Stor smerte efter løb

Du læser en tråd i debat > motion

Stor smerte efter løb
Hej! :D

Nu har jeg løbet i et år, mindst 2 gange om ugen.
Jeg kan sagtens løbe 12km uden problemer.
Men lige nu efter løb, så får jeg virkelig ondt i mit knæ og jeg kan ikke gå på hug eller strække mit knæ og 1dag efter er det ligesom at alle mine nerver er klemt fast, jeg var ude at løbe i fredags og jeg har stadig ondt i mit knæ.
Lige pt. løber jeg 8km 2-3gange om ugen, skal jeg holde en pause? Men ville jeg stadig kunne løbe så langt, hvis jeg fx holder en uges pause?
Jeg vil helst ikke gøre sådan, at jeg ikke må løbe OVERHOVEDET, da jeg har planer for at få mig en uddannelse, hvor jeg skal bruge det.
Nogle som har nogle gode råd?
Det skal siges, at MENS jeg er igang med at gå eller løbe er der intet - men er så stoppet med det, fordi jeg er bange for at det kommer til at gøre den store skade.
12 år27. februar 2012 kl. 21:50
re: Stor smerte efter løb
Hej
Jeg vil anbefale dig at prøve at holde en uges pause og så forsøge med en rolig tur på 5 km eller deromkring. Hvis det stadig gør ondt i dit knæ vil jeg nok få det undersøgt - det er ikke meningen, at det skal gøre ondt, og slet ikke når du har løbet jævnligt så længe.
Nu hvor du overvejer at gøre det til en del af dit job, er det jo vigtigt, du kan løbe en tur uden at skulle bøde for det en hel dag efter :)
12 år27. februar 2012 kl. 23:33
Ja, men fx var min sidste løbetur i fredags og jeg kan stadig mærke det, ikke så meget men.... :( :(
12 år28. februar 2012 kl. 10:51
LÆge?
Det er nok tid til at gå til læge-manden eller læge-damen.

Det skal i hvert fald ikke gøre ondt - så af sted med dig :-)
Jo længere tid du venter, jo større sandsynlighed er der for at det bliver til noget alvorligt eller uopretteligt. Det kan være det "bare" er overanstrengelse, men afsted og find ud af om det kan være årsagen.
12 år28. februar 2012 kl. 15:52
re: LÆge?
Det er meget vigtigt at du lytter til din krop og holder pause når det gør ondt... det kan være at du har overanstrengt leddet, og det derfor skal have hvile. Hvis det ikke går væk i løbet af 1 uges tid ville jeg gå til lægen...
Og din form dykker skam ikke af at holde pause i en uges tid :-)
12 år28. februar 2012 kl. 17:19
Jeg har været til læge, han sagde at jeg skulle trappe ned for en stund... men det vil vel gøre det endnu værre.
Men jeg vil gerne holde en pause og i den pause har jeg bestemt mig for at tage på - en pause på ca. 1-1½ uge, kommer selvfølgelig an på, hvordan det går.
Men betyder det så at jeg heller ikke må gå med hunden, jeg plejer nemlig at gå 10-14km med ham.
12 år29. februar 2012 kl. 08:03
ja måske skal du lytte til hvad din krop vil fortælle dig....
12 år29. februar 2012 kl. 10:41
Åh nej - øv hvis du har fået en skade :(
Prøv at google løbeknæ. Det gik jeg ned med for 3 år siden, og jeg kan stadig mærke det hvis jeg løber mere end 5 km.
Du kan sagtens tage en pause på en uge eller 1½ uden at din kondition tager skade. Tvært imod, vil du sikkert føle at det har hjulpet med en hvileuge.
Hvis du har (eller er ved at få) en skade skal du tage det alvorligt. Jeg nægtede at acceptere det og er stadig ikke tilbage til gammel form (10km) og kommer det måske heller aldrig :(
12 år29. februar 2012 kl. 10:55
pas på med at løbe på asfalt eller fliser.
løb ikke for langt på for hårdt underlag.
måske kan du løbe i vand i en svømmehal.
god bedring
12 år29. februar 2012 kl. 15:39
Kan ogsaa bakke op om at tage en pause. Klog af skade. Jeg startede for haardt ud med en anden motionsform, fik ondt i knaet men fortsatte, opsat paa at holde min gode stil igang. Men.... opnaaede kun at skade mit knae saa jeg blev noed til at tage 6 maaneders pause. Saa, hellere 1-2 uger end 6 maaneder eller for altid skadet :) Held og lykke!
12 år2. marts 2012 kl. 16:55

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });