#2 af Lone (administrator)
Frivillig hjælp søges til tiltag "flere varer"
Du læser en tråd i debat > madital.dkLone
administrator
administrator
re: Frivillig hjælp søges til tiltag "flere varer"
I øvrigt kunne det også samtidig bringes op til diskussion, om man ønsker samtlige varer indtastet fra hver producent eller om man ønsker repræsentative varer.
F.eks. findes der rigtig mange Toms Guldbarre, Rittersport, Wasa knækbrød osv.
Programmet skulle gerne (stadig) være overskueligt for nye brugere.
Bolden er spillet ud til jer :-)
Mvh Lone
F.eks. findes der rigtig mange Toms Guldbarre, Rittersport, Wasa knækbrød osv.
Programmet skulle gerne (stadig) være overskueligt for nye brugere.
Bolden er spillet ud til jer :-)
Mvh Lone
15 år24. marts 2009 kl. 22:39
bruger slettet
Jeg har som et forsøg indtastet
Philadelphia paprika og løg fra Kraft
Jeg har indtastet data efter varedeklarationen på pakken.
Jeg vil gerne være behjælpelig med de vare jeg bruger i min hverdag.
Mange hilsner Anna/ Nemiu
Philadelphia paprika og løg fra Kraft
Jeg har indtastet data efter varedeklarationen på pakken.
Jeg vil gerne være behjælpelig med de vare jeg bruger i min hverdag.
Mange hilsner Anna/ Nemiu
15 år25. marts 2009 kl. 00:15
bruger slettet
Er der egentlig nogen årsag til at det skal tastes ind under en fiktiv profil?
Hilsen Anna/ fikta
Hilsen Anna/ fikta
15 år25. marts 2009 kl. 00:18
Rollike
De fiktive profiler er for at Lone bedre kan finde ud af hvis varer hun skal lave offentlige. :) -Og at alle varer under denne bruger skal være offentlige :)
Hvad går man når der står f.eks. protein: 0-1 g. pr. 100 g.
Taster man 0,5 eller 0 eller 1?
Kunne godt finde på at oprette nogle stykker, men tør ikek binde mig for at taste alt for mange ind.. jeg kender mig selv alt for godt til at jeg ved at jeg ikke får tid til noget fast... hvad er skønnest... mange brugere der taster lidt ind eller få meget aktive brugere? det skal være så nemt som muligt for dig, Lone :)
Hvad går man når der står f.eks. protein: 0-1 g. pr. 100 g.
Taster man 0,5 eller 0 eller 1?
Kunne godt finde på at oprette nogle stykker, men tør ikek binde mig for at taste alt for mange ind.. jeg kender mig selv alt for godt til at jeg ved at jeg ikke får tid til noget fast... hvad er skønnest... mange brugere der taster lidt ind eller få meget aktive brugere? det skal være så nemt som muligt for dig, Lone :)
15 år25. marts 2009 kl. 10:35
Lone
administrator
administrator
I når jo at svare på hinandens spørgsmål, det er herligt :) Rollike har givet svaret på de fiktive brugere.
Hm... ja 0-1... det ved jeg faktisk ikke. Når jeg selv har tastet, har jeg tastet 0,5 men vi må hellere være mere sikre denne gang :-)
Jeg sender spørgsmålet videre til DTU Fødevareinstituttet og giver svaret videre her, når jeg får det.
Mange brugere med få indtastninger eller få brugere med mange indtastninger ... det kommer ud på ét for mig ... jeg skal blot have brugernavnene :-)
Fikta: Jeg tænker at man vælger en producent og taster varerne fra denne (de varer som man udvælger som værende repræsentative for producenten). Hvis man taster få varer fra flere producenter, kan jeg ikke holde overblik over, hvilke varer der mangler at blive tastet.
Det er lidt et tastearbejde - men hvis I er med på at løfte i flok, så kan det lade sig gøre :-)
Mvh Lone
Hm... ja 0-1... det ved jeg faktisk ikke. Når jeg selv har tastet, har jeg tastet 0,5 men vi må hellere være mere sikre denne gang :-)
Jeg sender spørgsmålet videre til DTU Fødevareinstituttet og giver svaret videre her, når jeg får det.
Mange brugere med få indtastninger eller få brugere med mange indtastninger ... det kommer ud på ét for mig ... jeg skal blot have brugernavnene :-)
Fikta: Jeg tænker at man vælger en producent og taster varerne fra denne (de varer som man udvælger som værende repræsentative for producenten). Hvis man taster få varer fra flere producenter, kan jeg ikke holde overblik over, hvilke varer der mangler at blive tastet.
Det er lidt et tastearbejde - men hvis I er med på at løfte i flok, så kan det lade sig gøre :-)
Mvh Lone
15 år25. marts 2009 kl. 16:50
Rollike
Jeg synes det vil være fint at løfte i flot, vi sidder jo alligevel og opretter varer jævnligt (som ny bruger gør man i hvert tilfælde).
Så det vil jo blive enomt nemt at gå til hvis man nu kan nøjes med at oprette en producen og andre har oprettet resten :)
Skønt :)
Så det vil jo blive enomt nemt at gå til hvis man nu kan nøjes med at oprette en producen og andre har oprettet resten :)
Skønt :)
15 år25. marts 2009 kl. 20:35
Spacy
Hej Lone!
Jeg skal lige have det skåret lidt mere ud i pap.
Er det sådan at man vælger en producent - kontakter denne for at få oplysninger om næringsindhold ud over det som er opført på pakken, som jo oftest kun er protein, kulhydrat og fedt?
Nå vi henvender os til en producent fortæller vi hvad det skal bruges til og at det bliver offentligt i Madital eller?
Tager du navnene på de forskellige producenter af listen efterhånden som de forskellige varer og producenter bliver tastet?
Mvh Spacy.
Jeg skal lige have det skåret lidt mere ud i pap.
Er det sådan at man vælger en producent - kontakter denne for at få oplysninger om næringsindhold ud over det som er opført på pakken, som jo oftest kun er protein, kulhydrat og fedt?
Nå vi henvender os til en producent fortæller vi hvad det skal bruges til og at det bliver offentligt i Madital eller?
Tager du navnene på de forskellige producenter af listen efterhånden som de forskellige varer og producenter bliver tastet?
Mvh Spacy.
15 år27. marts 2009 kl. 11:36
Rollike
Du skriver lige når der er nogle konkrete retningslinier for indtastning af nye varer... så kan jeg godt hoppe på med nogle varer :)
Bl.a. hvad angår begrebet 0-1 g. protein etc.
og "Heraf sukker i varen" (se min anden tråd)
Bl.a. hvad angår begrebet 0-1 g. protein etc.
og "Heraf sukker i varen" (se min anden tråd)
15 år29. marts 2009 kl. 13:19
Lone
administrator
administrator
Jeg har forsøgt at lave et lille overblik over de danske producenter/brands i DK:
(et forældet link er blevet fjernet)
Spacy - ja, jeg tænker at man tager kontakt til producenten for at høre, om de har flere oplysninger om varerne. Derudover at dataene skal bruges i Madital (og en forklaring om, hvad programmet er). Og at de selvfølgelig får deres navn og et evt. hjemmesidelink på siden (jeg tænker lige under madlisten, hvor der lige nu oftes vises et link til Danmarks Fødevaredatabank).
Jeg opdaterer listen, når man melder sig på en producent/et brand.
Jeg bliver nødt til at få eventueller tilsendte lister tilsendt pr. mail som dokumentation.
Måske skal jeg forsøge at sende en mail først - jeg har sendt til Kraft Food og Rieber & Søn her i weekenden.
Jeg vil lige se, hvad responsen er på afsendte mail, inden jeg sender ud til alle.
Hvad tænker I, det kan være I tænker noget helt andet? :-)
Mvh Lone
(et forældet link er blevet fjernet)
Spacy - ja, jeg tænker at man tager kontakt til producenten for at høre, om de har flere oplysninger om varerne. Derudover at dataene skal bruges i Madital (og en forklaring om, hvad programmet er). Og at de selvfølgelig får deres navn og et evt. hjemmesidelink på siden (jeg tænker lige under madlisten, hvor der lige nu oftes vises et link til Danmarks Fødevaredatabank).
Jeg opdaterer listen, når man melder sig på en producent/et brand.
Jeg bliver nødt til at få eventueller tilsendte lister tilsendt pr. mail som dokumentation.
Måske skal jeg forsøge at sende en mail først - jeg har sendt til Kraft Food og Rieber & Søn her i weekenden.
Jeg vil lige se, hvad responsen er på afsendte mail, inden jeg sender ud til alle.
Hvad tænker I, det kan være I tænker noget helt andet? :-)
Mvh Lone
15 år29. marts 2009 kl. 13:55
administrator
Jeg er gået i stå med det ønskede tiltag om "flere varer".
Dette skyldes, at det er noget mere omfattende end først antaget. En af jer brugere har foreslået, at nogle frivillige melder sig til indtastningsarbejdet - det ville være skønt, så kan tiltaget blive en realitet!
Jeg tænker, at hver frivillig opretter en fiktiv bruger her på Madital og vælger en producent, som man vil indtaste (f.eks. Arla, Schulstad, ...). I den fiktive profil indtaster man varer fra den pågældende producent - så sørger jeg for, at disse bliver gjort tilgængelige for alle, når indtastningsarbejdet er rigtig godt i gang.
Jeg har tidligere fundet navne på de mange forskellige producenter i DK.
Jeg foreslår, at man skriver her i forummet, hvilken producent man vælger (så kommer der ikke dobbeltarbejde).
Dernæst kan man sende kontaktoplysninger for det enkelte firma til mig, så jeg kan tage kontakt til dem senere, hvis det bliver nødvendigt.
F.eks.
Jeg har valgt: Producentnavn
Producenten har hjemmesiderne: prod1a.dk, prod1b.dk
Jeg har kontaktet: Medarbejdernavn, tlf, email
Indtastningerne stammer fra: Kilde (hjemmeside/varer/tilsendt liste/andet)
Andet info om producenten: ????????
LISTE OVER PRODUCENTER:
Albani Bryggerierne
Amanda-Seafoods
Apollo Bryggeri
Arla
Aurion
Beauvais
Bisca
Blomberg
Bryggeriforeningens sodavand
Brøckhouse
Burger King
Bähncke
Carlsberg
Castus
Cerealia Foods (AMO ? AXA)
Cerealia Unibake
Ceres Bryggerierne
Coronet Cake Compagny
Daloon
Danefrost
Danpo
Danske Slagterier
Danæg
Den Grønne Slagter
Dfvf
Diverse færdigvarer
Dr. Oetker
Egons kage
Estrella
Faxe Bryggeri
Ferrosan
Findus
Flensted
Fresenius Kabi
Frigodan
Frisko
Hancock Bryggerierne
Hanegal
Harboe Bryggeri
Harboefarm
Haribo
Herning Bryggeri
Hipp Øko. Børnemad
Hjemis
ISIS
Kellogg?s
Kim?s
Kohberg
Kraft Food
K-salater
Langelænder
Malacoleaf
Maribo Bryghus
Masterfoods Dolmio ? Uncle Ben?s
Maxim ? Promax
McDonald?s
Naturli?foods
Nestlé
Novartis
Nutana
Nutricia
Oscars
Polaris
Refsvindinge Bryggeri
Royal Greenland
Rynkeby
S.C. Fuglsang Bryggeriet
Schulstad
Schulstad Bake-off
Sct. Clemens Bryggeri
Sct. Maria
Stryhn?s
Sunset
Svansø
Thise mejeri
Thisted Bryghus
Tholstrup Cheese
Toftcare
Toms
Tuborg
Tulip Food Company (TULIP, STEFF-HOULBERG, GØL, MOU, DEN GRØNNE SLAGTER, LIVRETTER og DANISH PRIME)
Unilever Bestfoods
Urtekram
Valsemøllen Finax
Vestfyn Bryggeri
Wasa
Jeg foreslår, at vi fastlægger en fælles retningslinje for, hvorledes indtastningerne foretages.
F.eks.:
- man indtaster kun det der står (dvs. man gætter sig ikke frem til at alkohol skal være nul, selvom det ganske givet er rigtigt ... dette gør, at vi ikke får forkerte gæt :-) )
- navnet på varen skal være søgbart - f.eks. "Chokolade, Guldbarre" i stedet for blot "Guldbarre". Dette er brugervenligt for dem, som skal finde de varer du har hjulpet med at indtaste.
Er der nogle ting, jeg har glemt? Ellers kunne det være mægtig godt, hvis folk ville melde sig på banen :-) ... både med de ting jeg har glemt samt jeres hjælp i indtastningsarbejdet :-)
Mvh Lone