Hej iakob,
Jeg har netop åbnet min mail med det endelige svar, jeg skulle bruge.
Det er simpelthen sådan, at alt efter hvilken beregningsmetode man bruger, så medtælles energiindhold af kostfibre eller ej. Dvs. kostfibre sættes enten til 0 kJ pr gram kostfiber eller til 8 kJ pr gram kostfiber.
Og så har jeg fået bekræftet, at kostfibre ikke er talt med under kulhydrater i varedeklarationerne, som jeg egentlig havde opfattet (kostfiber er nemlig en speciel form for kulhydrat, men kostfiber har sin egen plads på næringsdeklarationen). Dvs. at varer man selv har indtastet i programmet og som indeholder mange kostfibre viser et forkert antal kalorier (lavere tal end reelt), som du netop har oplevet med bolcherne.
Jeg er blevet bedt (ifølge svar på mail) om selv at vurdere hvilken beregningsmetode jeg vil vælge (dette skal jeg have kigget på, og valgt hvilken jeg vil sætte til automatisk beregningsmetode, hvis man ikke selv vælger andet). Men jeg regner egentlig med, at jeg giver valgmuligheden under "ret profil", så den enkelte bruger også selv har mulighed for at tage stilling til dette.
Og det bliver selvfølgelig rettet (i morgen søndag), for det skal jo være rigtigt! Jeg må sige, at jeg er ret pinlig berørt over, at jeg har opfattet næringsdeklarationer forkert :-(
Jeg har været ved at se hvilke varer, der indeholder meget kostfiber af de egne indtastede varer og det er noget som: bolcher med mange kostfibre (f.eks. ISIS), gajol, fiberkiks, fiber kost, fiber sund, al bran, sødemidler, müslibar, bran flakes, og lign.
Men jeg kigger på det i morgen, og ser om jeg kan finde ud af om kostfibre skal medreges i energiregnskabet :-)
Mvh Lone
#2 af Lone (administrator)
Det har du jo nok ikke, for så havde du nok skrevet. Men nu ved du i hvert tilfælde at jeg venter med stor spænding :)