Fest, farver og...alkohol?

Du læser en tråd i debat > off topic

Fest, farver og...alkohol?
Hejsa,

jeg ville lige høre jeres mening omkring alkohol og forbrænding, da jeg har hørt at det sætter forbrændingen i stå i op til 14 dage?!!!

Hilsen CamillaK86
14 år5. juni 2010 kl. 13:21
re: Fest, farver og...alkohol?
Det lyder helt usandsynligt :) I så fald ville alle, der går i byen hver anden weekend være rummelfede *HaHa*

Jeg har læst, at det stopper din forbrænding i op til 5 timer EFTER du har drukket det sidste - det vil sige, at en pizza eller en gang pommes friter på vej hjem fra byen er katastrofal, hvis du er på kur :)

Da jeg sidst var på kur for 4½ år siden tabte jeg 55 kg. på omkring 8 mdr. og jeg gik dengang i byen HVER weekend. Naturligvis er der masser af kalorier i alkohol, pga. druesukker, men hvis du eksempelvis danser meget, så forbrænder du sukkeret inden det omdannes til fedt.

Slutteligt, så feder øl faktisk mindst, herefter vin og slutteligt spiritus - kalorieindtaget stiger nemlig eksponentielt med alkoholprocenten - dette grundet sukkerindholdet :)

Så min vurdering er, at er du på en streng diæt, så skal du naturligvis droppe alkoholen helt, men ellers så sker der altså ikke noget ved en tur i byen, hvis du blot holder dig fra shots og spiritus blandet med sodavand, dropper at spise noget usundt på vej hjem og ellers sørger for at danse meget :)
14 år5. juni 2010 kl. 16:27
Hehe...jeg synes bare, at jeg har hørt "historier" fra begge lejre. En side siger "det stopper forbrændingen" den anden "nooo problemos...det skader ikke"...så er lidt svært hvad man skal holde sig til?

Nu er jeg så en af de få, der ikke kan lide øl...men til gengæld drikker mokaï, breezere og sådan noget. Og så kan jeg jo godt lide mine drinks...men bliver de mindre usunde, hvis man f.eks. blander sin rom med cola zero og sådan noget?
14 år5. juni 2010 kl. 17:18
Det ændrer jo ikke på alkoholen. Men du kan jo vænne dig til at drikke et glas vand hver gang du har hældt en drink indenbords. Så holder du formentlig også længere ud, og undgår måske endda tømmermænd.
14 år5. juni 2010 kl. 18:29
Jeg vil da umiddelbart mene, at det er bedst at drikke foreksempel vodka med light sodavand. Måske er der flere kcal i vodka på grund af den høje alkohol procent, men netop derfor kan man nøjes med langt mindre iforhold til øl eller cider..
14 år5. juni 2010 kl. 20:25
Jeg fandt lige denne fede artikel på nettet om alkoholens virkning, der lyder plausibel :)

Et alkoholrigt måltid øger dit stofskifte og øger hormonudskillelsen, men det undertrykker også antallet af fedt kalorier din krop brænder for energi - langt mere end et måltid rigt på protein eller kulhydrat. Vellykkede vægttab handler om oxideren (eller afbrænding), af flere kalorier end du spiser. Når de går på en diæt, vælger mange mennesker kalorielette alkoholholdige drikke, hovedsageligt fordi de indeholder færre alkoholkalorier.
Men, drikker du for meget har det en langt mere ødelæggende virkning, end man kan forudsige, blot ved at se på antallet af alkohol kalorier i en drink.

Ikke alene reducerer antallet af fedt kalorier du forbrænder, men alkohol øger din appetit og sænker dit testosteronniveaue i op til 24 timer, efter du er færdig med at drikke.

Alkoholkalorier

Ifølge konventionel visdom, er den berygtede "øl mave", forårsaget af alkohol overskydende kalorier, som lagres som fedt. Mindre end fem procent af de alkoholkalorier man drikker, omdannes til fedt. Den væsentligste virkning af alkohol er at reducere mængden af fedt din krop forbrænder for energi.

Nogle beviser for dette fremkommer fra forskning beskrevet i American Journal of Clinical Nutrition [4]. Otte mænd fik to drinks med vodka og sukkerfri lemonade adskilt af 30 minutter. Hver drink indeholdt knap 90 kalorier. Fedtstofskiftet blev målt før og efter indtagelse af drikkene. I flere timer efter at have drukket vodka, faldt hele kroppens lipidoxidation (et mål for, hvor meget fedt din krop brænder) med massive 73%.

Snarere end at lagres som fedt, er den vigtigste effekt af alkohol omdannelsen til et stof kaldet acetat. Faktisk var blodets indhold af acetat, efter at man have drukket vodka 2,5 gange højere end normalt. Og det lader til at denne kraftige stigning i acetat bremser fedttabet.

En bilmotor bruger typisk kun én kilde til brændstof. Din krop - på den anden side trækker fra en række forskellige energikilder, såsom kulhydrater, fedt og protein. Til en vis grad, er kilden til brændstof din krop bruger dikteret af dens tilgængelighed.

Med andre ord er der en tendens til, at kroppen bruger, hvad du fodrer den. Derfor, når acetat niveauerne stiger, brænder din krop simpelthen brænder mere acetat, og mindre fedt. I bund og skubber acetat fedtet bagerst i køen.

Så for at opsummere er her hvad der sker med fedtforbrændingen efter en drink eller to.
. En lille del af alkoholen omdannes til fedt.
. Leveren omdanner derefter det meste af alkohol til acetat.
. Acetaten overgår til din blodbane, og erstatter fedt som en kilde til brændstof.

Den måde din krop reagerer på alkohol, er meget lig den måde, den behandler overskydende kulhydrat. Selv kulhydrat kan omdannes direkte til fedt, en af de vigtigste virkninger af overfodre med kulhydrater er, at det simpelthen erstatter fedt som energikilde. Det er grunden til nogen form for kost, uanset om det er højt fedtindhold, højt proteinindhold, eller høj-kulhydrat, kan føre til en gevinst i vægt.

Appetit

Kombinationen af alkohol og et måltid med højt kalorieindhold er særligt fedennde, hovedsageligt fordi alkohol virker som en potent appetitvækker. En canadisk undersøgelse viser, at en aperitif (en alkoholholdig drik før et måltid for at øge appetitten) medfører øget kalorieindtagelse end kulhydratbaserede drikke.

Forskere fra Danmark's Kongelige Veterinær-og Landbohøjskole rapporterede lignende resultater. Når en gruppe mænd fik et måltid og lov til at spise så meget, som de ønskede, spiste de mere, når maden blev serveret med øl eller vin i stedet for en læskedrik.
Ikke blot bremser for meget alkohol fedttab, det er også en af de mest effektive måder at sænke dit testosteronniveau. Bare nogle få genstande øger niveauet af hormonet cortisol og øger fordelingen af testosteron i op til 24 timer. De skadelige virkninger af alkohol på testosteron bliver gjort endnu værre, når du motionerer, før du drikker.
Effekten af alkohol på testosteron kan være en grund til, at folk, der drikker en masse har mindre muskelmasse. En 1993-undersøgelsen viser, at alkoholiserede mænd har større talje og mindre muskler end afholdsmænd.

Dette betyder dog ikke, du bør undgå alkohol helt.
En undersøgelse offentliggjort i International Journal of Obesity, sammenlignede effekten af to forskellige kostvaner over en periode på tre måneder en kost, der indeholdt 1500 kalorier dagligt med 150 kalorier fra hvidvin og en med 150 kalorier fra druesaft. Vægttabet i druesaftgruppen og hvidvinsgruppe var henholdsvis 8,3 pund og 10.4 punds.

Så, hvad er konklusionen?

Selv om et alkoholrigt måltid øger dit stofskifte, undertrykker det også antallet af fedtkalorier din krop brænder for energi - langt mere end et måltid rigt på protein, kulhydrat, fedt. Mens en genstand i ny og næ ikke vil gøre skade, handler det i sidste ende om, at alkohol og ønsket om en slankere og stærkere krop ikke er forenelige størrelser.

Det lyder videnskabeligt og sandsynligt, men som sagt så drak jeg altså noget nær hver lørdag, da jeg sidst tabte mig og det påvirkede ikke mig?
14 år5. juni 2010 kl. 21:27
Hmmm....Min klasse holder sommerferie-fest om et par uger og der vil jeg altså gerne feste med. Følte mig en smule udenfor til de sidste par fester...

Men jeg skal så bare holde mig til vodka/rom og cola light...og drikke en masse vand samtidig :)

14 år6. juni 2010 kl. 08:35
Jeg kan godt anbefale at drikke vodka & danskvand - og bestemt en god ide at drikke vand indimellem :)
14 år6. juni 2010 kl. 11:30
Jeg har faktisk siddet og nærlæst artiklen igen og jeg kan reelt udlede, at fordi kroppen bruger det, man fodrer den med, vil det, som jeg læser det sige, at hvis man blot spiser meget lidt kulhydrat og fedt 24 timer før og efter druk, vil kroppen, når acetat niveauerne stiger, simpelthen blot brænde mere acetat, og mindre fedt.
Men idet man ikke har indtaget yderligere fedt, så vil det vel udelukkende kunne bremse yderligere vægttab, men aldrig forøge vægten?

Ergo vil det vel sige, at udelukkende mager kød og salat 24 timer før og efter druk, ikke vil kunne fede blot stagnere vægttabet??
14 år6. juni 2010 kl. 22:40
Det vil jeg tro. For mig sker der imidlertid det når der går alkohol ind, at så går dømmekraften ud, også efter et glas, og jeg kan spise fx chips, som jeg ellers sjældent spiser, ligsom det ene glas ofte fører flere med sig af samme grund. Det er derfor der findes spritbilister.
14 år6. juni 2010 kl. 23:25

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });