Fysisk Aktivitetsniveau

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Fysisk Aktivitetsniveau
Jeg prøver i dag at indtaste min mad og motion, for at se hvor meget jeg egentlig indtager og forbrænder - og forhåbentligt taber.

Men angående fysisk aktivitetsniveau, er der så nogen der kan fortælle mig hvordan man får en glad smiley?

Jeg har gået en halv time, og stået op (udenfor i kulden, men det er smileyen nok ligeglad med) en time. Det har jeg så indtastet. Jeg troede, at anbefalingen var, at man fik bevæget sig mindst 30 minutter om dagen, men jeg må tage fejl, siden den smiley stadig er grå og ked af det. Jeg vil gerne gøre den glad, men er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg mangler?

12 år19. februar 2012 kl. 17:44
re: Fysisk Aktivitetsniveau
Nej ikke lige klar over det, men kan da oplyse at anbefalingen ikke går på 30 min fysisk aktivitet, men 30 min. intens fysisk aktivitet, altså skal der knald på, ikke gåture. Men tror ikke madital kan se så teknisk på det.. står der ikke nogen råd ud for ?
12 år19. februar 2012 kl. 17:49
Der står, at mit ideal er at komme op på en faktor 1.6 , men at jeg kun er oppe på 1.31.
Så må jeg lige finde ud af hvad jeg kan lave af intenst motion herhjemme...
12 år19. februar 2012 kl. 17:52
Hej Crashe,

Jeg vil gerne uddybe forklaringen.

Der er to forskellige anbefalinger - niveauet på 1,6 stammer fra NNA (nordiske næringsstofanbefalinger) og herudover har vi de 8 kostråd, hvor vi skal dyrke 30 minutters moderat aktivitet hver dag.

NNA er oprindeligt lavet til fagfolk (af et samarbejde mellem de 5 nordiske lande), de 8 kostråd er lavet til den danske befolkning (af Fødevarestyrelsen).

1,6 bliver registreret på "den gamle" oversigt
de 30 min bliver registreret på "de 8 kostråd"-oversigten (ligeledes under smiley-menuen).

Jeg ved godt, at den ene kan være sur imens den anden er glad. Det kan jeg desværre ikke rigtig gøre noget ved, da anbefalingerne blot er meget forskellige. NNA går på et gennemsnitsniveau over hele dagen og Fødevarestyrelsens råd går kun på 30 for en dag uden at tage højde for, hvad man ellers laver.

Fødevarestyrelsen har jo som en af sine opgaver at oplyse befolkningen på bedste (og mest forståelige) vis. For mig er det nemmere at forstå 30 min end en faktor 1,6. Så her må de siges at have ramt plet. At det 8. råd ikke medtager de resterende timer, ja her må der siges at være et hul efter min bedste overbevisning.

Jeg kan i øvrigt oplyse dig om, at de lige nu er ved at revidere kostrådene, så de stemmer bedst muligt overens med de seneste forskningsresultater og ligeledes har den bedste forståelige kommunikation ud til den danske befolkning.

Jeg håber, at det gav lidt klarhed over de to forskellige smileys og rådene i det hele taget.

Vil du i øvrigt se, hvilke indtastede aktiviteter, som tæller med i 8. kostråd, kan du se under graf-ikon > detaljer motion (klik på linket under tabellen).

Mvh Lone
12 år19. februar 2012 kl. 18:03
Tak for svaret Lone, jeg forstår det meget bedre nu.

Er det kun mig der har det problem, at hvis beskrivelsen for den enkelte motion er for lang, kan jeg ikke læse det hele. Altså der står jo "faktor-tallet" i parentes sidst i beskrivelsen, og jeg vil gerne se hvilket tal der står, men kan ikke hvis beskrivelsen er for lang.
12 år19. februar 2012 kl. 19:49
Hej Crashe,

Det er ikke kun dig, det var også sådan med madindtastningssiden tidligere. Denne har jeg fået rettet, men mangler også motionsindtastningen.

Jeg arbejder på de forskellige ting :-)

Mvh Lone
12 år20. februar 2012 kl. 00:20
Chashe;
Hvis man dobbelt klikker på motionsformen, så kommer der et pop-up vindue, hvor man kan læse det hele :)

- jeg har nemlig haft samme problem ;)
12 år21. februar 2012 kl. 20:25
Super-duper information!!! Tusind tak Millekj :-)
12 år21. februar 2012 kl. 20:51
tak :-)
12 år21. februar 2012 kl. 21:08
Oh ja, det havde jeg selv helt glemt - dejligt at nogle er rigtig godt inde i tingene ;-)
12 år22. februar 2012 kl. 16:05

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...