Rygestop: Wellbutrin.

Du læser en tråd i debat > off topic

Rygestop: Wellbutrin.
Hej alle,

jeg hørte fornyligt at Wellbutrin benyttes som anti-ryge medicin ... altså til at hjælpe folk med at holde op med at ryge.

Det gode ved præparatet skulle efter sigende være, at man - i modsætning til andre former for medicin som iøvrigt bruges som anti-depressiva el. lykkepiller - ikke skulle være i fare for at tage på i vægt.

Jeg overvejer at høre min læge om hun vil give mig denne medicin, men jeg ville også gerne høre fra andre, som har, el. kender nogen som har, erfaring med det, hvad I tænker el. mener om det?

Er det værd at prøve?... Er det sandt, at man ikke tager på i vægt?... Er der nogen bivirkninger iøvrigt (som der er ved visse lykkepiller el. anti-depressiva)?

Mange tak på forhånd for alle input! :-)
13 år15. oktober 2011 kl. 16:42
re: Rygestop: Wellbutrin.
Jeg er stoppet med at ryge på Wellbutrin/Zyban efter at have røget i 15 år. Det samme er min mor der har røget i over 30 år :-)

Det virker og er absolut det værd. Hvis du snakker med din læge om det vil hun sandsynligvis forsøge at overtale dig til den temmelig meget dyrere variant som jeg pludselig ikke kan huske hvad hedder. Det ender du med at købe piller for ca. 1700 kroner, Wellbutrin koster under 400 for en kur.

Jeg tog ikke på af dem. Jeg havde lige en lille uge hvor jeg ikke rigtig havde appetit og var tør i munden, men ellers ingen birvirkninger.

Men det er selvfølgelig ikke et vidunder middel hvor man bare pludselig mister lysten til at ryge. Men det er MEGET nemmere, ingen fysisk ubehag af nogen slags fordi man trænger til at ryge, psyken er jo så noget andet :-) Det kræver jo lidt viljestyrke at sige at man ikke vil ryge, men det er som om at det er meget nemmere at overbevise sig selv om det når man tager pillerne og trangen forsvinder ret hurtigt. Giver det mening??

Kuren varer ca. 7 uger, den sidste uge tog jeg kun en pille om dagen fordi jeg glemte nr. 2, der var trangen og tankerne om smøger allerede væk. Jeg havde ikke problemer med at stoppe på pillerne, ingen øget rygetrang, spisetrang eller noget.

Synes det var rigtig "nemt" at stoppe med at ryge på pillerne og vil helt klart anbefale dig dem :-) Håber du får held af rygestoppet.

Hilsen Karina, der har været røgfri siden marts :-D
13 år20. oktober 2011 kl. 07:43
Wow. Tillykke. Jeg fik at vide af min læge, at jg ikke må få nogen piller til afvænning fordi jeg er ordineret citalopram= lykkepiller. Er Wellbutrin IKKE farlig i den situation tror i? Rygning er min største last og jeg har prøvet at holde op adskillige gange, Det er første gang jg hører om det her middel. :-) viben
13 år26. oktober 2011 kl. 14:27
Jeg overvejer også rigtig meget, at stoppe på Wellbutrin - Karina, hvor er det super flot, at du er stoppet med at ryge - kæmpestort tillykke med det - Kan du stadig holde vægten, eller tager man på efter rygestoppet ???
13 år26. oktober 2011 kl. 19:18
Jeg tog ikke noget på efter at være holdt op. De andre gange jeg er holdt op har jeg erstattet smøger med mad, det har jeg ikke haft behov eller trang til. Jeg har slet ikke haft en fysisk trang efter at ryge, men der i mod havde jeg en psykisk. Kan altså god anbefale Alen Carr - endelig ikke ryger. Den fik mig ikke til at holde op med at ryge, men den satte nogle tanker i gang og jeg huskede nogle af de ting jeg havde læst da jeg holdte op.

Vibenl det er jo en lægelig vurdering, de kan jo give depression og angst fx. Slog det lige op, og der står at man ikke bør tage det sammen med midler mod depression.

Turbomoster Go for it!! Håber du får held af at stoppe, synes det er fantastisk at være ikke-ryger og nyder det :-) Selv om jeg ville lyve hvis jeg sagde jeg ikke savner det engang i mellem.
13 år26. oktober 2011 kl. 19:41
Tusind tak søde Karina og jeg håber at jeg får taget mig sammen nu, er nede på at ryge 12 stk. i døgnet - og uhhhh får ski helt dårlig samvittighed nu - den bog fik jeg af min søde yngste datter juleaften (julemanden kom med en pakke til os hver) og jeg har ikke læst den endnu :O( - men NU skal den læses :O)) - Det der har afholdt mig fra helt at stoppe er, at jeg ikke gider at tage på, har jo lige smidt 17,4 kg siden 28 januar og vejer nu 57,6 kg og her vil jeg blive til evig tid :O))
13 år27. oktober 2011 kl. 08:22
Hej Karina - Så har jeg kvittet tobakken (3 dage siden) og vil høre, om du stadig kan holde din vægt efter dit rygestop ???
12 år29. december 2011 kl. 06:33
Lidt off-topic, men vil virkelig råde jer til at læse bogen "Endelig ikke-ryger" den kan ofte findes til 30-40 kr. eller lånes på biblioteket.
Jeg kender rigtig mange der er stoppet med at ryge ved hjælp af den, og jeg er netop også gået i gang med at læse den (Købt i fakta til 29 kr.). Jeg føler faktisk ubehag ved at ryge nu, og synes det smager dårligt (Har altid troet jeg kunne li smagen) så indtil videre tyder det rigtig godt!
12 år5. januar 2012 kl. 19:05
Jeg har den liggende men har ikke fået den læst endnu, jeg er stoppet ved at købe mig en E-cigaret, så kan man trøste sig lidt med damp, i stedet for med mere mad her i starten :O)) - der er jo ingen skadelige stoffer i sådan en og man må dampe lige hvor man har lyst til det :O))
12 år11. januar 2012 kl. 11:46
Jeg prøvede også e-cigaretten, bare for sjov, men jeg fik hovedpine af den.
Jeg har nu ikke røget i 5 dage, og har samtidig tabt mig ½ kg. :)

Jeg synes virkelig den er værd at læse, om ikke andet så for at fået indblik i psykologien bag et rygestop :)
12 år11. januar 2012 kl. 12:42

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });