Kalkun farsen mangler noget ???

Du læser en tråd i debat > kost

Kalkun farsen mangler noget ???
Hej
Jeg søger hjælp vdr. kalkunfars

Her til aften lavede jeg en grantin af hjemmehakket kalkunfars, jeg syntes den var tør, er der nogen der har et godt råd , så den kan blive mere "saftig"?

Den bestod af 500 gr. hjemmehakket kalkunfars
rørte det først med salt, peber og løgpulver,(ved godt det skulle være frisk hakket løg)
1 æg og en håndfuld havregryn og et lille drys mel.
og kun ca 2 dl vand (jeg undgår mælk p.ga allergi).
rørte det godt i hånden, lod det hvile ca. 1 time,
medens svitsede jeg en stor porre på panden uden fedtstof,
hvis porren var ved at sættes sig fast på panden hældte jeg lidt vand ved, så den blev nærmest dampet, da porren var afkølet blandede jeg det i 2/3 del af farsen og i det rev jeg en gulerod, frisk fra køkkenhaven, tilslut lagde jeg den sidste 1/3 af farsen oven på som et låg, sluttede af med rasp, og bagte den i kombiovnen i 35 minuter.
Jeg blev lidt skuffet da det virkede tørt, har jeg mon bagt den for længe temperaturen var næsten 80 gr. da jeg tog den ud,( tror det er der fejlen er).
Næste gang kunne jeg godt tænke mig at blande det med noget der kunne give det en anden "fugtighed/fed" smag, der er jo ikke spor fedt deri.
Har i et forslagt til hvad jeg kan komme deri, jeg har tænkt på avokado, kan de bruges, det er der jeg får noget af mit fedt fra i det daglige.
Jeg har ca 6 kg kalkunfars i fryseren, og vil ikke ødelægge resten som jeg gjorde i aften.
Manden syntes den var god og spiste med velbehag, han skulle gerne have noget der er bedre næste gang.
beta
17 år30. oktober 2007 kl. 22:34
re: Kalkun farsen mangler noget ???
Jeg bruger nogen gange koncentreret tomatpure som låg - blander det op med chili så det får lidt kraftigere smag. Jeg plejer at farsere i svinefars der jo er lidt mere fedt i, så om det virker på kalkunkød ved jeg ikke. Men min umiddelbare mening ville være at væden nemmere skal slippe forbi (eller ind i) rasp end i koncentreret tomatpure.

Jeg ved ikke med advokado, det har jeg aldrig prøvet. Men ellers kan det måske hjælpe at putte enten tomat stykker (af kødet), revet æble, revet løg, bladselleristykker, revet squash eller revet aubergine i farsen.

Jeg hørte om en kok som brugte danskvand i frikadellerne (af grisekød) fordi det gav en god let frikadelle.

Normal farseret porre med svinefars skal have en time ved 200 grader, Men det kan være at din kombiovn varmer lidt hårdere. Det skal i hvert tilfælde være uden blæs - ellers skal du ned på cirka 170-180 grader.
17 år31. oktober 2007 kl. 08:58
Tak for forslaget.

Lige en rettelse til min opskrift, porren var skåret i ringe, den var ikke hel.
Jeg er lidt vanskelig, p.g.a. min allergi, tomat kan jeg ikke tåle den er af natskyggefamilien og alt der hører derunder kan jeg ikke tåle, er ikke klar over om squash og aubergine er af den famile, det vil jeg lige undersøge. Førhen har jeg også gjort det som du foreslog med at hælde tomatpure over til slut, desværre kan jeg ikke det mere.

Normalt bruger jeg også svinekød, men nu har vi lige opdrættet en del kalkuner, så derfor vil jeg lige prøve lidt nyt med sådan et kræ.
Det ville også have hjulpet hvis jeg kom blendet frisk løg i istedfor løgpulver, det med danskvanden så jeg også, men havde ikke lige den slags i huset.
En combiovn er ikke en jeg kan stille graderne på, jeg taster vægten ind på det der skal optøes/steges/koges og derefter om det er brød, kød, grøntsager eller fisk m.v. jeg kan fortælle at ca. 500 gr. kartofler er klar på bare 9 min. det er dejlig nemt til vi to enlige, at tilberede maden på den måde.
beta
17 år31. oktober 2007 kl. 13:20
Hvad med at eksperimentere med krydderier i kødfarsen.
Af både tørrede og friske - de smager nemlig ikke helt ens.
F.eks. timian, oregano, basilikum, persille, spidskommen, hvidløg, karry...osv osv....
17 år31. oktober 2007 kl. 19:38
Tak det vil jeg prøve mig frem med også, det var nu mere for at få farsen mere saftig, hvis man kan sige det om en fars.
17 år1. november 2007 kl. 07:45
Jeg sad lige og tænkte på at hvis det var her hjemme så var den nok blevet rullet i slised bacon. Samtidig ville jeg nok have valgt at sætte havregrynene i blød inden de blev blandet i farsen. De suger jo også godt med væske ud af kødet ellers.
17 år1. november 2007 kl. 08:15
Gode råd fra Kami.

Man kan også putte revet gulerod og andre revne rodfrugter i (knoldselleri, kartoffel mv). Evt kartoffelmos eller andre grøntsagsmos på toppen med rasp over.

Eller man kan skære en masse forskellige rodfrugter og grøntsager i små tern (løg, gulerod, kartoffel, fennikel, baldselleri, pastinak, champignon (må du få dem?) og hvad man eller kan finde på. Så vender man dem i lidt olie man har krydret med sine favorit-krydderier og putter dem på toppen. Det bedste ville være at skære dem i så små stykker at de bliver færdige i løbet af de 35 minutter, men de kan også forkoges.
17 år1. november 2007 kl. 08:49
Hej beta!
Jeg har ikke lige et råd m.h.t. kalkunfarsen, men jeg vil blot sige at det gør mig utroligt ondt med din allegi. Det må simpelthen være et helvede.
Hvad sker der hvis du får noget du ikke kan tåle? Slår du ud med eksem eller???
Mange tanker fra Vibse.
17 år1. november 2007 kl. 15:41
Tak for forslagene Kami og iacob

Fars med bacon på, så tænker jeg altidpå forloren hare, jeg vil da helt sikkert prøve det en gang, og fremover vil jeg lige huske at sætte havregrynen i blød, jeg kan bare lave et lille hul i farsen i skålen og lade det stå og trække deri efter jeg har rørt farsen med salt (det sparer på opvasken).
Rodfrugter skåret i tern oven på den rørte farsen vil jeg også lige have afprøvet, istedet for i en skål for sig selv ( sparer opvask igen).
jeg kunne også koge og mose dem og derefter lægge det på som låg.
Kartofler holder jeg mig fra da de er af natskygge familien som tomater er.
Dejlig med nye ideer til maden. Tak
beta
17 år1. november 2007 kl. 19:39
Hej Spacy

Tak for din medfølelse det er sødt af dig.

Hvis jeg spiser noget jeg ikke kan tåle hæver jeg op, det breder sig, hæver og klør bliver lidt rødt, det er tit i ansigtet og når det er omkring øjnene kan jeg næsten ikke se ud af øjnene, det er vandfyldte poser der lukker udsynet, det kan komme overalt på kroppen.
Når det været meget slemt har jeg været på Prednison kur.
beta
17 år1. november 2007 kl. 20:03

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });