#2 af bruger slettet
vægten af saft/juice
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: vægten af saft/juice
Jeg synes logisk at det må være 200 g æbler. Juice forbinder jeg mere med sådan noget der er kommet ud af en karton.
17 år23. september 2007 kl. 13:59
iakob
re: re: vægten af saft/juice
Um... men før man kommer 1 kilo juice i en karton, så presser man jo 2 kilo æbler???
Jeg ville nok bruge æblemost indgangen og så skrive 200 gram på.
Jeg ville nok bruge æblemost indgangen og så skrive 200 gram på.
17 år23. september 2007 kl. 23:46
bruger slettet
re: re: re: vægten af saft/juice
Det jeg var bange for det var om der i de faste juicer er tilsat sukker, men most er måske det rigtigeste.
17 år24. september 2007 kl. 07:36
burning
re: re: re: re: vægten af saft/juice
Ved at indtaste hhv æbler og most - har jeg fundet ud af at kalorier, protein, fedt og kulhydrater ligger rimeligt ens - hvis man altså indtaster 400 g.
Indtaster man de 2 dl man ender op med - bliver det jo halveret, og sådan ca 100 kalorier er da værd at regne med.. ikk ?
Til gengæld viser programmet, at forskellen på rå æble og most er utrolig mht kostfibre. Hvor der i de rå æbler er 11,5 fibre i - er der overhovedet ingen i most ???
De færdige juicer man kan få på kartoner, dem køber jeg aldrig, for jeg har ikke megen fidus til dem. Mener den friske vare må være den bedste, og troede det var uanset "form".
En anden ting er, nu er det ikke kun æbler jeg bruger min saftpresser til, men også gulerødder, vindruer, selleri, og meget mere. Og disse kan man jo ikke finde på listen i "flydende" form.
Det var mere derfor jeg ville finde ud af, om hvordan jeg skulle taste dem rigtigt ind.
Indtaster man de 2 dl man ender op med - bliver det jo halveret, og sådan ca 100 kalorier er da værd at regne med.. ikk ?
Til gengæld viser programmet, at forskellen på rå æble og most er utrolig mht kostfibre. Hvor der i de rå æbler er 11,5 fibre i - er der overhovedet ingen i most ???
De færdige juicer man kan få på kartoner, dem køber jeg aldrig, for jeg har ikke megen fidus til dem. Mener den friske vare må være den bedste, og troede det var uanset "form".
En anden ting er, nu er det ikke kun æbler jeg bruger min saftpresser til, men også gulerødder, vindruer, selleri, og meget mere. Og disse kan man jo ikke finde på listen i "flydende" form.
Det var mere derfor jeg ville finde ud af, om hvordan jeg skulle taste dem rigtigt ind.
17 år24. september 2007 kl. 12:18
iakob
re: re: re: re: re: vægten af saft/juice
Da jeg googlede på æblemost så fik jeg et link til et sted hvor forskellen mellem most og juice var beskrevet. Most var presset æble mens juice tilsættes ting og sager.
Angående kostfibre, så synes jeg det er ret klart. Det er jo kun saften og næsten ingen frugtkødet du får ud i mosten. Hvis du blendede et æble så ville det nok være lidt anderledes - hvis altså kostfibre ikke kan slås i stykker. Det kender jeg ikke noget til.
Jeg tror dine eksperimenter omkring æblemost og æbler har givet dig et ganske godt fingerpeg på hvordan du skal registrere det.
Angående kostfibre, så synes jeg det er ret klart. Det er jo kun saften og næsten ingen frugtkødet du får ud i mosten. Hvis du blendede et æble så ville det nok være lidt anderledes - hvis altså kostfibre ikke kan slås i stykker. Det kender jeg ikke noget til.
Jeg tror dine eksperimenter omkring æblemost og æbler har givet dig et ganske godt fingerpeg på hvordan du skal registrere det.
17 år24. september 2007 kl. 19:19
burning
re: re: re: re: re: re: vægten af saft/juice
jamen, hvordan skal jeg så registrere hvis jeg kører gulerødder igennem, drikker dem som saft ?
17 år24. september 2007 kl. 19:43
iakob
re: re: re: re: re: re: re: vægten af saft/juice
Hvis jeg var dig ville jeg gøre det samme for gulerødder som for æbler - tage energi for gulerødderne før det bliver presset og skrive 0 kostfibre.
Det er sikkert ikke helt nøjagtigt, men jeg tror det giver et fingerpeg. Jeg googlede det lidt men fandt ikke noget svar. Eneste mulighed jeg kan se for at få et rigtigt svar er at kontakte statens husholdningsråd eller sundhedsstyrelsen.
Hvis du får et svar, så post den her. Der vil sikkert være mange intereseerede.
Det er sikkert ikke helt nøjagtigt, men jeg tror det giver et fingerpeg. Jeg googlede det lidt men fandt ikke noget svar. Eneste mulighed jeg kan se for at få et rigtigt svar er at kontakte statens husholdningsråd eller sundhedsstyrelsen.
Hvis du får et svar, så post den her. Der vil sikkert være mange intereseerede.
17 år25. september 2007 kl. 08:46
bruger slettet
vægten af saft/juice
Altså det jeg når frem til ud fra det i andre har skrevet er,
Du skal igang med et eksperiment med alle de frugter/grøntsager du normalt bruger for at finde ud af hvor meget saft hver enkelt afgiver. Du tager 100 g råvare og presser, og vejer saften. Dette er den procentsats du skal gange næringsværdierne med.
Du indtaster dine egne safter som en ny opskrift, dividerer næringsværdien for den grøntsag/frugt du putter i, skriver 0 ud for fibre, og husker at krydse den af for væskeregnskab.
Eks:
(Et vilkårligt tal, da jeg ikke ejer en saftmaskine. dette er det tal du skal igang med at finde ved at presse 100 gram gulerod)
Gulerod giver 30 g saft ud af 100 gram.
Ifølge Info alle varer indeholder 100 g gulerod 39 kcal, 3 g protein, 4 g fedt og 32 g kulhydrater.
Hvert enkelt tal dividerer du nu med 30 %.
39 / 30% = 11,7 kcal
3 / 30 % = 0,9 protein
4 / 30 % = 1,2 fedt
32 / 30 % =9,6 kulhydrater
Nu skal du udfylde en ny vare.
Den kalder du gulerodssaft af 100 g gulerod.
Indtaster resultaterne og skriver 0 ud for fibre.
Husk at krydse af at det skal tælle i væskeregnskabet.
Nu har du resultatet af 100g gulerod presset til saft.
Dette gør du med alle dine frugter/grøntsager.
Fremover skal du bare veje det du putter i maskinen, skrive dem ind enkeltvis og nyde din saft.
F.eks 100 g gulerod ned i saftpresseren = saft af 100 g gulerod
Håber det er til at forstå, og god fornøjelse med eksperimentet.
Ved godt det er hårdt arbejde første gang, men det skal kun beregnes den ene gang.
Du skal igang med et eksperiment med alle de frugter/grøntsager du normalt bruger for at finde ud af hvor meget saft hver enkelt afgiver. Du tager 100 g råvare og presser, og vejer saften. Dette er den procentsats du skal gange næringsværdierne med.
Du indtaster dine egne safter som en ny opskrift, dividerer næringsværdien for den grøntsag/frugt du putter i, skriver 0 ud for fibre, og husker at krydse den af for væskeregnskab.
Eks:
(Et vilkårligt tal, da jeg ikke ejer en saftmaskine. dette er det tal du skal igang med at finde ved at presse 100 gram gulerod)
Gulerod giver 30 g saft ud af 100 gram.
Ifølge Info alle varer indeholder 100 g gulerod 39 kcal, 3 g protein, 4 g fedt og 32 g kulhydrater.
Hvert enkelt tal dividerer du nu med 30 %.
39 / 30% = 11,7 kcal
3 / 30 % = 0,9 protein
4 / 30 % = 1,2 fedt
32 / 30 % =9,6 kulhydrater
Nu skal du udfylde en ny vare.
Den kalder du gulerodssaft af 100 g gulerod.
Indtaster resultaterne og skriver 0 ud for fibre.
Husk at krydse af at det skal tælle i væskeregnskabet.
Nu har du resultatet af 100g gulerod presset til saft.
Dette gør du med alle dine frugter/grøntsager.
Fremover skal du bare veje det du putter i maskinen, skrive dem ind enkeltvis og nyde din saft.
F.eks 100 g gulerod ned i saftpresseren = saft af 100 g gulerod
Håber det er til at forstå, og god fornøjelse med eksperimentet.
Ved godt det er hårdt arbejde første gang, men det skal kun beregnes den ene gang.
17 år25. september 2007 kl. 14:07
burning
re: vægten af saft/juice
Hej Kami - det var i den grad til at forstå :-)
Selvfølgelig blir det en del slavearbejde til at starte med, men det er det også at rengøre saftpresseren bagefter ;-)
Jeg har det bare sådan, at jeg "gider" altså ikke være på en såkaldt slankekur, hvis jeg ikke må spise/drikke det jeg godt kan li. Og jeg holder altså af et glas hjemmelavet saft om morgenen - sammen med et "usundt" blødkogt æg *gg*
Man skal bare huske at drikke den pressede saft med det samme, da jo længere den står - jo flere af "de gode ting" går tabt.
Jeg synes der skal være plads til det, man godt kan lide, så må man bare gøre det med måde, så er det også langt nemmere at holde.
Selvfølgelig blir det en del slavearbejde til at starte med, men det er det også at rengøre saftpresseren bagefter ;-)
Jeg har det bare sådan, at jeg "gider" altså ikke være på en såkaldt slankekur, hvis jeg ikke må spise/drikke det jeg godt kan li. Og jeg holder altså af et glas hjemmelavet saft om morgenen - sammen med et "usundt" blødkogt æg *gg*
Man skal bare huske at drikke den pressede saft med det samme, da jo længere den står - jo flere af "de gode ting" går tabt.
Jeg synes der skal være plads til det, man godt kan lide, så må man bare gøre det med måde, så er det også langt nemmere at holde.
17 år25. september 2007 kl. 22:32
Hvad har man så fået - 400 g eller 200 g ?
Skal det indtastes som 400 g rå æbler - eller 200 g juice ?