 kcal. ialt til mellem måltider i løbet af dagen.
Min kostplan i vægttabsperioden, ca. indtag =1300 kcal:
50 g. mysli
100 g./1 dl. minimælk
35 g./1 skive kartoffelrugbrød
10 g./1skive ost
+ lidt peberfrugt
100 g./1 stk. æble el. pære
50 g. tomat
50 g. peberfrugt
50 g. tomat
lidt fedtfri dressing
+ 50 g. fetaost, 50 g. avocado og 50. kogt pasta (ialt 281 kcal)
eller + 50 g. grønne bønner, 50 g. kogt æg og 50 g. tun i vand (ialt 248 kcal)
eller + 50 g. kylling, 50 g. stegt bacon og 50 g. pasta (ialt 293 kcal)
eller + 50 g. laks, 50 g. pasta, 50 g. oliven og 50 g. broccoli (ialt 270 kcal)
eller + 50 g. a 38 (m. lidt hvidløg) og 100 g. falafel (ialt 303 kcal)
10 g. 70% mørk chokolade
70 g./1 stk. Rugfel
10 g. friskost minimum
+ lidt agurk
Min. 200 g. tilberedte grøntsager
50-100 g. ris, kartofler, pasta el.lign.
50-100 g. kød, fisk, fjerkræ el.l.lign
150 g. frosne bær/banan (købt frost-smoothiemix)
100 g./1 dl. minimælk
Mht. aftensmaden har jeg selv udviklet en del retter med masser af grøntsager i, og tastet dem ind her på madital. Mit krav har været at de helst skulle ligge på under 100 kcal. pr. 100 g. alt inkl. Det gør at jeg kan spise en stor portion eller tage flere gange, og blive mæt, uden at overstige de 300 kcal.
Der ligger en del af opskrifterne i en anden tråd, i forummet "kost".
Jeg har været heldig, at jeg i min vægttabsperiode ikke har haft så mange ting jeg har skullet til, så er ikke blevet fristet unødigt. Har spist ude 3-4 gange, hvor jeg ikke har vejet min mad, men forsøgt at spise fornuftigt.
Jeg har svømmet 3 gange om ugen og cyklet 40-50 km. om ugen. Har ikke gjort det for at tabe kilo, men for at blive strammet op samtidig med vagttabet, og tror at det har virket.
Hvis jeg var dig, ville jeg sætte delmål på f.eks. 4 eller 5 kilo ad gangen. Når delmålet er nået, så lav et nyt delmål på samme antal kilo. Hold evt. en lille pause imellem hver vægttabsperiode, hvor du sørger for at holde vægten, men under dig lidt ekstra før du tager en tørn igen.
Jeg har aldrig før haft fokus på mad eller hvad der er godt eller ikke godt for kroppen, men ved at planlægge mine måltider og læse her på madital, lykkedes det med det samme.
Tror på at du også kan og held og lykke med det. Spørg hvis der er andet du vil vide.
#2 af Kaffen (slettet)
Har forsøgt siden maj hvor jeg vejede 73 kg og har da også tabt mig 3 kg. men jeg syntes ikke rigtig det fungere for mig, jeg har læst om nogen af jeres flotte vægttab, men kan ikke gennemskue hvad i gør, spiser i efter en plan/kur dem som har tabt jer vil i ikke være søde at hjælpe er ved at opgive motivationen og troen på at jeg nogensinde bliver normal vægtig, min fedtprocent er 40,1 mvh alishah