Råd til det mentale når man træner?

Du læser en tråd i debat > motion

Råd til det mentale når man træner?
Hej! Jeg har trænet i fitness i ca. 3 måneder og kan egentlig meget godt lide det (hvilket ikke ligner mig!).. Jeg kommer afsted en 2-3 gange om ugen og får da også brændt noget energi af. Men min kondition har ikke rykket sig ret meget. Jeg er i dårlig form og har altid været det. Mit største problem er at jeg giver for hurtigt op. Lige så snart det begynder at brænde den mindste smule i halsen når jeg løber siger mine tanker: jeg kan ikke! Og så varer det ikke længe inden jeg giver op og sænker farten.. Jeg ved jo godt at det ikke er det jeg skal tænke.. Men jeg er ikke god til at presse mig selv. Er der nogen der har gode råd til en tanketråd der kan få mig til at blive ved lidt længere? Jeg vil så gerne se forbedringer.
13 år6. januar 2011 kl. 21:50
re: Råd til det mentale når man træner?
Jeg prøver at forestille mig hvordan musklerne vokser, fedtet forsvinder og at jeg er møg sej :-) Alt det man ikke siger højt - og det kan hjælpe lidt!!
Men det bedste er at tage timer med instruktør, der "presser" en til det yderste!!!! Spinning kan jeg kun anbefale og der kommer en fantastisk kondition ud af det.
Held og lykke :-)
13 år7. januar 2011 kl. 13:57
jeg har det helt samme problem. Derfor benytter jeg mig af de forskellige hold der er i fitness centeret. Jeg prøver at gå til mange forskellige hold, for at man ikke bliver træt af det. Og så er det geniale jo, at der findes både konditions og styrketræningshold. Og når man står sammen med 20-30 andre, så giver man sig automatisk lidt mere.

En anden ting jeg godt kan li´ ved holdene er, at det kun varer en time og så kan man tage hjem med god samvittighed :)
13 år7. januar 2011 kl. 17:46
Tak:-) Jeg skal prøve at tænke anderledes. Jeg er dog ikke meget for at melde mig på hold. Jeg er ret menneske sky og har stadig "traumer" fra barndommens fælles motionstimer.. Det er derfor jeg har valgt at gå i fitness for der behøver jeg ikke at være en del af noget. Også er det også bare mest praktisk at jeg kan tage direkte derhen efter arbejde da jeg alligevel kører lige forbi.
13 år7. januar 2011 kl. 17:59
Jeg synes du skulle prøve at give holdene en chance. Man giver sig altså lidt mere når der er en slavepisker ;0)
Hvis du ikke har noget problem med at der er andre der træner ved siden af dig i resten af centret, tror jeg heller ikke at holdene vil være et stort problem. Det er muligt at det er anderledes andre steder, men her i København har man generelt mulighed for at være meget anonym. Jeg har dog oplevet at man skulle være to og to til boksning, mave/balle/lår og puls/styrke, men der forventes ikke den store sociale interaktion.
13 år8. januar 2011 kl. 00:07
Da jeg trænede på løbebåndet, kigger jeg på tiderne og hastighederne jeg løb og så øgede jeg dem gradvist. Jeg mener jeg var ca. 30 min på løbebåndet hver gang. Min kondition var ikke så god til at starte med, så først gik jeg bare ved 6-6,5 km/time. Da jeg var kommet godt ind i det begyndte jeg at løbe lidt. Startede måske med 5 min i løbet af de 30, og øgede så med 2½ minut eller lignende hver uge, indtil jeg løb de 25 min af de 30 - startede og sluttede med 2½ min gå (for at varme lidt op og køle lidt ned). Derefter øgede jeg så hastigheden for mit løb, startede nok på omkring 8 km/t og øgede med 0,2 km/t indtil det begyndte at blive så hårdt så jeg satte det ned til 0,1 øgning.

Men det vil altså hjælpe at have et mål, f.eks. at du gerne vil løbe 25 min i træk, eller bare 20 min i løbet af de 30 og så med 9 km/t. (nu aner jeg jo ikke hvor hurtigt og hvor lang tid du løber) Og så nærme dig målet gradvist, så når du løber ikke tænker "jeg kan ikke", men i stedet "sidst kunne jeg løbe så og så meget, så det kan jeg også i dag! + en lille smule mere".
13 år8. januar 2011 kl. 00:29
Det er mest det at det er upraktisk for mig at gå på hold. De fleste hold starter ved 18-19 tiden og da jeg bor lidt ude på landet har jeg ca. 25 minutters kørsel hver vej - mit arbejde ligger ca. 5 min fra centeret så jeg synes det er spild at køre hjem for en eller to timer. Jeg har prøvet combat et par gange og det var også okay. Bare på et upraktisk tidspunkt. Jeg kan kun løbe 1-2 minutter ad gangen (på 10 km/t) og plejer at starte med 1,5 graders stigning også har jeg har jeg løbet efter mit humør.. Så indstiller jeg løbebåndet til at jeg skal forbrænde 150 kcal også tager det et sted mellem 20-25 min. Men måske skal jeg gå efter tid i stedet. Jeg plejer at gå efter at få forbrændt 350-400 kcal hver gang på forskellige maskiner uden at tage hensyn til tid.. Men det er måske også en fejl af mig. Så er det måske nemmere at tage den lidt for meget med ro.
13 år8. januar 2011 kl. 16:04
Hvordan med weekenderne?? Kunne du evt tage hold der?? SÅ du havde en time hver uge med max gas og pressende instruktør???
Kender godt til det med at bo på landet - jeg bruger også en rum tid på at køre frem og tilbage :-)
Evt prøve en periode med hold, for at se om det gav din kondition et boost!

De fleste centre har gratis program opfølgning ca hver 3 måned, så kunne du måske få en instruktør til at guide dig til hvordan du skal få mest ud af maskinerne??
Medmindre du har råd til personlig træning :-)))
13 år8. januar 2011 kl. 17:08
Synes ikke lige jeg har råd til en personlig træner. Jeg har også fået en træningsvejledning.. Men det var ikke nogen succes. Jeg er sådan lidt kikset til alt sådan noget fysisk og skulle vejledes af en meget entusiastisk mandlig vejleder som ikke kunne lade være med at grine lidt af mig og han lavede sådan nogle medlidenhedsøjne.. Det endte med at jeg bildte ham ind at jeg havde travlt for at slippe væk.. Tror ikke han gjorde noget i ond mening, men det bekræftede bare min små socialfobiske tankegang.. Så jeg vil egentlig helst bare gerne have selvhjælps råd til hvad jeg skal prøve at tænke når jeg er ved at give op på løbebåndet. Men ellers mange tak for forslaget:-)
13 år9. januar 2011 kl. 02:25
Hej, jeg kan sagtens genkende både det med den alt for energiske træner - og de andre udfordringer du beskriver. Jeg er sådan indrettet oven i hovedet at et hold med 20 deltagere og en råbende coach - det virker altså ikke for mig. Hvis det overhovedet har nogen effekt, så er det allehøjst at få mig til at forlade lokalet. Udfordringen er nødt til at være stillet af mig selv - ingen udefra kan provokere mig til at løbe hverken hurtigere eller længere.
Til gengæld har jeg ligesom Xanita haft stor glæde af at holde øje med tid og distance på løbebåndet. Og hver gang sat et nyt mål: lidt længere intervaller eller lidt hurtigere tempo. Ikke efter et løbeprogram - det gider jeg ikke. Bare et mål jeg selv har sat for dagens træning. Da jeg nåede til at kunne løbe 5 km. uden pause så blev det tiden på min 5 km. der blev måltallet. og efterfølgende at komme fra 5 til 6 til 7 til 8 km uden pause. Lige nu er målsætningen at kunne klare at løbe 7-8 km hver gang. Det handler kun om det mentale - benene kan sagtens, men hovedet har det ligesom dit: det er for hårdt. Så det kræver alle mulige luskede aftaler med mig selv: jeg løber 6 km., står af og drikker kaffe og så tilbage og tage de sidste 2. Fuldstændigt idiotisk, men bare det virker. Om 1½ måned løber jeg helt rutinemæssigt 8 km og så kommer foråret snart og jeg skal til at løbe udendørs. Mod nye mål :-).
Det skal siges at jeg er over 40 og aldrig har løbet en meter eller dyrket anden motion før den 30. august 2010, så mit udgangspunkt var altså mega dårligt.
Hvis du løber 2-3 gange om ugen og hver gang løber lidt længere eller lidt hurtigere, så er jeg sikker på at der vil ske forbedringer. Held og lykke med træningen :-)
13 år9. januar 2011 kl. 21:59

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });