Motionsskalle uge 31

Du læser en tråd i debat > motion

Motionsskalle uge 31
Så er fætter Guf - alias Calle - tilbage på banen.
Lidt status her efter ferien:
Vægten kom lige inden min ferie pånær et enkelt kg. ned på det jeg havde sat mig som mål - formen god - kørte et løb lige inden ferien i supertid. Så alt var klart til Sydfrankrigs små men gode bjerge.
Nåede at cykle på kystvejen ml. Cannes og St. Raphel - en superflot rute på i alt 66 km helt ude ved klipperne ved kysten - op og ned ad bakker og små skarpe sving - god varme om morgenen hvor det var "koldt" nok til at cykle - hvilket rigtigt mange gør. Det fedeste ved at cykle dernede var, at selv om man f.eks. på en nedkørsel hvor man nok "fylder lidt" når an skal skære svingene med 50-70 km/t og har en eller flere biler a´bag sig, så er der bare INGEN biler der dytter - laver hasarderede overhalinger eller giver dig fingeren. De venter pænt og roligt med god afstand til et tilpas langt og bredt lige stykke hvor de kan passere uden at genere. RESPEKT for det, franskmænd - I kører jo ellers som en brækket arm :o)
Næste tur skulle være en god lang tur på mindst 100 km op i baglandets bjerge, men ca 28 ude på ruten opdager jeg at min forgaffel er ved at knække, så styret sad løst og vrikkede fra side til side. Af frygt for at styret skulle knække af forgaflen måtte jeg vende om, og forsigtigt lirke mig ned ad bjerget i så lav fart som jeg kunne. Pissesurt at slæbe cykel og grej 2000 km og så kun nå at cykle godt 100 km på to ture. Skaden som opstod i et løb herhjemme hvor jeg styrtede havde jeg ikke opdaget, og den blev desværre gradvist værre. For at føje spot til skade, så var den lokale cykeldealer ikke i stand til at skaffe en ny egnet gaffel inden dagen før jeg skulle hjem. Så cyklen blev sendt på pension, og min ferie, der skulle booste min form yderligere blev istedet til dase, æde og drikke-ferie (nok lidt i trods over den satans cykel) - en enkelt løbetur i bjergene bagved hotellet blev det til.
Så som den kvikke læser måske kan regne ud så trænger jeg til at få gang i en motionsskalle - cyklen er lavet nu (I vil ikke vide hvad en carbon-forgaffel koster) og jeg har taget den første tur i næsten 3 uger i dag - frem og tilbage på arbejde - cyklen kører perfekt - min nye gaffel er bedre end den gamle, så lidt positivt er der da ved det.
Er startet på arbejde, men skifter job fra 1.8 og skal fremover arbejde i Svendborg - der er heldigvis mulighed for omklædning og bad og en tur hver vej på 38 km - lidt længere end de 25 jeg har nu - og også en lidt hårdere rute. Så det bliver nok ikke hver dag jeg tager cyklen - dels af hensyn til at jeg skal spinne, men ligeså meget pga. af at det tager lidt længere tid - hvilket i sidste ende går ud over familien. Af samme grund vil de kortere dage til efteråret sætte en naturlig grænse for hvor lang tid det er muligt at cykle til og fra arbejde - jeg cykler ikke ret gerne på dde små landeveje når det er bælgmørkt - det er for farligt. Så jeg vil nu nok - sålænge lyset tillader det - bruge cyklen så meget som muligt.
Nå - MEN skallen (der er sikkert andre end mig der "trænger"):
I næste uge er ungerne på ferie så der er god tid til at cykle så derfor byder jeg ind med:
Søndag (teknisk set denne uge) - den store af mine døtre og jeg kører motionsløb på 30 km - det er hendes første.
Mandag - hvile
Tirsdag: 50-70 km
Onsdag: spinning 1 time
Torsdag 80-100 km - rulletræning
Fredag - intervaltræning på cykel 1- 1½ time - høj intensitet
Lørdag - let rulletræning i min 2 timer eller hvile
Søndag - hvile

Håber at få alle jer "gamle" skalle-deltagere og også nogle nye med på vognen
16 år25. juli 2008 kl. 01:24
re: Motionsskalle uge 31
Hvor er det vildt at nogle mennesker kan dyrke SÅ meget motion... Jeg synes det er vildt flot, men er ikke sikker på jeg orker så meget... min plan er at ride hver dag på nær onsdag, pilates mandag, step onsdag og så ellers gå nogle gode ture i løbet af ugen...
Men puha, det er så varmt, så man jo intet orker om dagen, eller er det bare mig? jeg skubber altid min ridnig til om aftenen, for at hverken jeg eller hest skal omkomme...

Spørgsmål, når du du ved en del om sport. Hvorfor har du to hviledage i træk og så hård træning de andre dage?? Og rulle træning er langsom cykling eller hvad?
16 år25. juli 2008 kl. 14:52
Jeg er også tilbage fra ferien - i dårlig form og med et par ekstra kilo...

Næste uge bliver der ikke dyrket noget motion - men det er fordi ugen bliver hård nok i forvejen. Jeg skal have lavet ny indkørsel og skal derfor grave, skovle og kravle så meget, at der næppe er mere energi. Men det må også tælle lidt i regnskabet ;)
16 år25. juli 2008 kl. 20:39
@Jannej:
Jeg skrev hvildag søndag fordi jeg som udgangspunkt regner med at rulle om lørdagen, men det afhænger af familiens planer - hvis det går på tværs kan det være jeg bare hviler og så prøver at komme ud søndagen også. Det afhænger også af hvor hård min interval bliver om fredagen. Jeg har ikke hård træning de andre dage - de hårde dage er onsdag og fredag. Torsdag er rulletræning og tirsdag bliver en dag med moderat intensitet - eller udholdenhedstræning.
Ja, rulletræning er cykling i lavere fart - dem der er i træning kan selv i rulletræning cykle stærkere end de fleste plejer, så det er ikke hastigheden i sig selv man kigger på, når man træner, men derimod pulsen. Ved rulletræning ligger pulsen kun på op til 50% af max. Ved udholdenhedstræning skal pulsen ligge ml. 60 og 80% og i interval eller "konditionstræning" (der hvor din form bliver bedre - form=iltoptag) skal pulsen ligge 80/85% til max.
Rulletræning er en god måde at restituere sig på efter en hård dag fordi det styrker led og fremmer dannelses af små blodkar i musklerne og dermed forbedrer det evnen til at få ilt ud til alle muskler. Men man SKAL tage alvorligt at man ikke kører med for høj puls, hvis man bruger det som restitution efter en dag med 85% til max - træning - ellers risikerer man at gå i overtræning - fristelsen er stor naå man ruller og bare synes man har det godt, at bare fyre lidt mere energi af. Meget utrænede bør nok restituere i 48 timer efter et hårdt træningspas hvor man træner op til max, så rulletræning er nok mere egnet til de mere trænede der godt kan nøjes med en kortere restitutionsperiode.
16 år26. juli 2008 kl. 10:21
Uha - jeg ser slet ikke på puls mv - er bare glad hvis jeg kommer afsted :-p

Ved ikke om det giver så meget mening for mig at deltage i motions-skallen, men nu forsøger jeg :)

Planen for uge 31 er:

Mandag: Cykle 13 km
Tirsdag: Cykle 13 km + Løb: 9+8 min.
Onsdag: Cykle 13 km
Torsdag: Cykle 13 km + løb: 10+9 min.
Fredag: Cykle 13 km
Lørdag: Cykle 13 km + løb: 20 min.
Søndag: Cykle13 km

"Hviledagene" er de dage hvor jeg blot cykler til/fra arbejde :)

Det lyder som om du havde en super god ferie trods det, at cyklen modarbejdede dig, Calle :)
16 år26. juli 2008 kl. 11:43
@Kaktus: Jo såmænd havde jeg en udmærket ferie, men jeg skulle lige sluge den bitre pille at jeg ikke kunne cykle - for det havde jeg bare glædet mig SÅ meget til - og det var surt at se på alle de andre der gjorde det.
Som jeg har skrevet i mange af de tidligere skaller jeg har været med til at starte op: Intet er for småt - alle deltager med deres egne forudsætninger - eneste krav: At man udfordrer sig selv en lille smule! Så det er aldeles relevant at du er med - jo flere jo bedre - og AL motion - uanset mængde - er bedre end at dase på sofaneseren :o)
16 år26. juli 2008 kl. 16:04
hej

min plan er;

mandag ; gymnastik 30min

tirsdag svømning 30min

onsdag gymnastik 30 min

torsdag svømning 30 min

samt daglige gå ture

synd med din cykel calle. men rart du nød ferien alligevel. og nu er både du og din cykel klar igen. ;O)

spændende om vi når ugen er omme har fulgt vore planer ;O)
lise
16 år26. juli 2008 kl. 19:42
jamen, hvis intet er for småt, så er jeg også med:
16 år27. juli 2008 kl. 01:33
jamen hvis intet er for småt, så er jeg også med:

mandag: 1 times hård ridning, gå 2 timer, 1 times pilates
tirsdag: 1 times hård ridning, gå 2 timer, gå raskt tempo 1 time
Onsdag: 1 times STEP
Torsdag: 1 times hård ridning, gå 2 time, gå raskt tempo 1 time
Fredag: 1 times hård ridning, gå 2 time
Lørdag: 1 times hård ridning, gå 2 time, gå raskt tempo 1 time
Søndag: 1 times hård ridning, gå 2 time, 1 times aerobic

Jeg vil forsøge at træne efter denne plan frem til første september, hvor jeg starter studie. Jeg ved jeg kommer ud at ride, det svære er at komme ud at gå de power walk ture 3 gange om ugen. Især i den her varme...
16 år27. juli 2008 kl. 01:38
Velkommen tilbage calle. Surt med den cykel.

Når du skifter job så haster det med den cykeltur til kbh.du tidligere har luftet tanken om :-) eller du har måske droppet den?

Min uge skulle gerne se sådan ud
mandag: løb 45 min
Tirsdag. 45 min bold og balance, 1½ times stavgang
onsdag: 50 min spinning 45 min styrketræning, 3x15 min løb med 2 min pause imellem.
Torsdag: 45 puls og styrke, 45 min spinning,
fredag.: fri
Lørdag: 3 x 15 min løb med 2 min pause.

16 år27. juli 2008 kl. 11:57

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });