Frivillig hjælp søges til tiltag "flere varer"

Du læser en tråd i debat > madital.dk

re: Frivillig hjælp søges til tiltag "flere varer"
Jeg har i øvrigt fået svar fra DTU Fødevareinstituttet angående, når der står 0-1 g i næringsindholdet.

Mit spørgsmål lød:

Hvis der på en vares næringsdeklaration står f.eks. 0-1g fedt .... hvorledes kan man så mest præcist benytte disse data i energiberegningen. Skal man blot regne med 0,5 g fedt? Vil det være mest korrekt? Der er vel ikke så meget andet at gøre, tænker jeg - men jeg tænker samtidig, at DTU har et mere kvalificeret svar :-)

Svaret lød således:

Tak for tilliden !

En angivelse af 0-1 gram fedt på varedeklarationen angiver enten en vis usikkerhed eller at der ikke er ret meget fedt. Der kan reelt set være alt mellem 0 og 1 g/100g.

At anvende 0.5 g som tallet til en beregning vil i mange tilfælde være helt ok. Blot skal man overveje om beregningen i denne sammenhæng kommer til at bidrage med en fedtmængde, der har betydning for fortolkningen af beregningsresultaterne. Hvis man vurderer, at det HAR betydning, er det IKKE ok bare at sætte værdien til 0.5. I så fald bør man prøve at estimere fedtmængden hvis man kan, fx gennem analogi betragtninger fra andre kendte, lignende varer.

Under alle omstændigheder bør man dokumenterer, hvad man har gjort og beskrive hvilke konsekvenser det har for resultatet af beregningerne. Så er man altid i stand til at inddrage dette i den endelige konklusion og evt. ændre på præmisserne om nødvendigt.

Jeg håber at dette svar er nogenlunde klart og giver en forklaring.

Så vi må vel konkludere, at det i hvert enkelt tilfælde er en vurderingssag. Ikke at det gør det hele meget nemmere :-S

:-)
15 år29. marts 2009 kl. 14:00
Jeg syens det vil være bedre at lave en fast regel om at det er 0,5
Nogle gange vil må maske så få flere kalorier og ande gange færre... over en længere periode vil det nok gå lige op i sidste ende :)

Jeg tror Madital får mest ud af at have en standard, så intet bliver en vurderingssag.

Alternativt kan man også sjusse sig frem ved at regne kalorierne ud i hovedet inden.
1 gram Kulhydrat ell. protein = 4 kcal
1 gram fedt = 9 kcal
1 gram alkohol = 7 kcal

Ved lige et regne kalorierne ud pr. kulhydrat, protein, fedt og alkohol, kan man også nemt regne sin frem til hvor mange gram der er af f.eks fedt, hvis der er angivet 0-1 :)

Det vil nok blive den mest præcise måde at gøre det på :)

Om det bliver den ene eller anden løsning er for mig lige meget... bare der er en fast fremgangsmåde, så alle gør det ens :)
15 år29. marts 2009 kl. 16:42
Måske der skulle være en stadnard mail vi blot kan sende ud til virksomhederne :)
Så er du sikker på at alle mand får alle informationer med :) både til leverandøren og fra leverandøren :)
15 år29. marts 2009 kl. 16:46
Jep - det var derfor jeg kom til at tænke på, at jeg blot kunne sende dem selv :-)

Jeg prøver lige selv i første omgang alligevel - der er egentlig ikke så mange producenter, som jeg havde forestillet mig, for der er åbenbart mange brands under de samme producenter. Det har man jo godt vidst, men det giver alligevel et andet billede, når man lige sætter sig lidt mere ind i det :-)

Jeg giver lyd fra mig, når jeg har brug for hjælp - jeg har på fornemmelsen, at der ligger et ret stort indtastningsarbejde og venter.

Mvh Lone
15 år29. marts 2009 kl. 18:22
Hvis du får nogle lister fra nogle producenter, så siger du bare til - så skal jeg nok hjælpe med at taste fødevarerne ind under en fiktiv profil du kan hente dem fra bagefter. Ellers sidder vi jo bare allesammen og opretter varerne en efter en, og det er da spild af tid :)
15 år29. marts 2009 kl. 21:17
Jeg er en lille smule frisk på nutana og aurion.. Men kan altså ikke love noget.
15 år30. marts 2009 kl. 19:50
Jeg har fået flere svar angående de 0,5 gram:

Jeg lavede en opfølgning på forrige svar:

Tak for dit svar.

Jeg går ud fra at HAR og IKKE HAR betydning afgøres af, om tallet (fedt i gram) giver nævneværdig udsving i næringsberegningerne i alment brugte portioner. Kan man beskrive det således? Altså jeg mener det afhænger vel af, hvor meget protein og kulhydrat, der også er i varen. Hvis fedtet udgør en stor del, vil det jo give et større udsving om man benytter 0,5 eller beregner sig frem, end hvis der er en stor del protein og kulhydrat i varen.
Derudover hvor meget man almindeligvis anvender af den enkelte vare - der er jo forskel på, om man spiser få gram eller mange gram af en vare med usikkerhed i dataene.

Jeg fik følgende svar:

Både Ja og Nej

Det er nærmere de ikke alment brugte portioner det handler om her. Lad mig give et eksempel: Minimælk indeholder ikke meget fedt, så hvis man drikker et glas betyder det ikke særlig meget, men hvis man drikker tre liter får man nu alligevel en del energi alene fra fedtet. Så hvis minimælk var angiver 0-1 gram fedt pr. 100 gram ville det ikke være lige meget hvad man fik anslået fedtindholdet til.

Tak for jeres tilbud om hjælp :-)
Mvh Lone
15 år30. marts 2009 kl. 22:07
Antihero> jeg forsøger at sende en standardmail ud til virksomhederne først og ser, hvad de giver af respons :-)
15 år30. marts 2009 kl. 22:10
ahh okay, den havde jeg ikke lige fattet :)
15 år30. marts 2009 kl. 22:15
Det er ok.

Jeg har ikke modtaget respons endnu :-) Jeg melder ind her, når det kommer - ellers skriver eller ringer jeg til dem :-)
15 år31. marts 2009 kl. 22:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...