Mad til madpakken

Du læser en tråd i debat > kost

Mad til madpakken
Jeg har længe lavet gulerodsboller til madpakkeen, men jeg mangler noget 'kødfyld', som jeg så skal have ved siden af. Jeg plejer at tage enten laks eller hyttetun (hytteost og tun 50/50) med ved siden af, men det bliver hurtigt fedtet og lidet charmerende..
Jeg mangler et godt alternativ og er åbent for lidt af hvert: Det eneste er, at det skal være nemt på stedet, altså er ting der kan fryses (og smager fint ikke-varme - har ingen mikroovn til rådighed) fint.

Jeg har kigget efter opskrifter på pølsebrød og pizzasnegle, og har da også fundet et par stykker, men jeg tror stadig, der findes bedre. Er der en der sidder inde med den super sunde opskrift? Evt. på et alternativ til de klassiske? Har prøvet at finde noget der minder om pølsebrød med noget andet end pølse i, men er ikke sikker på, hvad jeg skal søge på, og er ikke glad for 'bare' at proppe hakket kød i brødet og se hvad der sker..

Ud over brød og kød tager jeg desuden grønt med, men i øjeblikket består det grønne mest af revne gulerødder, salat og agurk.. Det er jo heller ikke så sjovt i længden. Har tænkt på ting der er mulige at fryse ned og som også smager godt kolde, nogle idéer? Ellers en slags salat som er nem at lave og som kan holde sig nogle dage i køleskab, så det er nemt at tage med.

Jeg bor hjemme, men min mor er sød til at købe ting, hvis jeg spørger om det, så eneste krav på den front er, at det kan købes økologisk (og ikke er for dyrt).

Må jeg så høre: Idéer til hvordan jeg kan få min nemme, sunde frokost? :)
13 år23. maj 2011 kl. 22:59
re: Mad til madpakken
Hej Ablanu,

Jeg bager nogle boller med skinke/kalkuntern bagt ind i dejen. Jeg tager bare det mel jeg har, men som regel en del groft mel :)
Hvis du er interesseret, vil jeg gerne skrive opskriften herinde.
Jeg har også en opskrift på en slags skinkestang, men skinkestrimler, friskost og purløg indeni, den smager også godt kold. Kan ikke lige huske hvor grov dejen er, men det kan man jo selv styre.
I øvrigt tror jeg egentlig at din almindelige dej til gulerodsboller kan bruges til begge ting.
Bollerne med skinke/kalkun kan i hvert fald fryses, ved ikke med skinkestangen.

Ved ikke om der må komme fyld indeni bollerne, som en sandwich? Til det er æg og rejer lækkert :) roastbeef er også godt, fedtfattigt og lidt "luksusagtigt".
Eller hvad med at stege en kyllingebrystfilet, evt. marinere den først, og bagefter skære den i skiver.

Du kunne også lave pirogger - der kan man putte næsten alt i og de kan fryses.
Eller en wrap, evt. af en færdigkøbt tortilla.. fx med laks og friskost eller kylling eller.. Der er vist næsten frit slag :)
Eller lav en grøn salat med kylling/rejer/tun/kikærter hvis du kan lide dem. Tag dressing med ved siden af, så holder salaten sig bedre frisk.

Ja, det var vist lige hvad jeg kunne komme på.. Håber noget af det kan bruges.
13 år23. maj 2011 kl. 23:56
Det kunne jeg i hvert fald, og jo tak, vil meget gerne have opskriften/erne :)
Sandwich er fint, men igen er det lidt 'ved siden af', da tingene bliver kedelige og våde, hvis de ligger i bollen for længe.. Det skal jo helst være noget hvor jeg 'bare' kan snuppe og så ud af døren :)
Så vidt jeg ved, kan man ikke købe økologiske totilla, så det er ikke en mulighed med mindre jeg kan finde en god opskrift selv..
13 år25. maj 2011 kl. 10:52
Her kommer først opskriften på
"Boller med røget kalkun":
25g. gær
4dl. skummet mælk
150 røget kalkun (jeg har brugt skinke og kylling i tern, hvad jeg nu havde)
ca. 500g. hvedemel (jeg bruger forskellige slags mel - lidt durummel og noget groft mel er godt)

Rør gæren ud i lunken mælk. Tilsæt røget kalkun i små tern, salt, halvdelen af melet og rør godt. Tilsæt resten af melet lidt efter lidt og ælt dejen godt igennem.
Hæver til dobbelt størrelse med et klæde over (gætter på godt en times tid)
Dejen æltes igen og formes til 12 boller, som lægges på en bageplade med bagepapir. Pensles med skummet mælk.
Efterhæver 34-40min. et lunt sted.
Bages 20-25min. ved 200grader.

Her er et link til "Skinkestangen:
dk-kogebogen.dk

Mht. Tortillas kan man selv bage fladbrød, har dog ikke prøvet det endnu.
Jeg fandt em opskrift, se link nedenfor:
dk-kogebogen.dk

Jeg tænkte på om der er adgang til køleskab og tallerkner og bestik hvor du arbejder/går i skole?
Når jeg har det, har jeg nogle gange tunsalat og lignende med ved siden af og lægger det på brødet lige inden jeg skal spise det. Fungerer med mange slags pålæg :)
13 år25. maj 2011 kl. 11:31
De lyder dælme gode de der boller med kalkun dem skal jeg straks prøve :) Putter du så stadig noget i bollen? Altså pålæg?
13 år25. maj 2011 kl. 11:35
Også lige 2 links til hjemmelavede tortillas.
Men jeg har ikke prøvet dem, så jeg ved ikke om de duer ;)

dk-kogebogen.dk
dk-kogebogen.dk
Mine links ser godt nok ikke ud til at virke, jeg gør nok noget forkert.. Men du kan nok kopiere dem ind i din browsers "tekstfelt"..
13 år25. maj 2011 kl. 11:35
Tak Linda, vil se om jeg kan få dem lavet! De kan vel også laves med kylling (er nemlig ikke sikker på, at jeg kan få fat på øko kalkun..) ? :)
Har desværre ikke hverken køkken, køleskab eller noget der minder om det, har som sagt ikke engang adgang til mikroovn..

Har I nogle idéer omkring at gøre totillaerne (og piogger, søgte lige hurtigt og så hvad det var) ekstra sunde? Putte noget bestemt i eller lign?
13 år25. maj 2011 kl. 13:52
For at gøre både tortilla og pirogger ekstra sunde kan du sørge for at vælge grønt fyld og fedtfattigt. Især i en tortilla, kan du fylde godt på med grøntsager og salat. Piroggernes fyld kan også være med en del grønt. Styr evt uden om ost, eller sørg for at dette er fedtfattigt. Både tortilla og dejen til piroggerne bør være grove.
Så med andre ord, de almindelige hellige råd, grønt, groft og magert :o)
13 år25. maj 2011 kl. 14:05
Til Jande:
Oftest tager jeg dem med som de er, men de er også gode med en skive ost i.. Ellers smør hvis jeg en sjælden gang ikke kan modstå det.
Til Ablanu:
Kylling fungerer fint - købte færdige kyllingetern, ved ikke om de fås øko.. Ellers kan du måske stege et kyllinge bryst og skære det i små tern..
Jeg putter forresten til purløg i - så smager de ekstra godt - man kan sikkert også bruge timian eller andre krydder urter og måske hvidløg..
13 år26. maj 2011 kl. 08:38
@ Linda og Mrs Jag: tak for alle de gode ideer. Der er bestemt nogen der der også skal afprøves af mig.

@ Ablanu: Mht. til fyld, evt. til pirogger faldt jeg selv over den her opskrift i går som måske kan bruges: newyorkerbyheart.blogspot.com
13 år26. maj 2011 kl. 09:54

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });