Jeg er ikke ekspert på området men hvis din fedtprocent ikke er så lav at din menstruation udebliver, så TROR jeg ikke du behøver bekymre dig. Det er jo en meget klar indikator for om din krops hormonbalance er blevet forstyrret eller ej.
I dit andet spørgsmål har du desværre malet dig op i et hjørne. Skal fedtprocenten op, skal du enten få mere fedt på kroppen eller mindske kropsvægten og da fedttab jo ikke var det ønskede kan du kun reducere muskelmassen og det vil du heller ikke og så er der ikke rigtigt så meget at gøre.
Hvis din krop fungerer som den skal og du er tilfreds med det du ser i spejlet, så ville jeg blot glæde mig over en krop som givetvis er trimmet til at give den gas til træning, som det jo lader til du sætter pris på.
Hvis ikke kroppen fungerer, ville jeg skrue lidt på kosten indtil den igen fungerer. Jeg ved hverken hvilken sport du dyrker eller om du ligger lavt på kulhydrat, fedt eller protein, så der vil jeg ikke råde dig. Men hvis du skruer op for fedtindtaget, så er avocado, nødder og fed fisk jo altid gode bud. Men igen: det er ganske sansynligt at du har mere gavn af mere protein eller kulhydrat - især sammenholdt med stor træningsindsats.
Og jeg havde nær sagt: tillykke med luksusproblemet - bare det var mig.
#2 af gtfh (slettet)
Jeg har opdaget at min fedt% er blevet alt for lav. Den har før ligget omkring 17-18% men er nu faldet til 11,8% og jeg har hørt at det ikke er alt for godt for en kvindekrop.
Jeg har været igennem et større vægttab, og vil helst ikke tage på igen, men er der en måde man kan få højere fedt% uden at skulle tage på? Og hvad kan jeg spiser som er sundt og som giver mere fedt og hjælper det overhovedet på fedt%, at man spiser mere fedtholdigt?
Jeg vil helst heller ikke miste muskelmasse fordi jeg træner en del og helst vil beholde min nuværende styrke.
Nogen der har erfaringer omkring dette? Hvad kan man gøre?