Tab vægt med grapefrugt og undgå hvide grøntsager

Du læser en tråd i debat > kost

Tab vægt med grapefrugt og undgå hvide grøntsager
Tab vægt med grapefrugt
Jeg har fundet en hjemmeside med en kur, som umiddelbart ser ud til at være nem at holde.

På hjemmesiden står bl.a. at:
"En halv rød grapefrugt før hvert måltid eller tre glas rød grapefrugtjuice om dagen giver et vægttab på godt 1,5 kilo på 12 uger. Det skyldes frugtens indhold af fytokemikalier, der reducerer kroppens niveau af insulin og derved tvinger den til at forbrænde flere kalorier"

Hvis man følger hele kuren, kan man tabe sig endnu mere.

På denne kur må man ikke spise hvide grøntsager - (nu jeg har aldrig hørt om "hvide grøntsager"???)
Der står at:
Hvide grøntsager er fx kartofler, hvidkål, blomkål mv. Simpelthen grøntsager der er hvide. Er de hvide indeholder de højst sandsynligt stivelse, som ikke er godt for kroppen, når man bruger denne kostplan.
Grunden til dette er at hvide grøntsager indeholder stivelse (deraf farven) og derfor er en dræber for denne kur, da det går ud på at undgå indtag af stivelse.

Det undrer mig, at man ikke må spise blomkål og hvidkål.
Er der nogen, som kan forklare mig hvordan det hænger sammen - ud over farven betyder, at der er stivelse i grøntsagen.

Læs mere på:
sund-slankekur.blogspot.dk

Er der måske nogen, som har hørt om eller endnu bedre prøvet kuren?
12 år29. august 2012 kl. 09:49
re: Tab vægt med grapefrugt og undgå hvide grøntsager
I Mine øjne beviser sætningen omkring at man ikke må spise blomkål fordi det højst sandsynligt indeholder stivelse, at den her "kur" er dybt uvidenskabelig og fejlfyldt.

I blomkål er der 0,01g stivelse pr. 100 gram - jeg tvivler altså på, at det er nok til at dræbe kuren.

(Stivelsesindhold kan btw. ses på rapsol.dk)
12 år29. august 2012 kl. 10:40
Hej fedania - ja, det strider imod de fleste kostråd. Tak linket, det vil jeg studere nærmere.
12 år29. august 2012 kl. 13:57
For en gangs skyld var jeg halvvejs optaget af mit arbejde tidligere, så jeg undersøgte ikke grapefrugtkuren så indgående som jeg måske kunne ha' gjort (fanden ta' det arbejde, det ta'r jo alt min tid ;))

Men - i artiklen iform.dk er der en del gode råd om at kigge nærmere på diverse diæter inden man hopper ud i dem - og tænk engang hvad artiklen slutter af med:

Grapefrugtkuren
Grapefrugtkuren har eksisteret siden 1930erne, hvor den først blev kaldt Hollywood kuren. Man troede, at grapefrugter indeholdt et særligt fedtforbrændende enzym. Det har så givet anledning til en lang række varianter af slankekure baseret på grapefrugter som en vigtig ingrediens.
Fakta er, at grapefrugt ikke indeholder noget magisk enzym. Til gengæld taber man sig selvfølgelig, hvis man kun lever at grapefrugter. De har et lavt kalorieindhold, er sure og kedelige i længden, så man til sidst ikke gider spise mere. Men det er ikke en særlig sund måde at tabe sig.
12 år29. august 2012 kl. 14:06
Jeg har på livestrong fundet en artikel om det videnskabelige forsøg, som nævnes:

livestrong.com

Det eneste som jeg er skeptisk overfor er, at det er grapefrugtindustrien som har finansieret forsøget, men ikke desto mindre så er det et videnskabeligt forsøg (jeg har ikke fundet artiklen frem og nærstuderet resultaterne for alvor)
12 år29. august 2012 kl. 14:12
Hej fedania - tak fordi du gav dig tid til at undersøge udsagnet om grapefrugten - det ville ellers have været rart, hvis det viste sig at være et vidundermiddel. Til gengæld kan det godt tænkes, at madlysten ville blive mindre, hvis man SKULLE spise et halvt grapefrugt inden man spiste andet. Der er ingen tvivl om, at det ville hænge en langt ud af halsen...:-/
12 år30. august 2012 kl. 09:26
Vidundermiddel tror jeg næppe man kan kalde det - 125g om ugen er selvfølgelig mere end 0, men jeg tænker, at det hænger sammen med, at man spiser lidt mindre, hvis man har spist en halv grapefrugt inden måltidet, men der skal nok noget mere forskning til, inden man ved hvad årsagen til resultatet i det forsøg er :)
12 år30. august 2012 kl. 09:51
fytokemikalier er mikronærringsstoffer og det er farvepigmenter. De fungerer som stærke antioxidanter. De findes i mange fødevarer og hedder noget forskelligt i forhold til hvad farve maden har eks. blåbær hedder fytokemikaliet antocyan.

Findes i 70 % chokolade, rødvin, appelsiner, tomater osv rigtig mange madvarer.

Jeg har meget svært ved at se hvordan det fremmer et vægttab, da det er almindelige fødevarer vi alle indtager ? Så burde vi jo atomatisk tabe os hele tiden, når vi indtagere fytokemikalier.

Hvis man skal tabe sig, skal man være i kcal underskud, i princippet kan man tage på af og spise frugt og grønt, hvis man spiser mere end man forbrænder.

Jeg mener ikke man skal udelukke nogle fødevare, hvidkål og blomkål er sundt, kræftforbyggende, fiberrig osv. Kartofler indeholder masser af c vitamin og b vitamin udover det er der altså ikke ret mange kcal i kartofler. Jeg personligt tror ikke på/ er ikke tilhænger af hele atkins/ dukan / keto bølgen.

Jeg elsker og spiser både pasta, ris, brød og pasta og tager ikke på af det.

Mvh
12 år6. september 2012 kl. 22:36
Du har ret i, at vi burde tabe os hele tiden, når vi allerede får masser af fytokemikalier....:-)
Det er rigtig interessant - tak fordi du vil dele din viden.
12 år7. september 2012 kl. 17:42
Det var skam så lidt ;=)

12 år7. september 2012 kl. 18:43

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });