#2 af SiriS (slettet)
Motionsblog uge 16
Du læser en tråd i debat > motionSiriS (slettet)
re: Motionsblog uge 16
Jeg er endelig gået i gang med at træne igen efter nu 3 uger kun med integreret motion (havearbejde, rengøring og maleri), og jeg klarede 2 sæt med 15 gentagelser. Bagefter var det meningen at jeg skulle løbe, men jeg følte mig for træt. Gik en tur i stedet og var stolt over at jeg ikke bare satte mig i sofaen. Bagefter tog jeg 20 minutter i haven, der er masser af skvalderkål at grave op, og gravning giver godt.
Jeg kedede mig mens jeg styrketrænede, men fokuserede så på kroppen, og så blev det til en meditativ oplevelse i stedet for noget der skulle overståes. Det er værd at huske på.
Jeg kedede mig mens jeg styrketrænede, men fokuserede så på kroppen, og så blev det til en meditativ oplevelse i stedet for noget der skulle overståes. Det er værd at huske på.
14 år20. april 2010 kl. 06:56
gtfh (slettet)
SiriS,
Det er ikke godt at du keder dig mens du træner - men der er vist mange kvinder der ikke gider styrketræning.
Kunne det hjælpe at skifte øvelserne ud med nogle andre der er mere spændende? Træner du i maskiner kunne du måske blive instrueret i at træne med frie vægte, så der var lidt "teknisk udfordring" i det. Hvis du træner som 4 af 5 kvinder, har du al al for lidt vægt på (sikkert en sammenhæng med egentlig ikke at gide) og er slet ikke udfordret, og så bliver det sikkert endnu mere kedeligt. Hvis belastningen passer, skal du, populært sagt, skære grimasser for at presse 2-3 gentagelser mere ud af sættet og derefter KAN du simpelhen ikke lave flere, uanset hvor meget du kæmper. Dette kræver naturligvis at du ikke har fejl på muskler og led. De fleste kvinder er langt stærkere end måden de træner på. For de fleste "unge drenge/mænd" er de lige omvendt, de skal se seje ud med en masse vægt de ikke kan håndtere. Sjovt, ikke?
Undskyld, jeg kom vist ud på et sidespor.
Min eftermiddag+aften bliver lidt hektisk, så melder allerede nu at jeg tager til banecykling i aften. Sidst kørte vi kun 2 af 3 timer pga. lavt fremmøde men det bliver regnvejr i aften, så måske kommer der flere?
I går: restitutionscykling: 30 minutter.
Det er ikke godt at du keder dig mens du træner - men der er vist mange kvinder der ikke gider styrketræning.
Kunne det hjælpe at skifte øvelserne ud med nogle andre der er mere spændende? Træner du i maskiner kunne du måske blive instrueret i at træne med frie vægte, så der var lidt "teknisk udfordring" i det. Hvis du træner som 4 af 5 kvinder, har du al al for lidt vægt på (sikkert en sammenhæng med egentlig ikke at gide) og er slet ikke udfordret, og så bliver det sikkert endnu mere kedeligt. Hvis belastningen passer, skal du, populært sagt, skære grimasser for at presse 2-3 gentagelser mere ud af sættet og derefter KAN du simpelhen ikke lave flere, uanset hvor meget du kæmper. Dette kræver naturligvis at du ikke har fejl på muskler og led. De fleste kvinder er langt stærkere end måden de træner på. For de fleste "unge drenge/mænd" er de lige omvendt, de skal se seje ud med en masse vægt de ikke kan håndtere. Sjovt, ikke?
Undskyld, jeg kom vist ud på et sidespor.
Min eftermiddag+aften bliver lidt hektisk, så melder allerede nu at jeg tager til banecykling i aften. Sidst kørte vi kun 2 af 3 timer pga. lavt fremmøde men det bliver regnvejr i aften, så måske kommer der flere?
I går: restitutionscykling: 30 minutter.
14 år20. april 2010 kl. 10:07
kakro (slettet)
Sådan ser min uge ud:)
Mandag: pause
Tirsdag: 30 min mave/ryg styrke træning, 60 min zumba
Onsdag: pause
Torsdag: pause
Fredag: pause
Lørdag: minimun 20 km løb....har ikke besluttet mig for om jeg løber 30 eller 20 endnu:S
Mandag: pause
Tirsdag: 30 min mave/ryg styrke træning, 60 min zumba
Onsdag: pause
Torsdag: pause
Fredag: pause
Lørdag: minimun 20 km løb....har ikke besluttet mig for om jeg løber 30 eller 20 endnu:S
14 år20. april 2010 kl. 14:06
guest
@gtfh: Tak for rådene. Det går fint når jeg koncentrerer mig om at være til stede i øvelserne i stedet for bare at tælle gentagelser. Jeg går frem efter et begynderprogram fra iForms bog 'Styrketræning for kvinder', hvor man bliver grundigt belært om alt det du siger. Jeg er imidlertid lidt overrasket over hvor svage - eller måske rettere ustabile - mine muskler er, selv i benene. Fx lunges er enormt hårde for mig. Når jeg pensler ud at jeg kun klarede 2 sæt, er det et udsagn der går på at jeg ikke kunne klare mere. Jeg nyder når jeg kan mærke fremgang, og jeg tror, at jeg allerede næste gang, igen kan klare 3 sæt og en løbetur. I øvrigt har jeg lige fået et udmærket sæt håndvægte med flere skiver.
14 år20. april 2010 kl. 16:29
gtfh (slettet)
@ SiriS: Du slår hovedet på sømmet når du nævner lunges. Det er simpelthen essensen i ikke at bruge maskiner, når der er andre muligheder. I Maskinerne er bevægelsen helt fastlåst men med frie vægte, eller en kropsvægtøvelse som lunges, er nervesystemet helt oppe på dupperne for at holde balance og stabilisere kroppen. Det er voldsomt meget mere effektiv træning på den måde. Når øvelsen er "banet ind" i nerverne, vil du føles stabil. Men da kroppen stadigvæk også arbejder på at stabilisere dig, er det stadigvæk hamrende affektivt sådan, også selvom ustabiliteten er mindre.
En anden måde at variere træningen er at gå ned i reps så det ikke kun er med 15 reps altid. Nu er du jo lige startet op og så er 15 reps fint. Men etfer nogle uger bør du gå ned i antal, for ellers vil kroppen blive doven - den ved hvad den får af belastning og behøver ikke udvikle sig.
En nem måde at variere det på at langsomt at putte mere vægt på og i løbet af 10-12 træninger bevæge sig fra 15 gentagelser ned til 6-8. Stadigvæk kun med 1-2 gentagelse i reserve og er man frisk må man meget gerne presse til max en gang i mellem. Og så begynder man forfra med 15 gentagelser. Efter to runder bør man også udskifte øvelserne, igen fordi kroppen er doven hvis den ikke bliver udfordret med variation.
Variationen burde også gøre træningen mindre kedelig.
(Undskyld trådkapringen, men det ægrer mig ofte at se så mange der spilder sin tid i vægtafdelingen, så lige dette emne er en af mine kæpheste)
Banecyklingen var heldigvis kun på lidt over to timer; jeg kunne slet ikke gang i benene og kørte som en pose nødder. En havde taget kage med, så restitutionsmåltidet var lidt alternativt i dag. Men hyggeligt!
En anden måde at variere træningen er at gå ned i reps så det ikke kun er med 15 reps altid. Nu er du jo lige startet op og så er 15 reps fint. Men etfer nogle uger bør du gå ned i antal, for ellers vil kroppen blive doven - den ved hvad den får af belastning og behøver ikke udvikle sig.
En nem måde at variere det på at langsomt at putte mere vægt på og i løbet af 10-12 træninger bevæge sig fra 15 gentagelser ned til 6-8. Stadigvæk kun med 1-2 gentagelse i reserve og er man frisk må man meget gerne presse til max en gang i mellem. Og så begynder man forfra med 15 gentagelser. Efter to runder bør man også udskifte øvelserne, igen fordi kroppen er doven hvis den ikke bliver udfordret med variation.
Variationen burde også gøre træningen mindre kedelig.
(Undskyld trådkapringen, men det ægrer mig ofte at se så mange der spilder sin tid i vægtafdelingen, så lige dette emne er en af mine kæpheste)
Banecyklingen var heldigvis kun på lidt over to timer; jeg kunne slet ikke gang i benene og kørte som en pose nødder. En havde taget kage med, så restitutionsmåltidet var lidt alternativt i dag. Men hyggeligt!
14 år20. april 2010 kl. 23:01
SiriS (slettet)
Det er meget nyttigt og opmuntrende med disse råd, og jeg synes da også de hører til her, hvor de opstår. Tak.
14 år21. april 2010 kl. 10:19
Noia (slettet)
Grundet kedeligt vejr og dovenskab er det foreløbigt ikke blevet til så meget motion på det seneste :(
Cyklede ca 6 km mandag og har i dag sjippet 100 dobbelthop. Håber på flere km med cyklen i de næste par dage, hvis vejret er til det
Cyklede ca 6 km mandag og har i dag sjippet 100 dobbelthop. Håber på flere km med cyklen i de næste par dage, hvis vejret er til det
14 år21. april 2010 kl. 14:18
burdeikke (slettet)
Mandag: 1 times dans og 1 times zumba undervisning
Tirsdag: 1 times danceaerobic og 1 times hård hård funk
Onsdag: 1 times zumba, 2 timers danceaerobic
Torsdag: 2 times funk undervisning (Evt 1 times bodyflow)
Fredag: 2 timers danceaerobic
Lørdag: Fri :-D
Søndag: 1 time stripfitness, 3 timers almindelig dans.
Og så selvfølgelig cykle cykle cykle! Cirka 2 timer hver dag.
Vil også gerne i gang med maveprogram, så den er klar til bikini til sommer :-D
Tirsdag: 1 times danceaerobic og 1 times hård hård funk
Onsdag: 1 times zumba, 2 timers danceaerobic
Torsdag: 2 times funk undervisning (Evt 1 times bodyflow)
Fredag: 2 timers danceaerobic
Lørdag: Fri :-D
Søndag: 1 time stripfitness, 3 timers almindelig dans.
Og så selvfølgelig cykle cykle cykle! Cirka 2 timer hver dag.
Vil også gerne i gang med maveprogram, så den er klar til bikini til sommer :-D
14 år22. april 2010 kl. 10:50
gtfh (slettet)
Cykling 1t 45m
14 år22. april 2010 kl. 22:03
Mandag: 45min spinng+30min styrke
onsdag: løbeprogram+60min pump
torsdag: 60-90min spinning (alt afhængig af hvor gode ben jeg har efter pump onsdag..)
fredag: løbeprogram+60min pump
lørdag: 60min spinning
søndag: 4,5km løb