#2 af bruger slettet
Samfundets opfattelser af vægtidealer
Du læser en tråd i debat > off topicbruger slettet
re: Samfundets opfattelser af vægtidealer
Chok da.... Ja men må jo nok indrømme at min mand er en af de der syns at et lille nips med bmi på 20 er småtyk.
Kan brække mig over den slags udtalelser. Han tænker vist ikke på vi andre.
Men ja det er nok svært uanset hvem man er...
Kan brække mig over den slags udtalelser. Han tænker vist ikke på vi andre.
Men ja det er nok svært uanset hvem man er...
12 år4. januar 2012 kl. 14:29
Girl next door
Interessant artikel.
Desværre tror jeg den er god nok.
På et tidspunkt var jeg noget tnysgerrig efter at finde ud af, hvad min kæreste fandt var normalvægtigt for kvinder og hvad der var attraktivt.
Jeg blev noget overrasket, fordi han netop pegede på meget slanke/tynde kvinder som helt normale. Kvinder, der sikkert har et bmi der siger undervægtig.
Til gengæld skulle der heller ikke meget til på sidebenene før han syntes at de var småbuttede.
Det gav mig stof til eftertanke og også bevidstheden om at jeg helt selv skal styre hvad der er normalvægtigt og hvad der ikke er.
Trist at der kræves så meget af kvinders udseende. Hvad med at være realistiske i stedet - både når det gælder vores eget syn på os selv og vores syn på andre... Det ville gøre mange ting lettere.... Desværre er det nok ikke helt så let at ændre vores tankegang - især ikke når det gælder vægt og udseende
Desværre tror jeg den er god nok.
På et tidspunkt var jeg noget tnysgerrig efter at finde ud af, hvad min kæreste fandt var normalvægtigt for kvinder og hvad der var attraktivt.
Jeg blev noget overrasket, fordi han netop pegede på meget slanke/tynde kvinder som helt normale. Kvinder, der sikkert har et bmi der siger undervægtig.
Til gengæld skulle der heller ikke meget til på sidebenene før han syntes at de var småbuttede.
Det gav mig stof til eftertanke og også bevidstheden om at jeg helt selv skal styre hvad der er normalvægtigt og hvad der ikke er.
Trist at der kræves så meget af kvinders udseende. Hvad med at være realistiske i stedet - både når det gælder vores eget syn på os selv og vores syn på andre... Det ville gøre mange ting lettere.... Desværre er det nok ikke helt så let at ændre vores tankegang - især ikke når det gælder vægt og udseende
12 år4. januar 2012 kl. 14:51
calcit
Læg mærke til at i medierne er alle meget slanke.....I gamle dage ( 60erne)blev folk drillet med kun et par kilo for meget og råbt efter...
12 år4. januar 2012 kl. 15:27
Wolfgirl (slettet)
Netop disse ting gør mig så vred.. Vi skal da ikke gå og bruge al den energi på at leve op til nogle idealer skabt af nogle idioter ikke har forstand på hvad der er tykt og tyndt... Der er intet der gør mig mere vred end mænd der stiller krav til kvinders vægt, især hvis det drejer sig om en normalvægtig kvinde. de er skideligeglade med vores sundhed og helbred. Eller også er de bare dumme. Jeg ved ikke hvad der er værst. Men én ting er sikkert: det er IKKE vores problem. Det er DEM, der skal ændre deres indstilling, ikke os der skal ændre vores vægt(hvis vi ellers er inden for sundhedens grænser)
Jeg kunne sagtens tabe mig 10kg eller mere hvilket jeg da også har gjort før da jeg led af anoreksi men I kan tro at det skal være løgn, jeg vil simpelthen ikke finde mig i den slags kvindeundertrykkelse. At kvinder skal være skrøbelige og spinkle for at være feminine er jo noget mænd har fundet på for at gøre os svagere så de kan være overlegne. Jeg er uendeligt stolt af mit bmi på 21-22 og aldrig om jeg vil ændre på det. Lige meget hvad mænd og omverdenen synes.
Jeg kunne sagtens tabe mig 10kg eller mere hvilket jeg da også har gjort før da jeg led af anoreksi men I kan tro at det skal være løgn, jeg vil simpelthen ikke finde mig i den slags kvindeundertrykkelse. At kvinder skal være skrøbelige og spinkle for at være feminine er jo noget mænd har fundet på for at gøre os svagere så de kan være overlegne. Jeg er uendeligt stolt af mit bmi på 21-22 og aldrig om jeg vil ændre på det. Lige meget hvad mænd og omverdenen synes.
12 år4. januar 2012 kl. 16:22
calcit
Hehe du er vel bare stødt ind nogle typer der altid har eksisteret....kvinder skal ikke være skrøbelige de mænd der falder for dem er også en særlig slags....dem om det....
12 år4. januar 2012 kl. 17:51
gtfh (slettet)
Lad nu lige være at gå helt i femi-selvsving, de damer!
Ret beset er det en lorteartikel som generaliserer ad Helvede til.
Dette indlæg er sgu også lidt rodet, men håber det går alligevel.
Konklusionen i artiklen er (desværre) god nok, men der er slet ikke nævn hvor stort en del der har svaret i overenstemmelse med flertallet.
Det er jo ikke fair at sige at "alle kvinder" bruger husholdningpengene på sko og lægger make-up i bilen mens de kører.
Ej heller at "alle mænd" er nogle svin og ønsker sig anoreksiramte kvinder at se på/bo sammen med.
Men der er en ting jeg ikke forstår:
Når "mænd" nu er så lede at ønske sig urealistiske slanke kvinder, hvorfor i alverden hopper I så med på vognen?
Lev dog for pokker et liv i harmoni med Jer selv og en krop som er nogenlunde sund - alt efter den søde tand og glæden ved at motionere.
Stiller mændene krav? Jamen fuck da det!!! De har vel ikke hverken sat hængelås på køleskabet eller taget din nøgle til hoveddøren så du ikke kommer ind hvis du er for tyk? Som mange mænd ser ud selv, burde krav let kunne mødes med modkrav.
Nej - jeg vil på INGEN måde modsige at mange mænd har et meget skævt syn på kvinders udseende. Men I (og her generaliserer jeg helt bevist) er ikke meget bedre selv, for hold da op hvor kan man høre meget sladder kvinde og kvinde imellem, om andre som ser forkerte ud, går i grimt tøj, skulle klippes osv osv.
Hvis man nu begyndte med ikke at hakke på sig selv og hinanden og ikke piskede en stemning op, kunne det MÅSKE være at lidt af det, sev ned til mændenes forventninger, også.
Er der tynde modeller på forsiden af bladene, så lad være at købe lortet.
Er udstillingsdukkerne i vinduer i størrelse anoreksi - så lad være at handle i butikken.
I har magten, men I bruger den ikke. Og stiller ingen modkrav.
Så - nu får jeg smæk.......
Ret beset er det en lorteartikel som generaliserer ad Helvede til.
Dette indlæg er sgu også lidt rodet, men håber det går alligevel.
Konklusionen i artiklen er (desværre) god nok, men der er slet ikke nævn hvor stort en del der har svaret i overenstemmelse med flertallet.
Det er jo ikke fair at sige at "alle kvinder" bruger husholdningpengene på sko og lægger make-up i bilen mens de kører.
Ej heller at "alle mænd" er nogle svin og ønsker sig anoreksiramte kvinder at se på/bo sammen med.
Men der er en ting jeg ikke forstår:
Når "mænd" nu er så lede at ønske sig urealistiske slanke kvinder, hvorfor i alverden hopper I så med på vognen?
Lev dog for pokker et liv i harmoni med Jer selv og en krop som er nogenlunde sund - alt efter den søde tand og glæden ved at motionere.
Stiller mændene krav? Jamen fuck da det!!! De har vel ikke hverken sat hængelås på køleskabet eller taget din nøgle til hoveddøren så du ikke kommer ind hvis du er for tyk? Som mange mænd ser ud selv, burde krav let kunne mødes med modkrav.
Nej - jeg vil på INGEN måde modsige at mange mænd har et meget skævt syn på kvinders udseende. Men I (og her generaliserer jeg helt bevist) er ikke meget bedre selv, for hold da op hvor kan man høre meget sladder kvinde og kvinde imellem, om andre som ser forkerte ud, går i grimt tøj, skulle klippes osv osv.
Hvis man nu begyndte med ikke at hakke på sig selv og hinanden og ikke piskede en stemning op, kunne det MÅSKE være at lidt af det, sev ned til mændenes forventninger, også.
Er der tynde modeller på forsiden af bladene, så lad være at købe lortet.
Er udstillingsdukkerne i vinduer i størrelse anoreksi - så lad være at handle i butikken.
I har magten, men I bruger den ikke. Og stiller ingen modkrav.
Så - nu får jeg smæk.......
12 år4. januar 2012 kl. 18:48
calcit
nej nej gtfh ikke fra mig...
øjet er kritisk.... tror bare det er kedsomhed ikke at have andet at gå op....Vi ser jo også kendte mænd helst har en model de kunne være far til...udover at være slank. De kongelige som lige har født er åleslanke.....
øjet er kritisk.... tror bare det er kedsomhed ikke at have andet at gå op....Vi ser jo også kendte mænd helst har en model de kunne være far til...udover at være slank. De kongelige som lige har født er åleslanke.....
12 år4. januar 2012 kl. 19:56
Wolfgirl (slettet)
Gtfh: jeg er helt helt enig i at mange kvinder klager over dette og derefter prøver at følge kravene og lever med det men det er jo netop det jeg siger vi skal lade være med. At vi i stedet skal vide med os selv hvad der er sundt og rigtigt og så skide på hvad andre(evt. mænd) synes.. Og også den anden vej rundt.. jeg ved godt at der også er kvinder der stiller krav til mænd om sixpack og det kan vendes den vej også osv,... Og self vil der altid være folk der har deres præferencer.. men så bør man så også være opmærksom på og måske tænke en ekstra gang over hvad det er man forlanger af sig selv og sine medmennesker..
Det jeg egentlig bare vil med at lægge artiklen ud er at der måske er nogle der læser den som tænker en ekstra gang inden de føler sig for tykke uden grund eller stiller urimelige krav til sig selv eller omgangskredsen.. Så derfor har jeg bare lagt den ud rundt omkring hvor det virkede relevant fx på dette forum fordi jeg så tit ser indlæg af desperate unge(normalvægtige) piger, der klager deres nød over deres ikke-eksisterende deller... Så det var egentlig bare mit håb at hvis man læser dette at man så forstår at det er samfundet der er noget galt med og ikke en selv... :)
Det jeg egentlig bare vil med at lægge artiklen ud er at der måske er nogle der læser den som tænker en ekstra gang inden de føler sig for tykke uden grund eller stiller urimelige krav til sig selv eller omgangskredsen.. Så derfor har jeg bare lagt den ud rundt omkring hvor det virkede relevant fx på dette forum fordi jeg så tit ser indlæg af desperate unge(normalvægtige) piger, der klager deres nød over deres ikke-eksisterende deller... Så det var egentlig bare mit håb at hvis man læser dette at man så forstår at det er samfundet der er noget galt med og ikke en selv... :)
12 år4. januar 2012 kl. 21:06
calcit
Jo, men det kammer så over i en anden diskussion som måske bunder i angsten for at blive voksen med de krav der kan være .....hvor man taber sig for at undgå menstruation og bilder sig ind det er normalt.....jo, det er set her...
12 år4. januar 2012 kl. 21:25
Her er en skræmmende undersøgelse af samfundets opfattelser af vægt og idealer. Dette har jeg egentlig haft en teori om hele tiden og her kommer så bekræftelsen. Det der springer mig i øjnene er først og fremmest at både overvægtige og undervægtige har svært ved erkende at de har et problem. Og at mænd stiller store krav til kvinder mens de tror de selv bare kan slacke på den. Folk sætter sig ikke ind i hvad der er sundhedsmæssigt forsvarligt og danner sig opfattelser om ting de slet ikke har gjort sig begreb om. Og skræmmende at mænd opfatter deres partnere som overvægtige ved et bmi på 22,59 som jo er tæt på det ideale og slet, slet ikke overvægtigt.
Hvad tænker I om dette? Kan i nikke genkendende til tingene i artiklen? det kan jeg i hvert fald helt sikkert..