mæt og slank

Du læser en tråd i debat > madital.dk

mæt og slank
Hej Lone
Ang. i alt-linje: ved mig er der 2, begge grønne. Er det meningen?
For mig vil det nemlig virke logisk med en grøn og en rød i alt-linje, så man hurtigt kan sammenligne/få overblik.
11 år4. januar 2014 kl. 09:57
Flere grønne linjer = lav energitæthed
Hej Foss,

Ja, det er meningen. Så viser det blot at du har spist med en lavere energitæthed end 125. Hvad siger tallet ved xxx kcal pr. 100 gram ved "i alt"-linjen?

"I alt" er egentlig de andre linjer som udligner hinanden. Derfor behøver du ikke sammenligne selv - det har programmet gjort for dig. Prøv at lægge alle de grønnes længde sammen og trække alle de rødes længde fra, passer det så ikke godt nok med de flere linjer, som programmet viser dig?

Mvh Lone
11 år4. januar 2014 kl. 14:28
Der står 88kcal100gJeg troede bare at...
Der står 88kcal/100g.
Jeg troede bare, at der skulle være en rød og en grøn linje.
Men så fik jeg en forklaring på det. Tak.
11 år4. januar 2014 kl. 15:13
Spørg endelig funktionen er ny og...
Spørg endelig, funktionen er ny og kræver derfor forklaring (og jeg forventer en del spørgsmål endnu, som I efterhånden bruger den) :-)

Man kan godt kun spise grønne eller kun spise røde fødevarer.

Vi spiser blot typisk mest rødt - derfor opmærksomheden på dette i mæt-slank-balancen. Det giver jo så mulighed for at justere til bedre mæthed :-)

Mvh Lone
11 år4. januar 2014 kl. 15:58
spørgsmål til Lone
hej Lone!
I de dage den har kørt, har jeg ligget under de 125, og der har så været en del grønne streger øverst, men i dag ligger den på lige 125, og så er der kun en lille grøn streg øverst, hvad er grunden til det, troede nemlig at der så ville være rigtig mange grønne øverst, det undre jeg mig lidt over. Efter hvad jeg kan forstå, så skal den helst ligge på omkring 125 for alle, men så tænker jeg at nogle vejer mere end andre, og så er det jeg ikke kan forstå, hvorfor den skal være ens for alle, vi skal jo ikke have lige meget eller lidt at spise, eller regner systemet det selv ud efter vores indtastede data???, ja det var mange spørgsmål *GGG*
Forsat god weekend
Lis.
11 år4. januar 2014 kl. 19:45
og svar fra Lone :-)
Hej Lis,

I et vægttab gælder det om at skabe balance eller mest grønt.

Hvis du lægger alle de grønne streger efter hinanden og trækker alle de røde fra, så får du "i alt"-tallet.
Hvis man spiser mest af det grønne, "spiser man sig mæt, inden man når dagens kalorier". (dvs. man spiser for få kalorier - og vi SKAL jo også have nok kalorier)
Hvis man spiser mest af det røde, "spiser man sig mæt, efter man når dagens kalorier". (dvs. man spiser flere kalorier)
Udgangspunktet er dog, at vi spiser, som vi skulle holde vægten.

Du har ret i, at vi ikke spiser lige meget. Hvis man har sat sit vægttab til et halvt kilo om ugen, ser det ud til (ifølge mine egne beregninger), at vi skal ligge på 100 og et vægttab på 1 kg om ugen skal vi ligge på 75 hvis man skal have lige mange gram i maven, som hvis man spiste som vægtvedligehold. Men 75 kcal pr. 100 gram er jo nærmest umuligt?! Og 100 kcal pr. 100 gram er ret svært. Jeg er bange for, at ødelægge jeres motivation med mine egne "tillægs"-beregninger, derfor har jeg meldt anbefalingen ud.

Men jeg kan godt forstå dine spørgsmål :-)

Jeg vil tale med en ekspert, om mine egne beregninger med, om vi skal endnu længere ned (kun under vægttab) holder vand. Jeg håber, at få taletid hos en i næste uge. Det er dog en som ikke på stående fod, kan give mig et svar, men jeg håber, at personen vil hjælpe. For det har personen i al fald mulighederne for :-)

Derfor min tekst om at man ved vægttab skal være i balance eller have "et lille overskud" af det grønne i den forklarende tekst. Så har jeg i al fald ikke sagt noget forkert :-) Da de fleste af os spiser med en energitæthed over 125, er det en god hjælp til rigtig mange. Om funktionen kan justeres yderligere, vil tiden vise :-)

Det er det bedste svar jeg kan give dig nu. Hvis funktionen kan justeres yderligere ved at tilpasse i forhold til vægttabets hastighed, så lader jeg selvfølgelig denne viden gå videre til jer :-) For der er en mulighed for det ;-)

Men indtil videre. Spis efter balance (næsten ingen i-alt-linje) eller et lille overskud af det grønne :-)

Mvh Lone
11 år4. januar 2014 kl. 22:49
Tak
Tak for dit svar Lone, og ud fra det kan jeg regne ud at 125 er en vægt i balance, altså hvis man hverken skal tabe sig eller lægge på, så jeg/vi afventer nyt fra dig hvis der er nyt. *GGG* jeg har endnu et spørgsmål, når jeg skal kikke efter hvad den står på når jeg har indtastet et måltid, så er der en streg for hver fødevare man taster ind, grøn eller rød, men i dag hvor jeg havde tastet kærnemælk ind, men den stod der ikke, er det en fejl eller......
VH. Lis
11 år6. januar 2014 kl. 14:01
Drikkevarer skal ikke vises
Ja, lige præcis angående de 125 i vægtvedligehold :-)

Drikkevarer står ikke på listen, da de ikke giver mæthedsfornemmelse på samme måde som fast føde. Drikkevarer tæller med i det samlede kalorieregnskab, men ikke i mæt-slank-balancen.

Mvh Lone
11 år6. januar 2014 kl. 14:06
tak
ok. jeg tænkte bare ikke kærnemælk som drikkevare, men det er de jo selvfølgelig *SSS*
11 år6. januar 2014 kl. 19:26
Hej LoneEr det nødvendigt at vise...
Hej Lone.
Er det nødvendigt at vise samtlige ingredienser i samtlige opskrifter ?
Hvorfor ikke bare opskrifterne ?
Evt. kunne man få vist indholdet af en opskrift ved at klikke på den , hvis man vil se detaljer. (og selvfølgelig lukke for visningen igen)
11 år6. januar 2014 kl. 19:45

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...