#1 af Sabina Nielsen (slettet)
Billigt men kalorie-lette madopskrifter søges, gerne madplan
Du læser en tråd i debat > kostSabina Nielsen (slettet)
Billigt men kalorie-lette madopskrifter søges, gerne madplan
Jeg har efter snart 1 års stilgang, gået igang med at prøve at tabe mig igen - men min økonomi er ret stram i intermånederne og har derfor max. 700 kr til mad for hele måneden. Mogenmaden er let, enten youghurt eller havregryn som altid ;) men middags og ISÆR aftensmadsretter med minimum kalorier søges... og rigtig gerne madplan således at der kommer mindst spild. Spiser en del, så mindre portioner duer ikke for mig - mindre kalorier virker fint.
11 år28. november 2012 kl. 01:19
Ablanu
re: Billigt men kalorie-lette madopskrifter søges, gerne madplan
En god idé er at kigge på årstiden grove grøntsager (f.eks. kål i øjeblikket) og så finde gode opskrifter med det. Det er jo også både sundt og kaloriefattigt at spise meget grønt :)
Hvis du så f.eks. finder 2-3 opskrifter med den slags grønt du har, bliver det heller ikke kedeligt - Ellers kan du lave en stor portion og fryse ned, så du kan få lidt varieret kost ;)
Hvis det kan lade sig gøre, kan du spise rester af aftensmad til frokost, det gør det også lidt nemmere (og lækrere) at få nogle gode madpakker :)
Har ikke nogen konkrete madplaner, men wok er godt til at få fjernet (grønt-)rester med. Og så er jeg personligt ret glad for rodfrugter (gulerod, rødbede, kartofler..) bagt i ovnen, evt. med et stykke fisk (hvis økonomien er til det) som bare lægges oven på grønten :)
Hvis du så f.eks. finder 2-3 opskrifter med den slags grønt du har, bliver det heller ikke kedeligt - Ellers kan du lave en stor portion og fryse ned, så du kan få lidt varieret kost ;)
Hvis det kan lade sig gøre, kan du spise rester af aftensmad til frokost, det gør det også lidt nemmere (og lækrere) at få nogle gode madpakker :)
Har ikke nogen konkrete madplaner, men wok er godt til at få fjernet (grønt-)rester med. Og så er jeg personligt ret glad for rodfrugter (gulerod, rødbede, kartofler..) bagt i ovnen, evt. med et stykke fisk (hvis økonomien er til det) som bare lægges oven på grønten :)
11 år28. november 2012 kl. 08:18
Wolfgirl (slettet)
Hmm jeg tænker først og fremmest, 700kr til mad på en hel måned? Det er jo under fattigdomsgrænsen, kan du ikke få noget støtte/hjælp?
Men anyway, vil anbefale dig baked beans på dåse, sundt og koster 2.95kr for en dåse og det tæller i grøntregnskabet, evt med et par skiver rugbrød til. Det fås jo til 4.95 for ti skiver i de fleste butikker.
Ellers noget fuldkornspasta, et par poser discountfrostgrønt og en pakke kylling kan jo blandes til en kæmpe pastasalat der kan holde hele ugen igennem..
Men anyway, vil anbefale dig baked beans på dåse, sundt og koster 2.95kr for en dåse og det tæller i grøntregnskabet, evt med et par skiver rugbrød til. Det fås jo til 4.95 for ti skiver i de fleste butikker.
Ellers noget fuldkornspasta, et par poser discountfrostgrønt og en pakke kylling kan jo blandes til en kæmpe pastasalat der kan holde hele ugen igennem..
11 år28. november 2012 kl. 10:28
Sabina Nielsen (slettet)
Går pt. hjemme - så rester til frokost er helt klart en mulighed :)
vil begynde at søge nettet igennem for opskrifter.
vil begynde at søge nettet igennem for opskrifter.
11 år28. november 2012 kl. 11:08
Sabina Nielsen (slettet)
Wolfgirl: er på kontanthjælp og når regningerne er betalt har jeg ialt 1.182 kr til alle andre udgifter (benzin, hundefoder, rengøringsartikler, mad, tandlæge, medicin, ja alle udgifter som ikke kommer ind med et girokort ) Kan ikke få mere i hjælp selvom jeg endda har skåret mine udgifter drastist ned så mine lån står i bero mens jeg er på kontanthjælp. Håber så meget på at jeg kan finde et job snart således at jeg ikke skal gå hele vinterperioden på kontant inden at mine tidligere arbejdspladser åbner igen til foråret.
Bryder mig godt nok slet ikke om Baked Beans, men måske jeg skal give det en chance igen - den anden ret lyder både lækker og billig.
Bryder mig godt nok slet ikke om Baked Beans, men måske jeg skal give det en chance igen - den anden ret lyder både lækker og billig.
11 år28. november 2012 kl. 11:16
Xebu (slettet)
Jeg sværger ofte til supper når det skal være "godt, sundt og billigt.
Eks cremet tomatsuppe (der faktisk smager rigtig godt)
Ingredienser:
3 løg (ca. 3 kr)
2 peberfrugter (kan gøres for under 10)
2 dåser flåede hakkede tomater (7 kr)
Et par boullionterninger
1 pakke flødeost (ja man må gerne brug den fede da det næsten er den eneste reelle kaloriekilde i retten. Skal det være billigt så køb flora danica i Aldi, det er akkurat det samme som BUKO flødeost, den koster ca. 12 kr)
En lille smule olie til stegning.
Retten koster ialt ca 32 kr (hvis man altså har terninger og olie på lager)
Den tilberedes ved at man steger hakkede løg i lidt olie, de hakkede perberfrugter tilsættes og steges lidt med inden tomater og ca. 1/2 litter vand og 2-3 boullionterninger tilsættes. Lad simre i 15 minutter, tilsæt evt. mere vand undervejs. Til slut tilsættes osten og simrer med under omrøring et par minutter, smag til med salt og peber. Hvis man ikke undgår kulhydrater så kan der tilsættes skruer af grovpasta.
Uden pasta er der til 3-4 måltider med en ca. pris på 10 kr per måltid. Skal det blive endnu billigere kan man nøjes med at bruge halvdelen af osten og så spæde til med pasta, så rækker suppen noget længere.
Man kan så bruge resten af osten i en enkel suppe med selleri hvor en halv selleri koges i en halv liter vand med en boullionterning. Når det er godt mørt blendes det hele med en stavblender og varmes igen under omrøring med en halv bakke flødeost, smages til med salt og peber. Enkelt sundt og billigt....
Eks cremet tomatsuppe (der faktisk smager rigtig godt)
Ingredienser:
3 løg (ca. 3 kr)
2 peberfrugter (kan gøres for under 10)
2 dåser flåede hakkede tomater (7 kr)
Et par boullionterninger
1 pakke flødeost (ja man må gerne brug den fede da det næsten er den eneste reelle kaloriekilde i retten. Skal det være billigt så køb flora danica i Aldi, det er akkurat det samme som BUKO flødeost, den koster ca. 12 kr)
En lille smule olie til stegning.
Retten koster ialt ca 32 kr (hvis man altså har terninger og olie på lager)
Den tilberedes ved at man steger hakkede løg i lidt olie, de hakkede perberfrugter tilsættes og steges lidt med inden tomater og ca. 1/2 litter vand og 2-3 boullionterninger tilsættes. Lad simre i 15 minutter, tilsæt evt. mere vand undervejs. Til slut tilsættes osten og simrer med under omrøring et par minutter, smag til med salt og peber. Hvis man ikke undgår kulhydrater så kan der tilsættes skruer af grovpasta.
Uden pasta er der til 3-4 måltider med en ca. pris på 10 kr per måltid. Skal det blive endnu billigere kan man nøjes med at bruge halvdelen af osten og så spæde til med pasta, så rækker suppen noget længere.
Man kan så bruge resten af osten i en enkel suppe med selleri hvor en halv selleri koges i en halv liter vand med en boullionterning. Når det er godt mørt blendes det hele med en stavblender og varmes igen under omrøring med en halv bakke flødeost, smages til med salt og peber. Enkelt sundt og billigt....
11 år28. november 2012 kl. 11:34
bruger slettet
kender godt det, med at det skal være billigt...
Faktas rodfrugtblanding i ovn enten med honning eller krydderier - evt spædes op med kartofler og så det kød man lige har - eller som er billigst.
Supper fx kartoffel, løg(den der mætter i kortest tid) og gulerods.
Faktas rodfrugtblanding i ovn enten med honning eller krydderier - evt spædes op med kartofler og så det kød man lige har - eller som er billigst.
Supper fx kartoffel, løg(den der mætter i kortest tid) og gulerods.
11 år28. november 2012 kl. 11:45
biologi c
grønsager i sæson
billigst lige nu ca.
Grønkål, Græskar og Rødbede. Blomkål, Broccoli, Gulerødder, Hvidkål, Knoldselleri, løg.
Porre, Rosenkål, Rødkål.
billigst lige nu ca.
Grønkål, Græskar og Rødbede. Blomkål, Broccoli, Gulerødder, Hvidkål, Knoldselleri, løg.
Porre, Rosenkål, Rødkål.
11 år28. november 2012 kl. 13:15
beyondswish (slettet)
Det er også min erfaring at suppe generelt både er billigt og kalorielet og kun fantasien sætter grænser for smagsvarianter... Her kan grøntssagsrester desuden også altid bruges.
Store portioner og nedfrysning + rester til frokost bruger jeg helt sikkert også meget selv for at holde udgiften nede... Og ja som også nævnt så køb de grøntsager der er i sæson som ofte er billige...
Grøntsager på konserves eller i glas kan man ofte også få ret billigt, især hvis man vænner sig til at holde øje med tilbuddene og så købe ind til et par uger frem.
Derudover så laver jeg selv madplan for en uge ad gangen for at sikre mig at jeg kun køber det jeg skal bruge. Jeg plejer at planlægge søndag hvor tilbudsaviserne for næste uge er kommet så jeg kan se hvad der er billigt og så planlægger jeg simpelthen Morgen, middag og aftensmad ud fra hvilke råvarer jeg kan få billigt og hvordan det kan kombineres. Jeg kan også godt finde på at søge efter nye opskrifter på nettet hvis jeg f.eks ser at porre og kål er på tilbud og jeg måske ikke lige aner hvordan de ting evt. kan kombineres...
Det kræver lidt tid at planlægge men til gengæld er indkøb så super nemt når man allerede har lavet en indkøbsliste til Mandag, Onsdag og Fredag (der jeg som regel handler - kan sagtens skæres ned til færre gange i ugen) når man sammensatte sin madplan. Du kan jo evt. regne ca. priser ud på måltider og opskrifter samtidigt så du ved hvor mange penge du ca. kan bruge per uge og så uddele efter det.
Håber du kunne bruge det til lidt og held og lykke med din videre jobsøgning :)
Store portioner og nedfrysning + rester til frokost bruger jeg helt sikkert også meget selv for at holde udgiften nede... Og ja som også nævnt så køb de grøntsager der er i sæson som ofte er billige...
Grøntsager på konserves eller i glas kan man ofte også få ret billigt, især hvis man vænner sig til at holde øje med tilbuddene og så købe ind til et par uger frem.
Derudover så laver jeg selv madplan for en uge ad gangen for at sikre mig at jeg kun køber det jeg skal bruge. Jeg plejer at planlægge søndag hvor tilbudsaviserne for næste uge er kommet så jeg kan se hvad der er billigt og så planlægger jeg simpelthen Morgen, middag og aftensmad ud fra hvilke råvarer jeg kan få billigt og hvordan det kan kombineres. Jeg kan også godt finde på at søge efter nye opskrifter på nettet hvis jeg f.eks ser at porre og kål er på tilbud og jeg måske ikke lige aner hvordan de ting evt. kan kombineres...
Det kræver lidt tid at planlægge men til gengæld er indkøb så super nemt når man allerede har lavet en indkøbsliste til Mandag, Onsdag og Fredag (der jeg som regel handler - kan sagtens skæres ned til færre gange i ugen) når man sammensatte sin madplan. Du kan jo evt. regne ca. priser ud på måltider og opskrifter samtidigt så du ved hvor mange penge du ca. kan bruge per uge og så uddele efter det.
Håber du kunne bruge det til lidt og held og lykke med din videre jobsøgning :)
11 år28. november 2012 kl. 13:24
amenette (slettet)
Her en let suppe:
2 løg
2 stilke bladselleri eller 1/3 fennikel
1 spsk olie
½ spsk stærk karry
1 dl røde linser
5 dl grøntsagsbouillon
salt
1 æble
Pil og hak løgene. Skyl selleri/fennikel. Skær i mindre stykker.
Varm olie i en gryde. Kom grøntsagerne i og steg ved jævn varme ca, 5 minutter.
Tilsæt karry. lad det simre i 2 minutter. Tilsæt linser og bouillon. Lad suppen koge ved svag varme i 20 minutter.
Blend suppen. Smag til med karry og salt.
Vask æblet, fjern kernehuset og skær æblet i tern. Kom dem i den varme suppe og spis med brød til.
Opskrift fra "I <3 nem vegetarisk"
2 løg
2 stilke bladselleri eller 1/3 fennikel
1 spsk olie
½ spsk stærk karry
1 dl røde linser
5 dl grøntsagsbouillon
salt
1 æble
Pil og hak løgene. Skyl selleri/fennikel. Skær i mindre stykker.
Varm olie i en gryde. Kom grøntsagerne i og steg ved jævn varme ca, 5 minutter.
Tilsæt karry. lad det simre i 2 minutter. Tilsæt linser og bouillon. Lad suppen koge ved svag varme i 20 minutter.
Blend suppen. Smag til med karry og salt.
Vask æblet, fjern kernehuset og skær æblet i tern. Kom dem i den varme suppe og spis med brød til.
Opskrift fra "I <3 nem vegetarisk"
11 år19. januar 2013 kl. 17:50