Energi- og fedtsyrefordeling

Du læser en tråd i debat > kost

Energi- og fedtsyrefordeling
Hejsa,
Jeg håber der er nogle kloge mennesker derude, der kan hjælpe mig. :-)
Jeg gør jo hvad jeg kan for at få smileys hele vejen ned, men jeg får det aldrig ikke energifordelingen eller fedtsyrefordelingen.
Energimæssigt får jeg for lidt fedt, og i fedtsyrefordelingen har jeg for mange flerumættede fedtsyrer, og for få enkeltumættede.
Er der nogen grund til at forsøge at lave det om, og hvad kan jeg evt. gøre ved det? Jeg vil gerne tabe mig ca. 5 kg. Har det nogen betydning for dette?

På forhånd tak. :-)
Mvh Kristine.
17 år11. september 2007 kl. 14:03
re: Energi- og fedtsyrefordeling
Tag et kik på: alternativ.info og ask-alex.dk

Måske er løsningen bare at bytte din olie ud med en oliven- eller rapsolie hvis du ikke allerede bruger det. Ellers kan du spise nødder eller advokado. Jeg klarer stort set mit behov ved at spise 8-12 gram hassenødder (6-10 stk) på min havregryn om morgenen sammen med 2 dl skummetmælk. Og så at bruge oliveolie i madlavningen om aftenen.

Hvis du spiser nødder, olivenolie og den slags som ekstra mad, så vil det naturligvis få indflydelse på din kur men jeg vil da anbefale at du forsøger at få de umættede fedtsyrer som der skal til. Desuden skal der alligevel ikke så meget fedt til - jeg tror indflydelsen på din kur vil være marginal (måske bliver kuren nogle dage længere?).
17 år11. september 2007 kl. 19:16
re: re: Energi- og fedtsyrefordeling
Tusinde tak for dit svar! Jeg bruger allerede en smule olivenolie, men det kan være det er nødderne jeg skal have fat i.
Det jeg er mest i tvivl om, er mht. de enkelt- og flerumættede fedtsyrer. Jeg troede at de flerumættede var de "bedste", og derfor dem jeg skulle ha' flest af? Men sådan kan man måske ikke stille det op?
17 år11. september 2007 kl. 21:13
re: re: re: Energi- og fedtsyrefordeling
Jeg har faktisk ikke selv læst op på dette, så det syntes jeg var et godt spørgsmål: hvad skal vi bruge alt det fedt til.
Jeg kikkede selv det link jeg sendte før, efter i sømmene og længere nede i teksten stod der at vi har brug for umættede fedtsyrer for at:
- optage vitaminer,
- kroppen kan optage mere ilt,
- stofskiftet kan fungere optimalt ,
- give mere modstandskraft og energi.

De skriver også lidt om symptomerne hvis man får for lidt umættede fedtsyrer:
- koncentrationsbesvær
- lavt stofskifte
- tør hud - væskeansamlinger
- vægtforøgelse
- træthed -lavt blodsukker
- trang til alkohol, rygning og søde sager
- dårligt humør
og en hel masse andre helbredproblemer - og også PMS af alle ting.

(jeg har klippet ret alvorligt i teksten for at finde de ting der var mest interessant for folk på kur, så du bør læse den selv hvis du ikke allerede har gjort det).
17 år12. september 2007 kl. 09:07
re: re: re: re: Energi- og fedtsyrefordeling
Hej kqulle85.
flerumættede fedtsyrer findes i vindruekerneolie, fed fisk
enkeltumættede i olivenolie, rapsoliemandler, avokado
mættede fedtsyrer er dem vi ikke skal have for mange af og de er animalske, dvs kød, pålæg, mælk og ost
De enkeltumættede er de "sundeste"
Hilsen Ulla
17 år13. september 2007 kl. 17:20
re: re: re: re: re: Energi- og fedtsyrefordeling
Hvad er forskellen på enkelt- og flerumættede fedtstoffer?
Hvilke er bedst/ sundest og hvorfor?
17 år14. september 2007 kl. 08:40
re: re: re: re: re: Energi- og fedtsyrefordeling
Tusinde tak for jeres besvarelser. Jeg er i hvert fald blevet en del klogere - og så kan jeg forhåbentligt snart få alle smilierne til at smile. :-)

Mvh Kristine.
17 år14. september 2007 kl. 09:45
re: re: re: re: re: re: Energi- og fedtsyrefordeling
Jeg har lige nu en sur smiley ved fedtsyrefordelingen, fordi de enkeltumættede fedtsyrer ligger på 52% - altså uden for den fastsatte margen på 33-50%. Det sker faktisk tit for mig, og jeg kan se i oversigten, at det især er fra mandler og rapsolie (som jeg bruger i madlavningen), jeg får de enkeltumættede fedtsyrer. Men enkeltumættede fedtsyrer er jo sunde, eller hvad?. Det paradoksale er, at hvis jeg spiste et stykke brød med lidt smør, ville jeg få en smiley.
17 år14. september 2007 kl. 10:04
re: re: re: re: re: re: re: Energi- og fedtsyrefordeling
... en glad smiley, altså.
17 år14. september 2007 kl. 10:05
re: re: re: re: re: re: re: re: Energi- og fedtsyrefordeling
Hej Bit. Ja, de enkeltumættede fedtsyrer er "sunde" men de skal nok helst ikke over 50% hvis du skal tabe dig !! Smør skulle helst ikke få de enkeltumættede til at gå ned, men de mættede til at stige..
Hilsen Ulla
17 år14. september 2007 kl. 13:14

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });