Æde trip

Du læser en tråd i debat > kost

Æde trip
Hej her er lige et hypotetisk spørgsmål....

Lad os sige man indtage en normal (slanke ration ca 1200-1500 kcal) daglig ration af mad og løber en tur i normal tempo (30 min).

Hvormeget tror i så man tager på hvis man slutter dagen af med at spise, lad os sige 500 g blandede slik og en 4-5 mars barer eller anden lys chokolade tilsvarende?

Og tro i man kan se det på vægten allerede dagen efter?
12 år14. februar 2012 kl. 15:28
re: Æde trip
svaret for mit vedkommende er et JA....
12 år14. februar 2012 kl. 15:55
Tja, kroppen fungerer jo sjældent så simpelt. På sådan en løbetur forbrænder du ca 250-300 kcal (Det er i hvert fald hvad jeg har fået sjusset mig frem til med en vægt på ca 74 kg), og jeg kan love dig for at 500 g slik og en håndfuld marsbarer giver dig MEGET mere.

Om det kan ses på vægten vil nok være lidt tilfældigt. Det har nok ikke nået at sætte sig som fedt, men der vil muligvis være mere i tarmsystemet, og man vil muligvis føle sig oppustet pga den store mængde sukker.

Hvis man holder sig til det rent teoretiske, kan du jo prøve at taste de forskellige værdier ind og se hvilke konsekvenser det har.
12 år14. februar 2012 kl. 15:59
Vil det sige at hvis man ikke gjorde sådan hver dag, men måske enganG om ugen eller fordelte over en hel uge så ville man ikke tage på af det?

Så længe man selfølgelig ellers stadig indtog det tidligere nævnte mad i løbet af dagen!
12 år14. februar 2012 kl. 16:21
kalorie for kalorie tæller.....jeg ville ikke kunne spise bare en marsbar uden det gav udslag.....hvis det overskred mit daglige indtag du kan jo regne ud hvad det giver af kalorier....og om det er det værd
12 år14. februar 2012 kl. 16:28
Den portion som du beskriver giver ca 3000 kcal, hvilket er en god portion over hvad der anbefales pr dag. Hvis du deler det ud over ugen giver det ca 430 kcal pr dag, hvilket er RET mange tomme kalorier hver dag!! (og du ville ikke engang brænde det af hvis du tog løbeture hver dag)

Og, ja, i sidste ende er der kalorierne der tæller. Men kroppen fungerer altså bedst på rigtig mad. Med så meget sukker, er der en stor chance/risiko for at få både væskeophobning og oppustet mave, som også vil vise sig på vægten selvom det ikke er fedt.

Kan jeg spørge hvad der er baggrunden for dit spørgsmål? Snakker vi rent teoretisk, eller er det fordi du har et slik-forbrug, som du ikke har lyst til at slippe? ... eller noget helt andet?
12 år14. februar 2012 kl. 16:56
Det er bare rent teoretisk...

Jeg spiser nomalt kun lidt slik i weekenden og ikke mere end at det ikke vises på vægten (har jeg ihvertfald ikke lagt mærke til...

Men jeg elsker slik og jeg er sikker på at hvis jeg gav mig slev lov så ville jeg godt kunne find på at gøre det...

Det hjælper ikke med alle mulige andre slag snacks i stedet, så lige pt. står den på meget fedtfattig hj bagt banankage uden sukker 100g (kun sødestof uden kcal). 100g fromagefrais rørt op med sødestof og ca 10 hakkede 70-80% mørk chokolade og ca 60 g fedtfattig is uden sukker (is 60g ca 90 kcal).

Det har stået på i ca en 14 dags tid nu og har ikke givet udsving på vægten, da det er med regnet i mit daglige regnskab....
12 år14. februar 2012 kl. 17:13
Altså kage menuen til hverdag og slik i weekenden (fre - lør)
12 år14. februar 2012 kl. 17:15
I mine øjne ligner det et eksempel på trøstespisning/stressspisning eller noget andet, da det umiddelbart virker som noget du er lettere afhængig af og måske ikke har et helt naturligt forhold til? (foreslår bare dette, siger slet ikke at det ER sådan, det er bare noget jeg tænker når jeg læser dette, ret mig hvis jeg er helt galt på den)
jeg tænker bare umiddelbart at der måske bliver spist med følelserne, og du måske skulle tænke over om der er noget andet du kunne gøre for at få afløb for dette eller om der i virkeligheden er noget, der trykker dig eller om du egentlig har noget du går og begraver i slik?

Jeg ved godt at dit spørgsmål er teoretisk men der må jo alligevel være en grund til at du gør dig tanken. Så mit gæt er at du overvejer konsekvenserne af et sådant ædeflip og dermed også overvejer om det er realistisk i hverdagen.
Altså hertil vil jeg sige at 500g slik og 5 chokoladebarer er IKKE normalt at indtage på en aften. Uanset hvordan man kompenserer eller hvordan man strikker sit kaloriebudget sammen, så er det ikke en mængde man indtager fordi man har en almindelig sød tand. Her er vi ovre i noget decideret overspisning og det er derfor jeg også tænker om du bruger maden(eller ønsker/overvejer at bruge den(mere eller mindre ubevidst)) til at dulme andre ting...

Jeg får kun disse tanker fordi det er sådan jeg selv har det med mad og slik... :-p
12 år14. februar 2012 kl. 22:46
hvis man kan æde, ja, jeg skriver æde 5 marsbarer og 500 g slik uden at blive dårlig....?så er det noget man er vant til.

Det er jo vaner at kredse omkring de ting - og holder man sig fra det bliver lysten mindre eller man kan ikke spise i de mængder så der er al mulig grund til at arb. med de vaner....det er rent fedt...
12 år14. februar 2012 kl. 23:39

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });