Tager på af træning

Du læser en tråd i debat > motion

Tager på af træning

Jeg er en kvinde på 22 år, som er 164 cm høj.
Jeg begyndte at træne for ca 3 uger siden. Træner ca 3-5 gange om ugen af 2 timers varighed, både konditions- og styrketræning. Min startvægt var 76,5, men et par uger efter står vægten nu på 78 kg og et utrolig demotiverende... Jeg har spist sundt hele vejen igennem og drukket litervis af vand... Ved godt at jeg er i gang med at bygge min muskelmasse op og jeg derfor vil tage lidt på i starten, men nu har jeg været i gang i 3 uger og burdte det ikke snart gå den anden vej med vægten? Eller hvor længe kan jeg regne med der går i nu?

På forhånd tak! :)
11 år14. marts 2013 kl. 14:21
re: Tager på af træning
Er du sikker på, at du spiser færre kalorier end du forbrænder?

Selvom kroppen holder på væsken og producerer mere blod i forbindelse med træning, så er det usandsynligt, at din vægt bliver ved med at stige, hvis din kost er i orden.
11 år14. marts 2013 kl. 14:42
Hvis du først for nylig er begyndt at træne, så vil jeg nok råde dig til at starte lidt blidere ud end 3-5 x 2 timer om ugen.. det er fandme mange timer for en nybegynder. Det er næsten at bede om skader... Måske heller ikke underligt hvis kroppen reagerer mærkeligt på det.. I hvert fald med de 5 gange.. De 3-4 lyder mere sundt og så måske lidt kortere tid... I hvert fald.. lyt til kroppen.... Pas på dig selv..
11 år14. marts 2013 kl. 14:51
Vores anatomi er jo ikke ens. Og der kan være mange årsager, prøv og kigge inde på MOL - der kan du får svar på det du spørger om og masser af gode råd og vejledning . Et råd kunne være og måle dig med målebånd, så du kan følge med i hvor mange cm der ryger, det er jo det det handler om :-)

Og 1,5 kg vægtøgning i forbindelse med så meget træning er ingen ting. Det er ikke kun blodvolumen der stiger - det er også dine glycogen depoter i muskler og lever. Og nej det er ikke en selvfølgelig efter 3 uger man ikke tager på længere. Men det kommer an på dit kalorier antal, det er ikke nok " at spise sunde madvare" - hvis du er i kalorier underskud, vil du tabe dig - er du i kalorier overskud tager du på og bygger muskler op. Hvis man går fra og lave meget lidt - til at dyrke sindsygt meget motion, kan man godt øge sin muskelmasse en smule - men ikke vedvarende. Man kan ikke tabe sig og bygge muskelmasse op på samme tid, da det er en fysisk umulighed, grundet ovenstående. Man skal indtage et passende antal kalorier ikke for mange ikke for få, ellers får du ikke det resultat du gerne vil.

Men du kan tro jeg forstår dig - at man gerne vil se resultaterne af ens kæmpe indsats :-)

11 år14. marts 2013 kl. 15:14
Tusinde taak for jeres svar! :)
Jeg tror at jeg vil begynde at måle mit kalorieindtag, hvilke jeg aldrig har gjort før, har bare spist efter hvad jeg mente var fornuftigt :).. Jeg har siddet og læst lidt om det på nettet og tænkte på om i ved hvad det har af konsekvenser, hvis man indtager færre kalorier end det minimum anbefalede 1300 kalorier om dagen? Andet en man selv er en smule mere sulten :).. For jeg har regnet mig frem til, for at kunne nå mit mål, skal jeg ned på 820 kalorier om dagen.
11 år14. marts 2013 kl. 17:10
Det lyder som en god ide, ja for det er nemlig helt rigtig der er forskel for sunde ting og ting der er godt til vægttab :-) Alt efter hvad livsstil man har.

Der er rigtig mange der har samme spørgsmål som dig, og derfor har jeg lige klippet et indlæg ind jeg også har svaret en anden med i dag :-)

Det omhandler det at spise 6 små måltider om dagen. Nederstående er taget direkte fra bogen.

Ændringer i stofskiftet når du skære ned på kalorierne.
Selv om vi lever i det 21. århundrede, har vi stadig samme fysiologi som vóres forfædre, der boede i huler. Når du bestemmer dig for at gå på kur med lavt kalorieindtag, tror din krop, at der er udbrudt hundgersnød, og at den hellere må passe så godt på som muligt på den oplagerede energi i form af høj- kalorieholdigt kropsfedt. Resultatet er at dit stofskifte går ned, og du forbrænder færre kalorier. Hvis en kvinde, der vejer 84 kg, går på en 1000 kalorier om dagen kur vil hendes stofskifte gå ned med omkring 400 kalorier om dagen og kun 800 af kalorierne vil faktisk bidrage til hendes vægttab. Ved at spise lidt og tit kan du narre sin krop ud af denne process. Selv om du skærre ned på kalorierne og taber i vægt oplever kroppen ikke, at der er mangel på mad, fordi den jævnligt far tilført energi og nærringsstoffer. På den måde forhindre du, at stofskifet nedsættes. Derfor bliver det mere sandsynligt, at du kan spise dig til et godt resultat. Denne bog anbefalder et kalorier indtag på ca. 1500 kalorier om dagen, hvis man vejer imellem 54-83 kg vejer man over 83 kg skal man have 1700 kalorier hver dag.

Jeg synes det er godt beskrevet, at det ikke kan betale sig i længden, at spise for lidt - det vil også gøre det svært på sigt ikke og tage kg på igen :-)

Konsekvenserne af det du spørger om, vil være at dit stofskifte daler og du vil aldrig opnå det du ønsker, og du vil tage lynhurtigt på igen :( Din krop vil gøre alt for at holde på fedtet, og vil begynde og "leve" af dine muskler og derved vil du forbrænde endnu mindre da muskler er aktivt væv.

mit råd er nok at du skal fokuserer på den langsigtede løsning - jeg har selv tabt 20,4 kg indtil videre og den eneste vej frem efter min mening er et tilpas kalorier indtag, ikke for mange ikke for få og dertil en fysisk aktivitet i almindelige mængder :-) Du træner som om du skal være med i OL :-) SMILER og pas på med ikke og brænde dit lys i begge ender, det er en dræber for motivationen og det er uholdbart i længden. Jeg træner selv 3-4 timer om ugen + gåture i rolig tempo med hunden.

Hvorfor har du så travlt :-) ???

11 år14. marts 2013 kl. 17:33
Yeswecan32: Tusinde taak for dine svar! Og ja, det er en super god beskrivelse, forstår det meget bedre nu :)...

lidtfedt.dk
Jeg har været inde på denne her hjemmeside og der skriver de at jeg skal indtage 2060 kcal om dagen i forhold til min højde og den vægt jeg vil ned på... Du virker til at ha pænt godt styr på det, så ville du mene at det var passende eller er det ligeså godt at jeg går ned på 1500 kcal om dagen? :) og endnu engang taak for svarene! :)
11 år14. marts 2013 kl. 17:53
Det var skam så lidt :-)

Jeg tænkte på, hvis du sætter et mål herinde på madital ( et realistisk et vel at mærke :-) ) Så regner den ud for dig hvad du mindst skal indtage pr dag :-) jeg skal mindst indtage 1469 kalorier hver dag, og jeg vejer 75,6 kg. Så tror du er inde på det rigtige med omkring 1500 kcal.

Fedania har sådan en god formel hun bruger, så måske hun vil være sød også at komme hendes input :-)
11 år14. marts 2013 kl. 18:01
Jeg har bare altid syntes det var lidt forvirrende herinde med alle de ting der skal tastes ind. Men tror jeg starter på en frisk i morgen med at taste ting ind her og så kan det jo være at der går et lys op for mig undervejs ;)
11 år14. marts 2013 kl. 18:11
:-) Ja det er lidt af et arbejde med at veje, måle, ligge vare og opskrifter ind osv. Men det er i hvert fald vigtigt hvis man gerne vil tabe sig, at man ved hvor mange kalorier man får, så man hverken for for mange eller for få. Om du taster herinde eller regner ud i hånden er jo lige meget, bare du ved hvad du har indtaget :-)
11 år14. marts 2013 kl. 18:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });