Kostfibre

Du læser en tråd i debat > madital.dk

Kostfibre
Lone, nu nærmer søndag sig og dermed min slikdag. Så jeg kom til at tænke på om du havde fået svar omkring de der bolcher med mange kostfibre og dermed negativ energiindhold.

Det har du jo nok ikke, for så havde du nok skrevet. Men nu ved du i hvert tilfælde at jeg venter med stor spænding :)
16 år14. marts 2008 kl. 21:18
re: Kostfibre
Hej iakob,

Jeg har netop åbnet min mail med det endelige svar, jeg skulle bruge.

Det er simpelthen sådan, at alt efter hvilken beregningsmetode man bruger, så medtælles energiindhold af kostfibre eller ej. Dvs. kostfibre sættes enten til 0 kJ pr gram kostfiber eller til 8 kJ pr gram kostfiber.

Og så har jeg fået bekræftet, at kostfibre ikke er talt med under kulhydrater i varedeklarationerne, som jeg egentlig havde opfattet (kostfiber er nemlig en speciel form for kulhydrat, men kostfiber har sin egen plads på næringsdeklarationen). Dvs. at varer man selv har indtastet i programmet og som indeholder mange kostfibre viser et forkert antal kalorier (lavere tal end reelt), som du netop har oplevet med bolcherne.

Jeg er blevet bedt (ifølge svar på mail) om selv at vurdere hvilken beregningsmetode jeg vil vælge (dette skal jeg have kigget på, og valgt hvilken jeg vil sætte til automatisk beregningsmetode, hvis man ikke selv vælger andet). Men jeg regner egentlig med, at jeg giver valgmuligheden under "ret profil", så den enkelte bruger også selv har mulighed for at tage stilling til dette.

Og det bliver selvfølgelig rettet (i morgen søndag), for det skal jo være rigtigt! Jeg må sige, at jeg er ret pinlig berørt over, at jeg har opfattet næringsdeklarationer forkert :-(
Jeg har været ved at se hvilke varer, der indeholder meget kostfiber af de egne indtastede varer og det er noget som: bolcher med mange kostfibre (f.eks. ISIS), gajol, fiberkiks, fiber kost, fiber sund, al bran, sødemidler, müslibar, bran flakes, og lign.

Men jeg kigger på det i morgen, og ser om jeg kan finde ud af om kostfibre skal medreges i energiregnskabet :-)

Mvh Lone
16 år15. marts 2008 kl. 14:38
re: Kostfibret.
Tak for de
16 år15. marts 2008 kl. 19:56
re: Kostfibret
hehe.. trykkede for tidligt.

Tak for det.

Jeg tror dog at det med om kostfibre skal regnes med eller ej, er lidt for teknisk til almindelige brugere hvis forhold til mad er at de spiser den. Jeg synes det lyder ret indviklet og ville ikke vide hvad jeg skulle vælge. Det kommer jo an på varen, ikke?
16 år15. marts 2008 kl. 19:57
Hej iakob,

Jeg er i gang med at læse om det, men der er rimelig meget at hitte rede i. Jeg er endnu ikke kommet frem til en konklusion, så jeg må desværre skyde tidshorisonten et par dage.

Mvh Lone
16 år16. marts 2008 kl. 23:37
Intet problem. Når resultatet kommer så ændrer det jo automatisk energien for de allerede indtastede gram spiste bolcher og så får jeg en glad smiley baseret på de rigtige tal :-)

Jeg er lidt interesseret i at høre om dine overvejelser og dine konklusioner og argumentationen bag. Vil du skrive lidt om det, også? Så bliver vi alle lidt klogere.
16 år17. marts 2008 kl. 09:53
Ja det bliver spændende hvad du finder frem til Lone.

Er det så også derfor der nogen gange er forskel på hvilket kcalindhold der står på varedeklarationen og det kcal som fremkommer når man selv taster en vare ind?

Det er netop meget forskelligt for min gode fiberkost, varedeklarationen siger 250 kcal, men programmet siger 152 kcal!!!
Jeg havde ikke engang set at forskellen var så stor før nu. Men det er selvfølgelig fordi fiberindholdet er så stort så. De andre forskelle jeg har været ude for har kun været på nogle få kcal.

Men det er klart at disse ting er komplicerede sager og måske ikke nemme at forstå medmindre man læser en del om det.
F.eks. synes jeg at det er underligt at sådan noget som bolcher indeholder så meget kostfiber, men jeg ved det har noget med det kunstige sødemiddel at gøre (inulin?). Umiddelbart ville jeg tro at kostfiber var sådan noget man kunne tage og føle på :-) Men det er så ikke altid tilfældet.
Er jeg helt ude i skoven?
16 år17. marts 2008 kl. 23:11
Hej med jer,

Som I måske allerede har set på velkomstsiden har jeg nu opdateret for fejlen. Jeg har yderligere beskrevet de ting jeg har fundet ud af under "Ofte stillede spørgsmål" (så kort og ukompliceret som muligt) - du kommer frem til denne side via "hjælp"-linket i bunden af programmet ... og så står det under kostfibre 0 kJ/g eller 8 kJ/g :-)

Programmet regner altså nu med, at kostfibre giver 8 kJ pr. gram. Det gjorde det også ved de fleste varer før, men der var nogle problemer med de egne indtastede varer (opsummering til nye læsere).

Iakob> de bolcher med et så højt fiberindhold vil altså nu give en stor forskel i energiberegningen. Om de er sunde med det fiberindhold, vil jeg helst ikke udtale mig om, for det ved jeg ikke :-) Men det kan jo være, at andre melder sig på banen her :-)
Umiddelbart ville jeg jo sige, at kostfibre er sunde, men om de også findes i usunde former bliver jeg da helt i tvivl om, når der kan være så mange i bolcher ;-)

Spacy> Indholdet på varedeklaration og "den traditionelle energiberegning" er mere kompliceret end som så har jeg lige fundet ud af. Det er åbenbart ikke kun kostfibre, hvor energiindholdet er meget forskelligt alt efter hvilken type kostfiber det lige præcis er.

Også protein, fedt og andre kulhydrater ... ja, og alkohol giver forskelle. Det hele er altså baseret på gennemsnitsniveauer, så intet er præcist. Jeg er helt kommet i tvivl om man så kan stille det op i et program som dette, men forskellene må alligevel være relativt små, for det virker jo herinde. Folk taber sig, og jeg holder da også øje med hvorledes det går med folk indimellem - om vægttabet følger målkurven, hvis målet holdes rimeligt - og det holder ret godt. Så det må alligevel være rimelig til at regne med selvom det egentlig bare er gennemsnitsværdier.

Jeg tror også, det er kostfibrene der er de største forskelle på - helt fra 0 til 11 kJ/gram kostfiber ... det må da siges at være en del for det er jo 88 kJ pr. gram i forskel. Men det skyldes nok, at man ikke helt har en ordentlig definition på kostfibre, som jeg har forstået det nu. Fedt lå vist med en forskel på omkring 33-38 kJ/gram (dvs. difference på kun op til 5 kJ/gram alt efter hvordan fedtet lige er sat sammen) og lige så lidt med protein.

Ikke nok med det har jeg fundet ud af, at man ikke engang behøver angive kostfibre på varedeklarationen, selvom der er kostfibre i varen (det var vist kun, hvis mængden ikke var alt for stor, men alligevel). Men så indgår det vist alligevel i den samlede energi synes jeg at kunne forstå.

Jo mere man ved, jo mere ved man, at man ikke ved ... var det ikke sådan Einstein eller en eller anden udtrykte det engang ... det passer vist meget godt på mad-området generelt :-) Nogle gange føler jeg mig i al fald mere forvirret ... selvom man nok alligevel ved mere, men det føles bare ikke sådan :-) Men som I kan høre sidder det heller ik lige i skabet :-/

Nå, nu må jeg hellere smutte i seng. Koncentrationen skal være i top kl. 10 i morgen ;-)

Men spørg endelig :-)

Mvh Lone

PS: Jeg tripple-tjekker lige systemet i morgen, for jeg er simpelthen for træt lige nu :-) Men jeg har ikke fundet yderligere her til aften.
16 år18. marts 2008 kl. 02:11
Hej Lone

Tak for indsatsen med at gøre programmet endnu mere perfekt. Jeg tror nu nok, at folk er klar over, at sådan noget som energi-indhold og for den skyld forbrænding også, ikke kan være 100% korrekt. Der vil altid være tale om tilnærmede værdier.

Det er selvfølgelig fint at have fået fibrene med i energien nu, da det var en decideret fejl, men det er nu stadig så lille en fejl rent procentvist, at det næppe er noget, der ændrer meget på folks kure.

Men det er rart at se, at programmet til stadighed bliver opdateret :-)

Claus
16 år18. marts 2008 kl. 09:51
Også tak fra mig for indsatsen :-)
16 år18. marts 2008 kl. 12:34

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });