ny i dette forum;-)

Du læser en tråd i debat > vægttab 10+

ny i dette forum;-)
hejsa jeg er en pige på 26 som er ny i dette forum jeg vejer 110 kg og skal tabe noget det ligner 30-40 kg.....mangler rigtig meget nogen til at støtte mig op af så det bliver en succes denne gang

håber at i ale har en go dag
knuz anja

gode råd modtages gerne;-)
16 år21. maj 2008 kl. 16:59
re: ny i dette forum;-)
Jamen velkommen til :)
Håber du er kommet godt fra start, at starte op er tit det sværeste jo.
VH Dea
16 år22. maj 2008 kl. 00:35
Hejsa og velkommen til

Mit første gode råd er, at hvis du søger hjælp til din kostplan eller til at få smileys glade, så gør din profil og dagbog offentlig. Det er meget nemmere at give gode råd hvis man kan se i vedkommendes profil og dagbog.

Mit andet gode råd er at tage blikket fra det store billede. Tænk småt. Tænk på det næste kilo. 30-40 kilo er uoverskuelig, men 1 kilo er overskuelig. 30-40 kilo består bare af en masse 1-kiloer :-) Men fokuser ikke på vægt alene. Fokuser på din mad: den behøver ikke være supersund lige nu med det samme. Men man kan altid forbedre den lidt. Du er sikkert allerede startet med at fjerne slik og sukker og chips fra din hverdagskost ellers er det en god start. Hvis du lige har gjort det, så giv det 2-3 uger mens du vænner dig til det. Det er nemlig en stor omvæltning for kroppen at skulle undvære den slags. Eller find en anden lille forbedring og gennemfør den og giv så dig selv til til at vænne dig til det. Indtast et mål der svarer til cirka ½ kilo om ugen og du behøver ikke være bedre end det. Langsom forandring som man vænner sig til efterhånden er meget mere sikker end hu-hej-vilde-dyr forandringer som man alligevel ikke er helt på det rene med.

Fokusser på smileyerne. Tag dem een af gangen og prøv at gøre dem glade. Ikke nødvendigvis hver dag, men over en periode på 2-4 uger (på Info/oversigt kan man vælge at se gennemsnitsværdier for smileyerne over fastsatte perioder eller en enkelt dag). Det giver rigtig meget at skrue ned for mættede fedtsyrer - men også at skrue lidt op for de umættede fedtsyrer så man får nok af dem uden at overgøre det. Det hjælper gevaldig på abstinenserne for de mættede fedtsyrer.

Og tillad så dig selv lidt guf engang imellem. I afmålte mængder som du på forhånd ved der er plads til i din kostplan. Jeg havde en lang overgang hvor alt det jeg skulle sige nej til og være viljestærk overfor i løbet af dagen blev reddet af 5-10 gram mørk chokolade eller nødder og 2 stykker frugt om aftenen. Så har man da i det mindste det at se frem til.

En del herinde har også brugt det at belønne sig selv. Et eksempel kan være at efter hver 5. kilo så køber man et eller andet lækkert til sig selv (ikke mad). Smykker, motionstøj, almindelig tøj, tur hos aromaterapeut, makeup workover.. Nogen lægger 100 kroner fra for hver kilo og bruger så dem - du vil ende med 3000-4000 kroner, så du kan købe en cykel, smart fitnesstøj, en stepmaskine eller måske en rejse til Berlin? Alt sammen en del af at tage hele forløbet i små skridt.

Det er mine bedste råd. Held og lykke og god arbejdslyst.
16 år22. maj 2008 kl. 08:41
Velkommen til. Her på forum kan du finde masser af støtte. Du kan bare skrive hvad du lige slås med og så skal der nok komme råd.

Sørg for at bruge siden her så tror jeg på at du nok skal få succes. Jeg har selv prøvet alverdens kure og svinget en del i vægt op og ned. Men denne gang har jeg været top mitiveret fra starten og har holdt dampen oppe selvom jeg har været på "kur" i mere end et halvt år nu. Det gode ved siden er at man får fokus på hvad der er i forskellige madvarer. F.eks. har jeg tidligere når jeg har været på kur spist mandler som slik, for det var jo sundt fedt. Og ingen tvivl om at det er sundere end chokolade, MEN der er altså lige så meget energi i, så i forhold til at tabe sig er det ikke en god ide med mandler. Der har jeg lært og derfor spiser jeg nu mandler i begrænsede mængder :-)

Og sådan er der rigtig mange gange hvor man får sådan en hov-oplevelse med noget man taster ind og så kan man jo spørge sig selv om det var det værd.

Den anden dag spiste jeg en 1500KJ scone, men den havde jeg bare lyst til at spise og fordi jeg gjorde det på en dag hvor jeg motionerede gik det ikke helt i spunk med mit energiregnskab.

Men selvfølglig skal man ikke kun spise usunde ting, så bliver man alt for sulten. Der skal godt med grønt på tallerkenen. Men hvis du holder øje med smileyerne på oversigten så kan det ikke gå galt.

Jeg har selv nået et vægttab på 17 kilo nu og fortsætter uden tøven. Jeg begynder at kunne øjne vægttabet på 20 kilo i det fjerne selvom det har gået rigtig langsomt for mig på det seneste.

Held og lykke med din kamp.
16 år22. maj 2008 kl. 08:46
Jep som iakob siger - så er belønning en god ting. Det er skønt at have et synligt bevis på vægttabet også ud over det løse tøj og den mindre figur. Jeg har brugt at give mig selv spinning rings. Sådan nogle små fingerringe, som kan sættes sammen. Jeg har købt en ring for hver 5 kilo jeg har tabt. Så det er da skønt at se på den finger at der nu sidder 3 ringe. Jeg bliver glad hver gang jeg lige kommer til at tænke over hvorfor jeg har fået dem. Jeg har købt ringene samme sted og det har været den samme ekspedient, så hun har også fulgt min kur - det er lidt skægt.

Forresten glemte jeg helt et råd som Iakob også plejer at gi - nu gør jeg det. Lav en liste gerne med 10 punkter over det du vil opnå med vægttabet. Den liste tager du frem flere gange dagligt og læser punkterne igennem for at minde dig selv om hvorfor det er at du skal tabe dig. Især hvis du har en krise og lyst til at spise noget, som du ved du ikke har godt af.

Her er lige nogle eks på punkter fra min egen liste:

- Jeg vil se brandgodt ud i min brudekjole (ja jeg skal giftes sidst op sommeren - hjælper godt til motivationen)
- Jeg vil blive glad for at gå ud og købe tøj til mig selv.
- Jeg vil blive mere mobil.
- Jeg vil få mere energi.
- Jeg vil generelt blive gladere.
- Jeg vil få mere overskud.
- Jeg vil ikke længere være hende den kraftige.
- Jeg vil få bedre selvværd og tilfredshed med min krop.

Du kan sikkert finde på andre ting, men du kan selvfølgelig også genbruge nogle af dem her hvis de passer på dig.
16 år22. maj 2008 kl. 08:55
Hej & Velkommen :)
Jeg er selv helt ny her (dag 4), og mangler ca 30 kg i at nå mit mål.
Jeg har ikke på stående fod gode råd til dig, da jeg selv kæmper med motivationen (er i gang med 10 motivations punkter), men jeg glæder mig til at følge dit (og mit) vægttab her på siderne.
Skulle jeg undervejs opdage gode tips og fiduser, kan du være helt sikker på, at jeg gerne deler ud af dem :)
Held & Lykke
16 år22. maj 2008 kl. 10:22
Velkommen til

Du har allerede fået gode råd så jeg har ikke andet at tilføje end at lytte til Iakob og Karinahadsten for de ved hvad de snakker om.

Jo forresten, husk ikke at give op hvis det i perioder går for langsomt efter din mening, men det gør det sikkert heller ikke i starten.

Velkommen til kaktus også
16 år22. maj 2008 kl. 13:28
Velkommen til
16 år23. maj 2008 kl. 14:41
velkommen til
lise
16 år24. maj 2008 kl. 08:35
iacob´s gode råd med at tage det 1 kg. af gangen, det tager jeg da lige til mig..

Du er altså genial iacob..

Men velkommen herind til anja81. Jeg håber at du bliver lige så glad for at være herinde som jeg er.. Siden er super god
16 år27. maj 2008 kl. 21:23

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });