Jeg er stoppet med at ryge på Wellbutrin/Zyban efter at have røget i 15 år. Det samme er min mor der har røget i over 30 år :-)
Det virker og er absolut det værd. Hvis du snakker med din læge om det vil hun sandsynligvis forsøge at overtale dig til den temmelig meget dyrere variant som jeg pludselig ikke kan huske hvad hedder. Det ender du med at købe piller for ca. 1700 kroner, Wellbutrin koster under 400 for en kur.
Jeg tog ikke på af dem. Jeg havde lige en lille uge hvor jeg ikke rigtig havde appetit og var tør i munden, men ellers ingen birvirkninger.
Men det er selvfølgelig ikke et vidunder middel hvor man bare pludselig mister lysten til at ryge. Men det er MEGET nemmere, ingen fysisk ubehag af nogen slags fordi man trænger til at ryge, psyken er jo så noget andet :-) Det kræver jo lidt viljestyrke at sige at man ikke vil ryge, men det er som om at det er meget nemmere at overbevise sig selv om det når man tager pillerne og trangen forsvinder ret hurtigt. Giver det mening??
Kuren varer ca. 7 uger, den sidste uge tog jeg kun en pille om dagen fordi jeg glemte nr. 2, der var trangen og tankerne om smøger allerede væk. Jeg havde ikke problemer med at stoppe på pillerne, ingen øget rygetrang, spisetrang eller noget.
Synes det var rigtig "nemt" at stoppe med at ryge på pillerne og vil helt klart anbefale dig dem :-) Håber du får held af rygestoppet.
Hilsen Karina, der har været røgfri siden marts :-D
#2 af karina lykke (slettet)
jeg hørte fornyligt at Wellbutrin benyttes som anti-ryge medicin ... altså til at hjælpe folk med at holde op med at ryge.
Det gode ved præparatet skulle efter sigende være, at man - i modsætning til andre former for medicin som iøvrigt bruges som anti-depressiva el. lykkepiller - ikke skulle være i fare for at tage på i vægt.
Jeg overvejer at høre min læge om hun vil give mig denne medicin, men jeg ville også gerne høre fra andre, som har, el. kender nogen som har, erfaring med det, hvad I tænker el. mener om det?
Er det værd at prøve?... Er det sandt, at man ikke tager på i vægt?... Er der nogen bivirkninger iøvrigt (som der er ved visse lykkepiller el. anti-depressiva)?
Mange tak på forhånd for alle input! :-)