Væske

Du læser en tråd i debat > kost

Væske
Hej allesammen

Jeg har et problem med at huske at drikke nok væske, og ofte drikker jeg under 1 liter om dagen. Jeg ville høre om i havde nogle tips til at huske væskeindtagelsen, for jeg glemmer det simpelthen, da jeg ikke er tørstig.
17 år23. september 2007 kl. 16:16
re: Væske
Hej! Det du evt. kan gøre er at bruge en flaske hvori der kan være en halv liter. Du kommer 4 elastikker rundt om flasken. Hver gang du har drukket sådan en flaske flytter du elastikken. Når du har gjort det 4 gange har du drukket 2 liter. Så nemt kan det være. Hilsen Alice.
17 år23. september 2007 kl. 20:32
Jeg har ikke rigtigt noget system andet end at jeg drikker vand mens jeg skriver dagens tal ind på Madital. Jeg har et ølkrus på 5 dl og det drikker jeg så imens - og hvis det ikke er nok, henter jeg een mere.
17 år23. september 2007 kl. 23:42
Hvad med at få computeren/mobiltelefonen til at huske dig på at nu skal glasset fyldes op igen.
17 år24. september 2007 kl. 10:31
re: re: Væske
Den med at få mobiltelefonen til det har jeg også overvejet.. Det er bare irriterende, for jeg føler mig meget friskere og 'lettere' hvis jeg husker at drikke.. Jeg har tit hovedpine og er svimmel, fordi jeg drikker så lidt..
17 år24. september 2007 kl. 12:45
x: Væske
Mit indlæg bliver nok ikke særligt populært men jeg har snakket med min læge om det med tørsten - for jeg drikker nemlig slet heller ikke mere end omkring en liter/lidt over en liter om dagen. Jeg kan slet ikke komme op på 2 liter.
Han siger dog at jeg bare skal følge mit eget tørstmønster - tørsten er nemlig en god indikator på om din krop mangler væske.
Han mener ikke man skal presse sig selv til at drikke mere end man har lyst til for det er heller ikke hverken sundt eller rart...
Så mit råd er at mærke efter tørsten og så drikke efter det...
17 år24. september 2007 kl. 17:08
For mit vedkommende er det en god idé at have faste tidspunkter på dagen, hvor jeg drikker vand....ellers får jeg langt fra nok.
Føler ikke tørst og husker ikke at drikke, før jeg er utilpas.
Jeg plejer at holde mig til ½ liter sammen med min frokost, det samme med aftensmad (det glider forbavsende nemt ned sammen med aftensmaden og jeg drikker tit 2x½ liter!) og en ½-liters flaske i løbet af skoledagen.
Hvis man stadig mangler ½ liter, så kunne man slutte af med den, om aftenen foran fjerneren.
17 år24. september 2007 kl. 17:24
re: re: Væske
Superwoman: Bare rolig - her er der ikke nogen som flamer andre :-)

Hvis du har lægens ord for det og ellers har det godt og din tis er fin og rigeligt - så er det jo helt fint at du ikke drikker så meget.

Men DenDovneFisk siger jo at hun har hovedpine og svimmelhed fordi hun drikker for lidt og så skal hun naturligvis gøre noget ved det.

DenDovneFisk: En idé kan måske være at du skriver i din dagbog hver dag hvad du har drukket og hvornår. Prøv at indføre faste tidspunkter hvor du drikker vand - til morgenmad, formiddagskaffen, frokost, eftermiddagskaffen og aftensmaden - så er du da ret godt kørende, især hvis du vælger store glas.

Så kan du måske indarbejde en god vane i din hverdag?
17 år24. september 2007 kl. 19:15
re: re: re: Væske
Nej, jeg havde ikke haft noget i mod mit væskeindtag, hvis det ikke var fordi jeg blev så svimmel. Jeg må så også indrømme at jeg tit kun drikker en halv liter(eller under) om dagen, og ikke altid en hel. Jeg føler mig tit så svimmel at jeg går ind i ting(specielt hvis jeg står op om natten), eller får svedeture. Derudover kan jeg huske at det har haft positiv effekt på mit vægttab hver eneste gang hvis jeg tvinger mig selv til at drikke mere.

Jeg prøvede igår at trappe op - på 2 liter(næsten - 1,8 L) til at starte med, og det fungerer også fint, for jeg er ikke lige så svimmel. Jeg ved det er fordi jeg ikke drikker nok. Til gengæld fik jeg så kun 4 timers søvn fordi jeg skulle på wc 3 gange i løbet af natten og har svært ved at falde i søvn igen...

Jeg har hørt at man skal huske at drikke foruden når man føler tørst, fordi man ved tørstfornemmelse allerede har tabt den første halve liter i kroppen.
17 år26. september 2007 kl. 19:18
re: re: re: re: Væske
Men jo, den med at drikke en halv liter ved hvert måltid må jeg hellere prøve, for som regel drikker jeg det meste inden jeg går i seng, som i kan se oven over har et rimeligt uheldigt resultat.

Tak for hjælpen! :)
17 år26. september 2007 kl. 19:20

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });