#2 af claus (slettet)
Skriv endeligt hvor svært det er
Du læser en tråd i debat > vægttab 10+claus (slettet)
re: Skriv endeligt hvor svært det er
Forummet er her jo for at vi kan komme ud med både frustrationer og glæder, så bliv da endelig ved :)
Lige præcis de søde sager har jeg ikke så svært ved, men så er der så meget andet, jeg går og savner. Og ja, det er svært!
Men så længe, det er gået bare lidt den rigtige vej, så er motivationen der - lad være med at tænke på, om det er gået skidt den sidste uge. Tænk på, at så er det næste uge, eller næste uge igen, hvor du rigtigt kan se det ;-)
Lige præcis de søde sager har jeg ikke så svært ved, men så er der så meget andet, jeg går og savner. Og ja, det er svært!
Men så længe, det er gået bare lidt den rigtige vej, så er motivationen der - lad være med at tænke på, om det er gået skidt den sidste uge. Tænk på, at så er det næste uge, eller næste uge igen, hvor du rigtigt kan se det ;-)
16 år9. marts 2008 kl. 12:03
Futura (slettet)
Noget af det, jeg synes kan være svært, er at få tiden til at slå til..
Når man er midt i en kost- og livsstilsomlægning er det nødvendigt at bruge tid & energi på "projektet"! At have det nødvendige fokus på, hvad man spiser, hvornår og i hvilke mængder, at prioritere tid til motion m.m. - SAMTIDIG med alt det andet, man har gang i. Og jeg må erkende, at jeg p.t. ikke kan nå at læse og udføre de daglige opgaver efter Beck' s Diet Solution bog, som jeg ellers havde sat mig for. Det betyder ikke, at jeg dropper bogen/opgaverne - men at jeg må tage dem i mit eget tempo - og det er måske heller ikke så tosset...
Jeg har været på mange slankekure i mit voksenliv (har også fastet flere gange)...og har hver gang taget det (mindst) det hele på igen. Men for godt et år siden besluttede jeg mig for at lægge livsstilen om - samtidig med at jeg havde afsluttet en ny uddannelse og var startet op på et nyt arbejde. I perioder har jeg haft meget fokus på sagen, og i andre perioder har jeg ikke haft det nødvendige overskud. I det forgangne år har jeg haft perioden med vægttab og perioder med stilstand - men jeg har aldrig tilladt mig en vægtstigning på mere end 2 kg. I løbet af det år har jeg tabt 14 kg, og det er ikke så meget som andre har tabt, når de har haft "fuld skrue på" hele tiden - men jeg er godt tilfreds, for det er første gang, at jeg har været i stand til at holde fast i "et livsstilsændringsforløb" over så lang tid - med perioder, hvor jeg ikke har arbejdet så koncentreret og derfor heller ikke har tabt mig nævneværdigt! Jeg har været overvægtig siden teenageårene - og for mig er det vigtige ikke at komme ned på en normalvægt lynhurtigt, men at komme derned...og vel at mærke på en måde, hvor jeg bliver klogere undervejs og får indarbejdet nye sunde og holdbare vaner, så jeg kan fortsætte med at være normalvægtig...Ikke flere yo-yo-ture til mig, tak, jeg synes, at de slider for meget på helbred og selvværd.
...Nå,det var en længere smøre...alt sammen udløst af dit indlæg om, hvad du synes, der er er svært :-) Men lad os endelig få nogle flere bud på, hvad vi hver især synes er svært...og selvfølgelig også helst nogle bud på, hvordan vi håndterer udfordringerne.
Fortsat god arbejdslyst!
Søndagshilsener fra Futura
16 år9. marts 2008 kl. 18:29
Futura (slettet)
P.S.
Har lavet en madplan for ugens aftensmad i håb om at få mere overblik & spare tid på indkøb, ligesom jeg har besluttet mig til at lave madpakkerne om aftenen. ..alt sammen i håb om at få mere overskud i hverdagen :-)
Har lavet en madplan for ugens aftensmad i håb om at få mere overblik & spare tid på indkøb, ligesom jeg har besluttet mig til at lave madpakkerne om aftenen. ..alt sammen i håb om at få mere overskud i hverdagen :-)
16 år9. marts 2008 kl. 20:11
bruger slettet
Men lad os endelig få nogle flere bud på, hvad vi hver især synes er svært...og selvfølgelig også helst nogle bud på, hvordan vi håndterer udfordringerne.
Chokolade, chips og dip, peanuts..... Og to teenage-piger der kan indtage det hele i store mængder uden at det synes! Det er det sværeste!
Hvordan jeg håndterer det? Chokolade er det værste, så det har vi ikke længere i vores hus. Chips og dip spiser mine børn maks én gang pr. uge, og da tager jeg to chips og dipper, så er jeg tilfreds. Jeg har fundet ud af at jeg rent faktisk ikke behøver tømme posen for at mærke smagen.... ;-) Og peanuts er det kun mig der spiser, så det har vi heller ikke hjemme. Når der ikke er nogen der køber, er der heller ingen der spiser det.
Til gengæld har jeg altid agurk og gulerod i staver i vand i køleskabet. Det er friskt, fylder og smager faktisk godt. I tillæg spiser jeg meget frugt; Banan, æble og pære. 8-10 om dagen.
Chokolade, chips og dip, peanuts..... Og to teenage-piger der kan indtage det hele i store mængder uden at det synes! Det er det sværeste!
Hvordan jeg håndterer det? Chokolade er det værste, så det har vi ikke længere i vores hus. Chips og dip spiser mine børn maks én gang pr. uge, og da tager jeg to chips og dipper, så er jeg tilfreds. Jeg har fundet ud af at jeg rent faktisk ikke behøver tømme posen for at mærke smagen.... ;-) Og peanuts er det kun mig der spiser, så det har vi heller ikke hjemme. Når der ikke er nogen der køber, er der heller ingen der spiser det.
Til gengæld har jeg altid agurk og gulerod i staver i vand i køleskabet. Det er friskt, fylder og smager faktisk godt. I tillæg spiser jeg meget frugt; Banan, æble og pære. 8-10 om dagen.
16 år10. marts 2008 kl. 09:55
Kirsten P (slettet)
I går gjorde jeg noget lign. det du beskriver med pandekagen. jeg skulle give nogle beboere eftermiddagskaffe, og stod i køkkenet og skulle lige have en lille nip af en kanelsnegl og inden jeg fik set mig om havde jeg spist en hel. Hvis jeg nu havde fulgt
16 år12. marts 2008 kl. 10:43
Kirsten P (slettet)
ajj jeg fik trykket på en forkert knap så så indelægget blev sendt inden jeg blev færdigt.
Det jeg ville sige var at hvis jeg nu havde fulgt Beck råd om at sidde ned og spise så var det ikke sikkert at jeg havde spist den.
Jeg kunne bevisdt have valgt at sige at jeg måtte få en kanelsnegl og så sætte sig med de andre, med en kop kaffe istedet for at føle sig som en alhokoliker der drikker i smug.
Jeg skal også løbe 10 km d 1 maj så vi "ses" nok imellem alle de andre 19998 mennesker. Jeg skal løbe 10 km igen 4 maj i forms kvindeløb
Det jeg ville sige var at hvis jeg nu havde fulgt Beck råd om at sidde ned og spise så var det ikke sikkert at jeg havde spist den.
Jeg kunne bevisdt have valgt at sige at jeg måtte få en kanelsnegl og så sætte sig med de andre, med en kop kaffe istedet for at føle sig som en alhokoliker der drikker i smug.
Jeg skal også løbe 10 km d 1 maj så vi "ses" nok imellem alle de andre 19998 mennesker. Jeg skal løbe 10 km igen 4 maj i forms kvindeløb
16 år12. marts 2008 kl. 10:51
iakob
Jeg har været lidt heldig fordi jeg har været høj på motivation hele efteråret. En motivation som jeg faktisk brugte en del tid på at vedligeholde ved at være aktiv her på sitet, læse nyheder der handlede om motion og kost og overvægtsepedemien, læse mad-blade og motionsblade, læse hjemmesider som altomkost, iform etc etc. Og vægten faldt jævnt og stødt.
Først henne i december gik det lidt galt og vægten stod stille. Og så blev det svært. Men jeg satte så min kur på hold cirka en uge før jul og holdt så jul - jeg regnede med at vægttabet ville komme igen efter nytår. Men så måtte jeg sande at motivationen er ikke hvad den har været - jeg har ramt een eller anden smertegrænse for hvor lidt jeg vil spise. Så valgte jeg at sætte mindre mål - 1 kilo over 3 uger i stedet for de sædvanlige 2 uger.
Så jeg synes det er svært at holde modet oppe i stilstandstider. Og måden man kan håndtere det på er dels at finde ud af hvor langt man er kommet - hvad har man allerede tabt, kg og cm? Hvor meget nemmere er det lige at rejse sig op fra gulvet? Kan man holde til en hel steptime hvor man giver den armen nu? Og så dels at fokusere på fremskridt i andre dele af ens livsstilsænding - motion, cm, komplimenter etc etc.
Angående slik og kager og andre ting. Jeg har hele tiden (på nær i en fravænningsperiode jeg havde i sensommeren 2007) haft plads til lidt i min kost. Lidt slik og lidt kage på faste ugedage (en dag i weekenden) samt 5 gram mørk chokolade på særligt udvalgte aftner (filmaftner). Derfor har jeg ikke gået i en evig afsavn. Men mit nemesis, min absolutte modstander, det er chips. Og dem har jeg forbudt i hjemmet her under kuren - og senere skal de kun være der ved særlige lejligheder (den månedlige filmaften).
Først henne i december gik det lidt galt og vægten stod stille. Og så blev det svært. Men jeg satte så min kur på hold cirka en uge før jul og holdt så jul - jeg regnede med at vægttabet ville komme igen efter nytår. Men så måtte jeg sande at motivationen er ikke hvad den har været - jeg har ramt een eller anden smertegrænse for hvor lidt jeg vil spise. Så valgte jeg at sætte mindre mål - 1 kilo over 3 uger i stedet for de sædvanlige 2 uger.
Så jeg synes det er svært at holde modet oppe i stilstandstider. Og måden man kan håndtere det på er dels at finde ud af hvor langt man er kommet - hvad har man allerede tabt, kg og cm? Hvor meget nemmere er det lige at rejse sig op fra gulvet? Kan man holde til en hel steptime hvor man giver den armen nu? Og så dels at fokusere på fremskridt i andre dele af ens livsstilsænding - motion, cm, komplimenter etc etc.
Angående slik og kager og andre ting. Jeg har hele tiden (på nær i en fravænningsperiode jeg havde i sensommeren 2007) haft plads til lidt i min kost. Lidt slik og lidt kage på faste ugedage (en dag i weekenden) samt 5 gram mørk chokolade på særligt udvalgte aftner (filmaftner). Derfor har jeg ikke gået i en evig afsavn. Men mit nemesis, min absolutte modstander, det er chips. Og dem har jeg forbudt i hjemmet her under kuren - og senere skal de kun være der ved særlige lejligheder (den månedlige filmaften).
16 år12. marts 2008 kl. 14:32
Frk M (slettet)
re: Skriv endeligt hvor svært det erJeg er på 3 uge i min kur
Jeg er på 3 uge i min kur, eller hvad vi nu skal kalde det for, og synes kun den første var rigtigt slem mht. slik. Måske hjælper det også at min kæreste skal tabe sig så vi har ikke slik i huset, udover meget mørk chokolade, som han ikke spiser og jeg kan sagtens nøjes med 10-15 gram
16 år18. marts 2008 kl. 12:49
iakob
re: Skriv endeligt hvor svært det erJeg er på 3 uge i min kur
Absolut! Hvis det ikke er der, så bliver man ikke fristet af det.
Og hvis lysten melder sig alligevel, så er det så besværligt at få fat i at man har mange chancer for at ombestemme sig.
Og hvis lysten melder sig alligevel, så er det så besværligt at få fat i at man har mange chancer for at ombestemme sig.
16 år18. marts 2008 kl. 14:05
Jeg har godt nok haft lyst til chokolade og slik, jeg glæder mig sindssygt til jeg er nede på 78 kg, så jeg kan grovæde af alt det lækre jeg forbyder mig selv i øjeblikket.
Men så går jeg ind og kigger på forummet, og ser folk har det ligeså svært som mig, og det gør mig stærk, det er fedt at vide at det man gør ikke er "Piece of Cake" men at folk faktisk har en udfordring i at holde sig fra slik og kage.
Jeg faldt dog i, i fredags, da jeg skulle bære ud efter mine kollegaer, de havde spist amerikanske pandekager med ahornsirup, og der var en pandekage hvor der sad lidt som jeg lige kunne smage, 5-10g eller sådan noget, det smagte jo ikke værst, og før jeg vidste af det havde jeg hældt sirup på og spist den i 2 bidder.
Jeg har ikke haft dårlig samvitthed over det, men tror bare jeg lader dem rydde op efter sig selv for fremtiden. Det er svært at holde sig fra lækre ting når man er alene.
Min vægt stod så stille i 3 dage, og jeg tænkte jeg ville spise 100-150 Kcal mindre pr måltid, og i morges viste resultatet sig så, og jeg har tabt 600g siden igår. Så selv om man står stille, kan der være mange årsager. Men det var rart at se at det giver pote det man gør.
Jeg begyndte i Motionscenter igår, desværre kan jeg først få lagt et program d. 19 Marts, sådan at jeg kan træne min overkrop, mine ben ved jeg godt hvordan jeg skal træne.
Jeg skal ud og løbetræne idag, fordi jeg er blevet snakket ind i at skulle løbe 10 km d. 1. Maj og jeg har ikke tænkt mig at komme sidst, hellere først så der håber jeg at have tabt 8,5 kg mere. Det også en af de ting der er lidt irriterende, at jeg ikke kan tage det roligt pga. sådan et løb. Havde jeg ikke haft det, så kunne jeg måske være mindre ligeglad med mit vægttab, men 10 Kg over 10 km, er meget at spare sine knæ for.
Undskyld jeg har brugt din tid, på at komme ud med nogle tanker, jeg syntes bare kampen er hård, og så ville jeg fortælle, at selv om du spiser som du skal, dyrker en masse motion, så kan vægten godt stå stille i nogle dage, men måske har du ikke været på toilettet, eller noget andet, men forbruger du mere energi end du indtager, så går det den rigtige vej, ligemeget hvad vægten siger.
God Kamp til alle.
Med venlig hilsen
Tommy
PS.: Som jeg skrev i starten, så hvorfor jeg startede dette indlæg var fordi at når folk "klynker" over hvor svært det er, så får det personer som mig til at tænke, hvis de ikke kan og jeg kan, så er jeg en bad-ass, måske lidt banalt, men det gjorde at jeg ikke købte chokolade igår, selvom jeg tænkte, hvad kan 100g gøre. Ikke andet end at ødelægge min selvtillid.