Varmt vand?

Du læser en tråd i debat > kost

Varmt vand?
Jeg har læst, at man skal drikke varmt vand i stedet for koldt når man gerne vil tabe sig. Selvfølgelig skal vandet være kogt, for der er for mange bakterier i varmt vand fra hanen...
Men er der andre der har hørt om dette?
Evt. har erfaring med dette?
14 år31. august 2010 kl. 13:34
re: Varmt vand?
Jeg kan ikke forstille mig der skulle være en virkning i at drikke varmt vand, andet end at det må smage noget træls. Tag dog at drik det koldt - så vil du også nyde det :o)
14 år31. august 2010 kl. 14:11
Jeg har godt hørt rygtet - ligesom i banankuren hvor man starter hver morgen med 1 banan + et glas varmt vand.
Jeg kan ikke huske hvad det var det varme vand skulle gøre godt for, men det skulle have en eller anden effekt... Men hvorfor så ikke bare drikke te?
14 år31. august 2010 kl. 18:54
Dit kure og dat kure, varmt eller koldt vand. nej der er kun en måde der virker i det lange løb, normal mad i fornuftige mængder, og der er Madital jo genial som hjælper, genvejene kan sagtens hjælpe til vægtab men efter vægttabet har du jo ikke ændret vaner, og så ryger det hele som regel på igen + lidt ekstra :-)
14 år31. august 2010 kl. 19:10
Der forsvinder en del mineraler fra vandet, når man koger det + kroppen bruger mindre energi, når det man indtager har kropstemperatur, så jeg kan ikke se nogen fordel.
14 år1. september 2010 kl. 08:11
Tak for jeres tilbagemeldinger :o)
Jeg kan meget bedre lide at drikke kold vand, så det passer mig fint, at det ikke er nogen fordel at drikke det varmt - grunden til jeg ikke drikker the i stedet for er, at jeg ikke kan fordrage the uden sukker... så smager varmt vand alligevel bedre :o)
Men tilbage til det kolde :o)
14 år1. september 2010 kl. 10:17
Jeg hader også te uden sukker, men jeg kommer altid sødetabletter i og det smager herligt, har du prøvet det? :-)
14 år1. september 2010 kl. 17:18
@rdrd: Der forsvinder mineraler fra vandet ved kogning?? Det lyder lidt usandsynligt, da mineraler ikke fordamper og man ikke lige kan nedbryde de grundstoffer, som de består af. Hvis du kan huske hvor du har læst det, ville det være interessant at se (jeg kunne jo også tage fejl ;0)

Vitaminer fra grøntsager kan forsvinde/ødelægges ved kogning, men det er en helt anden type stoffer der er tale om.
14 år10. september 2010 kl. 11:29
Jeg har læst mig til, at det skulle være fordi varmt vand mætter mere end koldt vand?
Så det er godt, hvis man er ved at mindske sine portioner, men stadig føler sig sulten.
Tilgengæld forbrænder man flere kcal ved koldt vand ..
Varmt vand smager ikke godt, nej. Men man behøver jo heller ikke drikke det 'rent'. - Grøn the er jo f.eks. rigtig sundt, og så synes jeg ihvertfald, at det smager bedre.
Specielt når der også er mint i. (;
14 år18. september 2010 kl. 15:35
@Fluffy82: hvor tror du kalk aflejringerne i din elkedel kommer fra? Det er kalk fra vandet der sætter sig fast på elkedlen og dermed forsvinder fra vandet.

Midlertidig hårdhed er forårsaget af en kombination af calcium ioner og bikarbonat ioner i vandet.
Det kan fjernes ved kogning af vand eller ved tilsætning af kalk ( calciumhydroxid ). Kogning fremmer dannelsen af karbonat fra bikarbonat og udfælder calciumcarbonat ud af opløsningen, der forlader vand, der er blødere ved køling.

Nedenstående er ligevægt reaktion, når kalciumkarbonat (CaCO 3) er opløst i vand:

CaCO 3 (s) + CO 2 (aq) + H 2 O ⇋ Ca 2+ (aq) + 2HCO 3 - (aq) CaCO 3 (s) + CO 2 (aq) + H 2 O ⇋ Ca 2 + (aq) + 2HCO 3 - (aq)
Ved opvarmning, CO 2 er mindre i stand til at opløse i vandet (se Opløselighed ).
Da der ikke er nok CO 2 rundt, reaktion kan ikke gå fra venstre mod højre, og derfor CaCO 3 vil ikke opløses så hurtigt.
I stedet reaktion er tvunget til venstre (dvs. produkter reaktanter) til at genskabe ligevægt, og solid CaCO 3 er dannet.
Koge vandet vil fjerne hårdhed, så længe det faste CaCO 3, der udfælder ud er fjernet.
Efter afkøling, nok tid der går, hvis vandet vil stige CO 2 fra luften, og reaktionen vil igen gå fra venstre mod højre, således at CaCO 3 til "re-opløses" i vandet.

Hårdt vand er vand , der har høje mineral indhold (i modsætning til blødt vand ). Hårdt vand mineraler primært består af calcium (Ca 2 +), og magnesium (Mg 2 +) metal kationer , og undertiden andre opløste stoffer som f.eks bicarbonater og sulfater . Calcium normalt går i vandet som enten calciumcarbonat (CaCO 3), i form af kalksten og kridt , eller calciumsulfat (CaSO 4), i form af andre mineralforekomster. Hårdt vand er generelt ikke er skadeligt for ens helbred.
Den enkleste måde at bestemme hårdheden af vand er skum / skum test: sæbe eller tandpasta , hvor ophidset, drejebænke let i blødt vand, men ikke i hårdt vand.
Mere præcise målinger af hårdhed kan opnås gennem en våd titrering .
Den samlede vand "hårdhed" (herunder både Ca 2 + og Mg 2 + ioner) læses som parts per million (ppm) eller vægt / volumen (mg / L) af kalciumkarbonat (CaCO 3) i vandet.
Selv om vandets hårdhed normalt kun måler de samlede koncentrationer af calcium og magnesium (de to mest udbredte, divalente metalioner), jern , aluminium og mangan kan også være til stede på et højt niveau i visse geografiske områder.
Jern i dette tilfælde er vigtigt for, hvis den findes, vil det være i sin tervalent form, forårsager forkalkning at være brunlig (farven på rust ) i stedet for hvid (farven på de fleste af de andre forbindelser).
14 år29. september 2010 kl. 10:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });