Ramaskrig og en lille advarsel til jer andre

Du læser en tråd i debat > kost

Ramaskrig og en lille advarsel til jer andre
Jeg eeeeelsker risotto, men det er som bekendt ikke en særlig fedtfattig ret..
Derfor blev jeg vildt glad da jeg for nogle måneder siden fandt produktet "Xprez Risotto mushroom" i Fakta, til 20 kr. pr. pakke.
Den indeholder 140 gr. risottoblanding opgivet til 161 kcal pr. 100 gr. Man skal bare tilsætte vand og en smule fedtstof, koge den lidt tid, og vupti, en himmelsk spise til et overkommenlig kalorieindtag....

Troede jeg :-/

For efter at have nydt denne ret med stort velbehag nogle gange, kom jeg til at tvivle på om det virkelig kan lade sig gøre at risotto indeholder så få kcal.. Så jeg skrev en mail til den danske leverandør, og spurgte, og desværre var min frygt begrundet..

De 161 kcal er pr. 100 gr. færdigvare - ikke pr. 100 gr. tørvare.. Eeeeeeej altså!! Det kunne de godt lige have oplyst på pakken :-(

Jeg burde nok have tænkt mig lidt mere om til at starte med, men det er jo nemt at snyde sig selv, når der er noget man virkelig gerne vil have..

Så nu sidder jeg her med et skab fyldt med risottoblanding, og en samvittighed som ikke vil give mig lov til at spise det igen, før den hedder vægtvedligehold (og til den tid er det nok for gammelt).. Suk! :-D
13 år30. maj 2011 kl. 11:21
re: Ramaskrig og en lille advarsel til jer andre
Har du prøvet, at indtasta den som en vare og så bagefter medtage den og indtaste din egen opskrift UDEN fedtstof ???
Jeg finder nemlig selv rigtig mange ting og laver min egen opskrift ud af dem, hvor jeg undlader de ting som feder :O))
13 år30. maj 2011 kl. 11:29
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år30. maj 2011 kl. 11:49
Umiddelbart lyder det som en super idé..
Problemet er bare at den næringsinfo der står på pakken er pr. 100 gr. færdiglavet risotto..
Der står ingen info om tørvaren, og derfor ved jeg ikke rigtig hvordan jeg skal indtaste det som en opskrift.

Der skal "kun" bruges 15 gr, fedtstof, i hele portionen ( jeg bruger normal flydende Becel let), og jeg har kun brugt 1/3 af dette, så det vil desværre nok ikke gøre en kæmpe forskel.

Burde måske lave en færdig portion og veje den, for at se hvor meget den faktisk indeholder (og så kunne jeg trække en smule fra pga. mindre fedtstof), men er ikke glad for at lave mad blot for at smide det ud, og umiddelbart tror jeg også at den ligger på omkring 800-900 kcal pr. portion, hvilket er næsten 4 gange mere, end først antaget..
13 år30. maj 2011 kl. 11:50
Flab:

Jeg vil mene at du til at starte med skal indtaste kartoffelmospulveret som en ny vare.

Derefter kan du oprette en opskrift, f.eks. "Kartoffelmos færdiglavet" hvor du indtaster hvor mange gram af kartoffelmospulveret du bruger når du laver retten, og de ting du ellers tilføjer i opskriften (vand, fedtstof mv.)..

Herefter tror jeg blot du kan veje hver portion du spiser, og indtaste det som "Kartoffelmos færdiglavet", i dit daglige madindtag/din dagbog. :-)
13 år30. maj 2011 kl. 11:56
Brugeren har valgt at få sine indlæg slettet.
13 år30. maj 2011 kl. 12:05
Nammenamsie - Det lyder som en rigtig fed ret med 161 Kcal. pr 100 g færdiglavet - og ja surt at lave med til udsmidning - personligt gider jeg ikke, at lave mad, hvor jeg ikke kan få min. 200 g med 200 g kartofler til, for så bliver jeg slet ikke mæt - men måske du godt kan klare dig med 200 g af din ret og så evt. en masse grønsager til :O)))
13 år30. maj 2011 kl. 12:05
Flab: Det er fristende, men tror bare jeg springer helt over.. En halv portion er ikke stor, og vil allerede give ca. 400 kcal, og forsøger at holde mig omkring 500 kcal ved aftensmåltider, så det går bare ikke.. :o)

Turbomoster: Den er åbenbart rigtig fed ja.. Synes det er helt utroligt at jeg ikke har taget på, de gange jeg har spist den, men nok fordi jeg nøjes med at veje mig fredag og det som regel har været en weekendspise, at det ikke har kunnet ses :o)
Jeg har ikke det store krav til kartofler/ris/pasta osv., men jeg spiser temmelig meget kød, og derfor må mit tilbehør ikke være særlig kalorieholdigt, så jeg må vente til jeg kan tåle nogle flere kalorier igen :o)
13 år30. maj 2011 kl. 22:48
Giv det evt til andre som ikke skal slanke sig ..
12 år12. maj 2012 kl. 23:08
Godt indlæg! Jeg var nær selv hoppet i fælden! Jeg synes du skal prøve at veje den færdige ret. Jeg synes nemlig det lyder lige i overkanten at risene øger deres vægt 4 gange under tilberedning.. Jeg tror nærmere det er 2-3 gange.
12 år4. juni 2012 kl. 00:30

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });