#2 af Kaffen (slettet)
Hælp, hvad gør i
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+Kaffen (slettet)
re: Hælp, hvad gør i
Jeg har lige tabt mig fra 67 kilo til 60 kilo på 5 uger, og nøgleordet for mig har klart været planlægning. Det lyder kedeligt, men det har virket og næsten gjort det nemt at nå målet.
Har spist efter denne fastlagte madplan, som jeg har selv har lavet udfra det jeg godt kan lide, og tilpasset det antal kcal jeg må få pr. dag. Den er baseret på ca. 300 kcal. til hvert af de tre hovedmåltider og 300 kcal. ialt til mellem måltider i løbet af dagen.
Min kostplan i vægttabsperioden, ca. indtag =1300 kcal:
50 g. mysli
100 g./1 dl. minimælk
35 g./1 skive kartoffelrugbrød
10 g./1skive ost
+ lidt peberfrugt
100 g./1 stk. æble el. pære
50 g. tomat
50 g. peberfrugt
50 g. tomat
lidt fedtfri dressing
+ 50 g. fetaost, 50 g. avocado og 50. kogt pasta (ialt 281 kcal)
eller + 50 g. grønne bønner, 50 g. kogt æg og 50 g. tun i vand (ialt 248 kcal)
eller + 50 g. kylling, 50 g. stegt bacon og 50 g. pasta (ialt 293 kcal)
eller + 50 g. laks, 50 g. pasta, 50 g. oliven og 50 g. broccoli (ialt 270 kcal)
eller + 50 g. a 38 (m. lidt hvidløg) og 100 g. falafel (ialt 303 kcal)
10 g. 70% mørk chokolade
70 g./1 stk. Rugfel
10 g. friskost minimum
+ lidt agurk
Min. 200 g. tilberedte grøntsager
50-100 g. ris, kartofler, pasta el.lign.
50-100 g. kød, fisk, fjerkræ el.l.lign
150 g. frosne bær/banan (købt frost-smoothiemix)
100 g./1 dl. minimælk
Mht. aftensmaden har jeg selv udviklet en del retter med masser af grøntsager i, og tastet dem ind her på madital. Mit krav har været at de helst skulle ligge på under 100 kcal. pr. 100 g. alt inkl. Det gør at jeg kan spise en stor portion eller tage flere gange, og blive mæt, uden at overstige de 300 kcal.
Der ligger en del af opskrifterne i en anden tråd, i forummet "kost".
Jeg har været heldig, at jeg i min vægttabsperiode ikke har haft så mange ting jeg har skullet til, så er ikke blevet fristet unødigt. Har spist ude 3-4 gange, hvor jeg ikke har vejet min mad, men forsøgt at spise fornuftigt.
Jeg har svømmet 3 gange om ugen og cyklet 40-50 km. om ugen. Har ikke gjort det for at tabe kilo, men for at blive strammet op samtidig med vagttabet, og tror at det har virket.
Hvis jeg var dig, ville jeg sætte delmål på f.eks. 4 eller 5 kilo ad gangen. Når delmålet er nået, så lav et nyt delmål på samme antal kilo. Hold evt. en lille pause imellem hver vægttabsperiode, hvor du sørger for at holde vægten, men under dig lidt ekstra før du tager en tørn igen.
Jeg har aldrig før haft fokus på mad eller hvad der er godt eller ikke godt for kroppen, men ved at planlægge mine måltider og læse her på madital, lykkedes det med det samme.
Tror på at du også kan og held og lykke med det. Spørg hvis der er andet du vil vide.
Har spist efter denne fastlagte madplan, som jeg har selv har lavet udfra det jeg godt kan lide, og tilpasset det antal kcal jeg må få pr. dag. Den er baseret på ca. 300 kcal. til hvert af de tre hovedmåltider og 300 kcal. ialt til mellem måltider i løbet af dagen.
Min kostplan i vægttabsperioden, ca. indtag =1300 kcal:
50 g. mysli
100 g./1 dl. minimælk
35 g./1 skive kartoffelrugbrød
10 g./1skive ost
+ lidt peberfrugt
100 g./1 stk. æble el. pære
50 g. tomat
50 g. peberfrugt
50 g. tomat
lidt fedtfri dressing
+ 50 g. fetaost, 50 g. avocado og 50. kogt pasta (ialt 281 kcal)
eller + 50 g. grønne bønner, 50 g. kogt æg og 50 g. tun i vand (ialt 248 kcal)
eller + 50 g. kylling, 50 g. stegt bacon og 50 g. pasta (ialt 293 kcal)
eller + 50 g. laks, 50 g. pasta, 50 g. oliven og 50 g. broccoli (ialt 270 kcal)
eller + 50 g. a 38 (m. lidt hvidløg) og 100 g. falafel (ialt 303 kcal)
10 g. 70% mørk chokolade
70 g./1 stk. Rugfel
10 g. friskost minimum
+ lidt agurk
Min. 200 g. tilberedte grøntsager
50-100 g. ris, kartofler, pasta el.lign.
50-100 g. kød, fisk, fjerkræ el.l.lign
150 g. frosne bær/banan (købt frost-smoothiemix)
100 g./1 dl. minimælk
Mht. aftensmaden har jeg selv udviklet en del retter med masser af grøntsager i, og tastet dem ind her på madital. Mit krav har været at de helst skulle ligge på under 100 kcal. pr. 100 g. alt inkl. Det gør at jeg kan spise en stor portion eller tage flere gange, og blive mæt, uden at overstige de 300 kcal.
Der ligger en del af opskrifterne i en anden tråd, i forummet "kost".
Jeg har været heldig, at jeg i min vægttabsperiode ikke har haft så mange ting jeg har skullet til, så er ikke blevet fristet unødigt. Har spist ude 3-4 gange, hvor jeg ikke har vejet min mad, men forsøgt at spise fornuftigt.
Jeg har svømmet 3 gange om ugen og cyklet 40-50 km. om ugen. Har ikke gjort det for at tabe kilo, men for at blive strammet op samtidig med vagttabet, og tror at det har virket.
Hvis jeg var dig, ville jeg sætte delmål på f.eks. 4 eller 5 kilo ad gangen. Når delmålet er nået, så lav et nyt delmål på samme antal kilo. Hold evt. en lille pause imellem hver vægttabsperiode, hvor du sørger for at holde vægten, men under dig lidt ekstra før du tager en tørn igen.
Jeg har aldrig før haft fokus på mad eller hvad der er godt eller ikke godt for kroppen, men ved at planlægge mine måltider og læse her på madital, lykkedes det med det samme.
Tror på at du også kan og held og lykke med det. Spørg hvis der er andet du vil vide.
16 år28. september 2008 kl. 15:23
kp08
Hej.
Har været inde og se hvor mange kcal du indtager - det er langt fra nok. Din kroppe tror der er hungersnød, og holder på alt hvad den kan holde på af fedt m.v.
Du skal op på 1200 kcal om dagen, og så dyrke motion - gå en tur, løbe, svømme eller hvad du nu er til.
1 kg om uger er for meget, især når du skal tabe dig over 10 kg. Du løber sur i det, og din hud kan heller ikke følge med, men kan komme til at hænge.
Det er jo meningen at det skal være et varig vægttab du får, tag det stille og rolig, og giv plads til en lille smule at det usunde - chokolade, vin eller ????
Jeg selv taster alt hvad jeg laver ind hver dag - lige fra at sidde og læse og så til en evt. løbetur. Det gør at jeg hele tiden kan se hvor mange kcal jeg har forbrændt, og hvad jeg kan tillade mig at spise. I weekenden kan jeg godt finde på at hvad et meget lavt kcal indtag i løbet af dagen, og så få lidt ekstra godt om aftene.
Jeg er ikke til faste planer, men kan godt lide at have kontrol.
Prøv dig frem med hvilken form det passer dig bedst - bare du får et større kcal indtag.
God arbejdslyst
Har været inde og se hvor mange kcal du indtager - det er langt fra nok. Din kroppe tror der er hungersnød, og holder på alt hvad den kan holde på af fedt m.v.
Du skal op på 1200 kcal om dagen, og så dyrke motion - gå en tur, løbe, svømme eller hvad du nu er til.
1 kg om uger er for meget, især når du skal tabe dig over 10 kg. Du løber sur i det, og din hud kan heller ikke følge med, men kan komme til at hænge.
Det er jo meningen at det skal være et varig vægttab du får, tag det stille og rolig, og giv plads til en lille smule at det usunde - chokolade, vin eller ????
Jeg selv taster alt hvad jeg laver ind hver dag - lige fra at sidde og læse og så til en evt. løbetur. Det gør at jeg hele tiden kan se hvor mange kcal jeg har forbrændt, og hvad jeg kan tillade mig at spise. I weekenden kan jeg godt finde på at hvad et meget lavt kcal indtag i løbet af dagen, og så få lidt ekstra godt om aftene.
Jeg er ikke til faste planer, men kan godt lide at have kontrol.
Prøv dig frem med hvilken form det passer dig bedst - bare du får et større kcal indtag.
God arbejdslyst
16 år28. september 2008 kl. 17:27
iakob
Jeg har gået efter flest mulige smileys på info-siden i en 14-dages periode. Dvs jeg sætter infosiden til at vise smileys for 14 dage og så skal de alle være så glade som muligt.
Desuden har jeg læst op på kostpyramiden (den der står med den flade side nedad), tallerkenmodellen (se altomkost.dk) og de 8 kostråd (altomkost.dk).
Endeligt har jeg læst en del omkring human ernæring (og lagt min tillid til uddannede forskere i human ernæring fremfor forfattere uden uddannelse). Jeg har sat mig lidt ind i hvad f.eks. de umættede fedtsyrer gør for min krop/hjerne, hvordan kroppen bruger kulhydrater, fedt og proteiner etc etc. Altså basal viden om den menneskelige krop og forbrænding.
Jeg har også brugt en del tid på at lære at lave sund, varieret mad som smager godt. Jeg har lært at bruge knudekål og andre mere usædvanlige grøntsager. Jeg har lært at tilberede magert kød så det smager af noget uden fedt. Jeg har lært at lave en hammergod, fedtfri brun sovs. Jeg har lært at tilberede fisk. Og jeg lærer stadig. Jeg læser opskrifter og køber af og til en kogebog. Jeg læser om madvarer på nettet.
Jeg kikkede også lige på din dagbog? Får du skrevet alt ind? Sidste lørdag (27.9) ser ud som om du kun spiste morgenmad og aftensmad? Hvis det er tilfældet så bliver du nødt til at spise lidt mere som kp08 siger. Du skal op på 5-6 måltider om dagen (3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider).
Desuden har jeg læst op på kostpyramiden (den der står med den flade side nedad), tallerkenmodellen (se altomkost.dk) og de 8 kostråd (altomkost.dk).
Endeligt har jeg læst en del omkring human ernæring (og lagt min tillid til uddannede forskere i human ernæring fremfor forfattere uden uddannelse). Jeg har sat mig lidt ind i hvad f.eks. de umættede fedtsyrer gør for min krop/hjerne, hvordan kroppen bruger kulhydrater, fedt og proteiner etc etc. Altså basal viden om den menneskelige krop og forbrænding.
Jeg har også brugt en del tid på at lære at lave sund, varieret mad som smager godt. Jeg har lært at bruge knudekål og andre mere usædvanlige grøntsager. Jeg har lært at tilberede magert kød så det smager af noget uden fedt. Jeg har lært at lave en hammergod, fedtfri brun sovs. Jeg har lært at tilberede fisk. Og jeg lærer stadig. Jeg læser opskrifter og køber af og til en kogebog. Jeg læser om madvarer på nettet.
Jeg kikkede også lige på din dagbog? Får du skrevet alt ind? Sidste lørdag (27.9) ser ud som om du kun spiste morgenmad og aftensmad? Hvis det er tilfældet så bliver du nødt til at spise lidt mere som kp08 siger. Du skal op på 5-6 måltider om dagen (3 hovedmåltider og 2-3 mellemmåltider).
16 år30. september 2008 kl. 10:03
Kaffen (slettet)
Opskrift på hammergod, fedtfri brun sovs - tak!
Hæ hæ, hvis du altså vil dele den med os andre...?
Hæ hæ, hvis du altså vil dele den med os andre...?
16 år30. september 2008 kl. 21:29
celia
Ja den opskrift vil jeg også gerne høre om ;-)
16 år30. september 2008 kl. 22:13
alishah (slettet)
Hej tak skal i har for jeres svar jeg prøver nu på at få flere smeylies til at blive glade og prøver at spise lidt mere, som i kan se er jeg også begyndt i fitness center men det er ikke blevet til så meget træning i nu da jeg bliver meget træt og udmattet, skal lige siges at jeg også har fibromyalgi, og også er i antideprissiv behandling, som måske også ku gøre det svært at tabe sig, det har jeg lige fundet ud af. Men når jeg ser jeres flotte vægttab hjælper det på motivationen, så op på hesten igen, får nok brug for jeres opbakning fordi jeg har det med at falde i kuldkælderen ind i mellem.
Kanon god hjemmeside og dejligt med jeres hjælp
mvh alishah
Kanon god hjemmeside og dejligt med jeres hjælp
mvh alishah
16 år1. oktober 2008 kl. 07:49
alishah (slettet)
Hej jakob, jeg tror du har ret i at jeg spiser for lidt det har jeg prøvet før at når jeg spiser rigtigt i min kur taber jeg mig også men har altid haft problem med at få spist nok, men jeg prover igen.
Du skrev at du havde set på min dagbog, hvor er det du kan se det, når jeg går ind under profil og dagbog, kan jeg kun se hvad jeg har indtaget den pågældene dag men ikke hvordan det er fordelt på måltider og det har irriteret mig volsomt, så du må godt fortælle mig hvordan jeg også selv kan gå tilbage og se i min dagbog. mvh alishah
Du skrev at du havde set på min dagbog, hvor er det du kan se det, når jeg går ind under profil og dagbog, kan jeg kun se hvad jeg har indtaget den pågældene dag men ikke hvordan det er fordelt på måltider og det har irriteret mig volsomt, så du må godt fortælle mig hvordan jeg også selv kan gå tilbage og se i min dagbog. mvh alishah
16 år1. oktober 2008 kl. 07:53
iakob
@alishah: Jeg gætter mig lidt frem, faktisk. Jeg kan heller ikke se måltidsfordelingen. Men hvis der står mælk, æg , lammekølle og ris - ja så gætter jeg at du fik æg og mælk til morgenmad (kan være frokost) og lam med ris til aften. Der er i hvert tilfælde ikke skrevet nok ind til 3 regulære måltider samt 2-3 mellemmåltider.
Hammergod brun sovs:
Der er flere versioner. Den første er fra "Let Sovsen, Jensen" udgivet af levedmiddelstyrrelsen i 1995:
Der findes den brune sovs i 2 versioner:
1)
Sandras Moderne Brune Sovs:
4 skalotteløg
1 tsk olie
1½ spsk balsamicoeddike eller rødvinseddike
5½ dl kraftig kalve- eller oksebouliion
3/4 dl hvedemel
1 dl vand
evt kulør
Svits de hakkede løg uden de tager farve. Hæld eddiken over og lad det koge næsten helt ind før boullion tilsættes. Kog blandingen godt igennem, jævn sovsen i mel rørt op med vandet. Lad den derefter koge op og så simre i 5 minutter men gerne længere.
Smag til med salt (kulør) og peber og si evt løgene fra.
2) Karens traditionelle brune sovs
15 gram smør eller magarine
½ dl hvedemel
4 dl boullion
kulør
Brun smør. Rør mel i fedtstoffet og lad det stege under omhyggelig omrøring. Når melblandingen er lysebrun, tilsættes boullion i en tynd stråle og der piskes godt.
Dæmp varmen og kog sovsen igennem ved svag varme i ca 5 minutter. Smag til med salt (kulør).
3) Min egen variable opskrift
Vand eller olie
Løg
Hønsekødsboullion (eller kalve/oksekødsboullion)
Rød balsamicoeddike eller rødvinseddie eller en mørk øl (f.eks. porter)
Evt én eller flere af følgende: en halv lakridstang, et par svesker, tranebær, champignon mv Dvs ting med en kraftig, "dyb" smag.
Mel eller majsmel (og vand).
Evt kulør
Løgene snittes og svitses i olie (eller vand hvis man er helt fedtforskrækket).
Så kommes eddiken i og den får lov at koge godt ind. Derefter kommes (rigelig) boullion i samt lakridsstang eller hvad man nu har.
Dette småsimrer i mindst en halv time - gerne flere timer.
Smag til undervejs om den er blevet for salt. Hvis den er for salt, så kan man spæde op med vand igen.
Jævn med majsmel eller mel og giv det et opkog og lad det så simre i cirka 5 minutter.
Man kan også variere den ved at komme soyasauce i sammen med løgene.
4) En anden sovs (tomat):
Olie eller vand eller balsamico eller rødvindeddike
Løg
Tomater (gerne overmodne) og champignon
Hønsekødsboullion
(evt kulør)
Svits de skårne løg i olie, vand eller eddike (lad eddike koge ind). Skær tomater i stykker der passer med halve cherry tomater og champignon i skiver eller kvarte (alt efter størrelsen).
Put grøntsagerne i gryden og lad dem simre i en halv times tid under låg.
Put hønsekødsboullion ved og jævn evt. Varm det igennem og smag til.
Man kan også på festdage putte fløde i (i den fedtprocent man har det bedst ved) i stedet for boullionen - og så nogle rengjorte forårsløg eller små porrer eller lignende i de sidste 8 - 10 minutter. Så er der flødestuvede grøntsager til slankefanatikerne og der er en rigtig god flødesovs til den øvrige del af familien.
Håber det gav jer lidt inspiration.
Let Sovsen, Jensen har i øvrigt også en god sennepssovs:
1 fed hvidløg
15 gram smør eller margarine
3-4 spsk dijon sennep
1 dåse hakkede tomater
1 tsk tørret timian
evt ½-1 dl vand
Pres hvidløget i en hvidløgspresser og svits det i smør uden det tager farve. Tilsæt sennep og lad det stege ved SVAG varme i 5 minutter under KONSTANT omrøring. Dette gøres for at fjerne eddiken fra sennepen (når den stærke lugt af eddike er væk og den kun er svag, så er du ved at være der). Tilsæt tomater og timian og lad det simre under låg i 3-4 minutter. Tilsæt evt vand og kog igennem. Smag til med salt og peber. Sovsen kan blendes for en jævn sovs.
Denne opskrift kan også varieres så der ikke bruges flåede tomater, men f.eks. tomat pure (eller koncentreret tomatpure med vand i) eller boullion. Pointen er hvordan sennepen behandles, så kan man faktisk selv digte lidt til eller fra.
Hammergod brun sovs:
Der er flere versioner. Den første er fra "Let Sovsen, Jensen" udgivet af levedmiddelstyrrelsen i 1995:
Der findes den brune sovs i 2 versioner:
1)
Sandras Moderne Brune Sovs:
4 skalotteløg
1 tsk olie
1½ spsk balsamicoeddike eller rødvinseddike
5½ dl kraftig kalve- eller oksebouliion
3/4 dl hvedemel
1 dl vand
evt kulør
Svits de hakkede løg uden de tager farve. Hæld eddiken over og lad det koge næsten helt ind før boullion tilsættes. Kog blandingen godt igennem, jævn sovsen i mel rørt op med vandet. Lad den derefter koge op og så simre i 5 minutter men gerne længere.
Smag til med salt (kulør) og peber og si evt løgene fra.
2) Karens traditionelle brune sovs
15 gram smør eller magarine
½ dl hvedemel
4 dl boullion
kulør
Brun smør. Rør mel i fedtstoffet og lad det stege under omhyggelig omrøring. Når melblandingen er lysebrun, tilsættes boullion i en tynd stråle og der piskes godt.
Dæmp varmen og kog sovsen igennem ved svag varme i ca 5 minutter. Smag til med salt (kulør).
3) Min egen variable opskrift
Vand eller olie
Løg
Hønsekødsboullion (eller kalve/oksekødsboullion)
Rød balsamicoeddike eller rødvinseddie eller en mørk øl (f.eks. porter)
Evt én eller flere af følgende: en halv lakridstang, et par svesker, tranebær, champignon mv Dvs ting med en kraftig, "dyb" smag.
Mel eller majsmel (og vand).
Evt kulør
Løgene snittes og svitses i olie (eller vand hvis man er helt fedtforskrækket).
Så kommes eddiken i og den får lov at koge godt ind. Derefter kommes (rigelig) boullion i samt lakridsstang eller hvad man nu har.
Dette småsimrer i mindst en halv time - gerne flere timer.
Smag til undervejs om den er blevet for salt. Hvis den er for salt, så kan man spæde op med vand igen.
Jævn med majsmel eller mel og giv det et opkog og lad det så simre i cirka 5 minutter.
Man kan også variere den ved at komme soyasauce i sammen med løgene.
4) En anden sovs (tomat):
Olie eller vand eller balsamico eller rødvindeddike
Løg
Tomater (gerne overmodne) og champignon
Hønsekødsboullion
(evt kulør)
Svits de skårne løg i olie, vand eller eddike (lad eddike koge ind). Skær tomater i stykker der passer med halve cherry tomater og champignon i skiver eller kvarte (alt efter størrelsen).
Put grøntsagerne i gryden og lad dem simre i en halv times tid under låg.
Put hønsekødsboullion ved og jævn evt. Varm det igennem og smag til.
Man kan også på festdage putte fløde i (i den fedtprocent man har det bedst ved) i stedet for boullionen - og så nogle rengjorte forårsløg eller små porrer eller lignende i de sidste 8 - 10 minutter. Så er der flødestuvede grøntsager til slankefanatikerne og der er en rigtig god flødesovs til den øvrige del af familien.
Håber det gav jer lidt inspiration.
Let Sovsen, Jensen har i øvrigt også en god sennepssovs:
1 fed hvidløg
15 gram smør eller margarine
3-4 spsk dijon sennep
1 dåse hakkede tomater
1 tsk tørret timian
evt ½-1 dl vand
Pres hvidløget i en hvidløgspresser og svits det i smør uden det tager farve. Tilsæt sennep og lad det stege ved SVAG varme i 5 minutter under KONSTANT omrøring. Dette gøres for at fjerne eddiken fra sennepen (når den stærke lugt af eddike er væk og den kun er svag, så er du ved at være der). Tilsæt tomater og timian og lad det simre under låg i 3-4 minutter. Tilsæt evt vand og kog igennem. Smag til med salt og peber. Sovsen kan blendes for en jævn sovs.
Denne opskrift kan også varieres så der ikke bruges flåede tomater, men f.eks. tomat pure (eller koncentreret tomatpure med vand i) eller boullion. Pointen er hvordan sennepen behandles, så kan man faktisk selv digte lidt til eller fra.
16 år1. oktober 2008 kl. 10:41
kong uggermugger (slettet)
Alishah, du ser din dagbog under profil ->dagbog. Hvis du bare lige vil se dagen før, så oppe under mad i tal logoet er der dags dato. Den trykker du på og så vælger i går eller forgårs på siden som kommer frem =)
16 år2. oktober 2008 kl. 15:05
Har forsøgt siden maj hvor jeg vejede 73 kg og har da også tabt mig 3 kg. men jeg syntes ikke rigtig det fungere for mig, jeg har læst om nogen af jeres flotte vægttab, men kan ikke gennemskue hvad i gør, spiser i efter en plan/kur dem som har tabt jer vil i ikke være søde at hjælpe er ved at opgive motivationen og troen på at jeg nogensinde bliver normal vægtig, min fedtprocent er 40,1 mvh alishah