#2 af bruger slettet
Billigt og sundt
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
re: Billigt og sundt
Hvidkål er billigt og sundt. Du kan lave hvidkålsgryde ved at svitse løg, derefter hakket oksekød og så tilsætte boullion og snittet hvidkål og lade det simre til hvidkålen er mør og så smage det til med salt og peber og eventuelt lidt sennep. Jeg har ikke specifikke mål og vægt da jeg altid laver det på slump. Det kan sagtens fryses.
Tomatsuppe af flåede tomater med kylligestykker eller linser i og pasta hvis du er til det.
Lasagne, der kan du lave til flere dage og så fryse det.
Kartoffelsuppe, gulerodssuppe, sellerisuppe, ja og alle andre slags grønsagssupper.
Torskerognsfrikadeller eller tunfrikadeller med råkost til og ovnbagte kartofler.
Kog en kylling og lav en god suppe med kyllingestykker og suppeurter eller en gang hønsfrikasse. Der kan blive til flere dage ud af en hel kylling.
Håber du kan bruge lidt af det.
Tomatsuppe af flåede tomater med kylligestykker eller linser i og pasta hvis du er til det.
Lasagne, der kan du lave til flere dage og så fryse det.
Kartoffelsuppe, gulerodssuppe, sellerisuppe, ja og alle andre slags grønsagssupper.
Torskerognsfrikadeller eller tunfrikadeller med råkost til og ovnbagte kartofler.
Kog en kylling og lav en god suppe med kyllingestykker og suppeurter eller en gang hønsfrikasse. Der kan blive til flere dage ud af en hel kylling.
Håber du kan bruge lidt af det.
12 år1. marts 2012 kl. 18:41
Sarababen (slettet)
Tak for rådene. :-)
Jeg laver tit supper.. Mums! Og ja, skal helt sikkert blive bedre til at bruge kål.. Glemmer dem bare lidt nogle gange..
Jeg laver tit supper.. Mums! Og ja, skal helt sikkert blive bedre til at bruge kål.. Glemmer dem bare lidt nogle gange..
12 år2. marts 2012 kl. 19:16
Eliza
Ja, grøntsagssupperne er gode, men synes ikke de alle er egnede til fryseren.
En super tomatsupper til 3-4 port. er et løg, der klares i lidt olie, 2 dåser tomat og ca 0,5 vand + 1-1,5 hønsebouillon terning eller hvis du har klar suppe kan du bruge det. 2 kartofler i terninger og lad det koge helt mørt. Smag til med lidt oregano, peber og evt lidt basilikum og blend det helt jævnt. Så kog det igennem med en dl mad fløde, hvis det skal være rigtig godt. Kalorieindholdet er stadig lavt, hvis du kun bruger 8 eller 18 %. Kog lidt grov pasta og spis i suppen.
Annja
En super tomatsupper til 3-4 port. er et løg, der klares i lidt olie, 2 dåser tomat og ca 0,5 vand + 1-1,5 hønsebouillon terning eller hvis du har klar suppe kan du bruge det. 2 kartofler i terninger og lad det koge helt mørt. Smag til med lidt oregano, peber og evt lidt basilikum og blend det helt jævnt. Så kog det igennem med en dl mad fløde, hvis det skal være rigtig godt. Kalorieindholdet er stadig lavt, hvis du kun bruger 8 eller 18 %. Kog lidt grov pasta og spis i suppen.
Annja
12 år2. marts 2012 kl. 21:21
Eliza
Hov, fik afbrudt mig selv ;-)
Annja har du en god opskrift på torskerognsfrikadeller? Jeg har nemlig tænkt jeg gerne ville prøve at lave det. Jeg elsker torskerogn...
Annja har du en god opskrift på torskerognsfrikadeller? Jeg har nemlig tænkt jeg gerne ville prøve at lave det. Jeg elsker torskerogn...
12 år2. marts 2012 kl. 21:26
Wolfgirl (slettet)
I dag har jeg lavet chili sin carne, hele retten hvor der var nok til 4 pers kostede ca. 30kr og så er der endda pasta til overs:
1 pose levevis fuldkornsskruer - 10kr
1 dåse kidney beans - 10kr
1 dåse hakkede tomater med hvidløg - 5kr
1 dåse majs - 5 kr
Handlede i netto
Kog pasta i en gryde
Bland majs, hakkede tomater og kidney beans i en pande og varm i 5-10min.
done
Og forleden grønne bønner med feta og blandede bønner:
1 pose grønne bønner - 12kr for 750g i superbest
1 dåse feta - 15kr
1 dåse blandede bønner - 12kr
Kog grønne bønner, varm blandede bønner, bland og fordel feta på toppen
Pasta med squash og feta:
Pastaskruer, 2 squash, hvidløg, krydderier og feta:
Kog pasta. Skær squash i små tern, steg i pande uden fedt med hvidløg, tilsæt krydderier og evt soja sauce hvis man har det i skabet. Når squash er blevet en blød masse fordeles den på pastaen og feta smuldres over(kan også bruges hytteost.
Hytteost er også genialt og billigt på en bagt kartoffel med lidt salat til.
Man kan også komme langt med en pose discountrejer, en pose discount wokmix fra frost og discount ris:
Rejer 150g - 15kr
Wokmix 500g - 10.95
Ris parboiled - 5kr
Og så er der en klassisk omelet:
200g frostgrønt eller frisk grønt(jeg bruger enten ærter og gulerødder fra frost eller friske champignons og spinat) og 2-3 æg..
Grønt varmes på panden og efte 5-10min overhældes 2-3 piske æg. Tada, superbillig aftensmad. Kan jo spises med rugbrød til.
Det er nogle af de ting jeg tyer til når økonomien sejler...
1 pose levevis fuldkornsskruer - 10kr
1 dåse kidney beans - 10kr
1 dåse hakkede tomater med hvidløg - 5kr
1 dåse majs - 5 kr
Handlede i netto
Kog pasta i en gryde
Bland majs, hakkede tomater og kidney beans i en pande og varm i 5-10min.
done
Og forleden grønne bønner med feta og blandede bønner:
1 pose grønne bønner - 12kr for 750g i superbest
1 dåse feta - 15kr
1 dåse blandede bønner - 12kr
Kog grønne bønner, varm blandede bønner, bland og fordel feta på toppen
Pasta med squash og feta:
Pastaskruer, 2 squash, hvidløg, krydderier og feta:
Kog pasta. Skær squash i små tern, steg i pande uden fedt med hvidløg, tilsæt krydderier og evt soja sauce hvis man har det i skabet. Når squash er blevet en blød masse fordeles den på pastaen og feta smuldres over(kan også bruges hytteost.
Hytteost er også genialt og billigt på en bagt kartoffel med lidt salat til.
Man kan også komme langt med en pose discountrejer, en pose discount wokmix fra frost og discount ris:
Rejer 150g - 15kr
Wokmix 500g - 10.95
Ris parboiled - 5kr
Og så er der en klassisk omelet:
200g frostgrønt eller frisk grønt(jeg bruger enten ærter og gulerødder fra frost eller friske champignons og spinat) og 2-3 æg..
Grønt varmes på panden og efte 5-10min overhældes 2-3 piske æg. Tada, superbillig aftensmad. Kan jo spises med rugbrød til.
Det er nogle af de ting jeg tyer til når økonomien sejler...
12 år2. marts 2012 kl. 23:29
Sarababen (slettet)
Mange tak for inspiration og opskrifter.. :-)
Skal have prøvet den chili sin carne, har alle ingredienserne på lager.. :-)
Og ja tomatsuppe er bare det bedste.. Umm.. Det skal jeg have i morgen! Plejer altid at putte chili i også. :-)
Skal have prøvet den chili sin carne, har alle ingredienserne på lager.. :-)
Og ja tomatsuppe er bare det bedste.. Umm.. Det skal jeg have i morgen! Plejer altid at putte chili i også. :-)
12 år2. marts 2012 kl. 23:42
biologi c
grønsagslagsange fra aldi til 10kr.
12 år3. marts 2012 kl. 06:47
Wolfgirl (slettet)
Altså jeg vil stille spørgsmålstegn til sundheden i Aldi's grønsagslasagne til 10 kr.. Tror det er begrænset hvor meget grønt der reelt er i.. Kender den godt, min morfar spiser den altid.. Har smagt en gang tror jeg.. Mener der er ca 600kcal i 400g.. Og tror altså det der er mest af i den er hvide kulhydrater og fedt.. Men billig, det er den helt sikkert :-P
12 år5. marts 2012 kl. 21:48
calcit
enig silverchair - på ingen måde et godt bud!
12 år5. marts 2012 kl. 23:58
Jeg bor alene, så gerne opskrifter der kun er til én person, eller noget der er frysevenligt. Har dog ikke særlig meget fryserplads.
Det er primært aftensmad jeg søger inspiration til. :-)
På forhånd tak! :)