Kaloriefattige produkter
Du læser en tråd i debat > kostLovely
re: Kaloriefattige produkter
Jeg mener det er fordi, kostfibre passerer stort set ufordøjede igennem systemet, og derved ikke optages.
Iøvrigt har jeg læst at også meget kalorierige ting som fx hørfrø og andre olieholdige kerner ikke fordøjes i systemt, og derfor tæller kalorierne i realiteten ikke med. Jeg har dog valgt at medregne disse i mit eget kalorieregnskab.
Endelig viser forskning tilsyneladende, at man kan spise 50g mandler om dagen, uden at dette skulle tælle i kalorieregnskabet. Det virker godt nok ikke logisk - men man har da lov at håbe :o)) Oplysningen har jeg fra en af de der "skrump" bøger
Ak - hele den der udregning af, hvad der indvirker og hvad der ikke indvirker på kalorieregnskab, blodsukker og mavefedt.....det er vanskeligt.
Iøvrigt har jeg læst at også meget kalorierige ting som fx hørfrø og andre olieholdige kerner ikke fordøjes i systemt, og derfor tæller kalorierne i realiteten ikke med. Jeg har dog valgt at medregne disse i mit eget kalorieregnskab.
Endelig viser forskning tilsyneladende, at man kan spise 50g mandler om dagen, uden at dette skulle tælle i kalorieregnskabet. Det virker godt nok ikke logisk - men man har da lov at håbe :o)) Oplysningen har jeg fra en af de der "skrump" bøger
Ak - hele den der udregning af, hvad der indvirker og hvad der ikke indvirker på kalorieregnskab, blodsukker og mavefedt.....det er vanskeligt.
14 år5. august 2010 kl. 14:36
rdrd (slettet)
Ja, det er en hel videnskab. Jeg har dog erfaret at jo flere fibre jeg får, desto mere taber jeg mig.
14 år5. august 2010 kl. 14:45
Lovely
rdrd.. jeg har det på helt samme måde - jo flere fibre, jo mindre taljemål :o))
14 år5. august 2010 kl. 15:30
rdrd (slettet)
Og jo mindre kinder :-)
14 år5. august 2010 kl. 15:39
bruger slettet
Fibre fylder og er gratis i kcal.
Min erfaring siger at jeg skal ligge omkring 40 g. fibre pr.dag..
Fiberkiks fra Minium serien er uvuderlige i et vægttab !!
Min erfaring siger at jeg skal ligge omkring 40 g. fibre pr.dag..
Fiberkiks fra Minium serien er uvuderlige i et vægttab !!
14 år5. august 2010 kl. 17:02
Girl next door
Hvis det er sådan det er, så forstår jeg det bedre. Men det lyder næsten for godt til at være sandt, så ved ikke helt om jeg tør gå efter det, når det gælder indtagelse af kalorier ;)
14 år5. august 2010 kl. 19:57
Girl next door
Fandt lige det her...nu hvor vi er ved snakken
"Som det er nu, beregnes der ikke energi af kostfiber. Kostfiber er defineret som ikke fordøjelige kulhydrater, og derfor er det logisk, at de ikke medregnes som energigivende. Imidlertid nedbrydes en del af kostfibrene bakterielt i tarmen og optages derefter i organismen, så noget energi tilfører de alligevel. Med de nye regler skal denne energi tages med i beregning af en fødevares energi. Der beregnes med 8 kJ / 2 kcal pr. gram kostfiber," forklarer fødevarekonsulent Vibeke Kaas, Dansk Varefakta Nævn.
varefakta.dk
"Som det er nu, beregnes der ikke energi af kostfiber. Kostfiber er defineret som ikke fordøjelige kulhydrater, og derfor er det logisk, at de ikke medregnes som energigivende. Imidlertid nedbrydes en del af kostfibrene bakterielt i tarmen og optages derefter i organismen, så noget energi tilfører de alligevel. Med de nye regler skal denne energi tages med i beregning af en fødevares energi. Der beregnes med 8 kJ / 2 kcal pr. gram kostfiber," forklarer fødevarekonsulent Vibeke Kaas, Dansk Varefakta Nævn.
varefakta.dk
14 år5. august 2010 kl. 20:00
Kaffen (slettet)
Så forstå jeg bedre hvorfor Madital regner kcal anderledes ud for Isis' Spejder Bolscher end det står på bøtten.
Tak for info om fibre!
Tak for info om fibre!
14 år6. august 2010 kl. 08:59
gina (slettet)
Fibre og erfaringer eller ej -
det skræmmer ihvertfald MIG nok til ikke at turde spise dem mere. Pludselig er de jo så godt som ligeså slemme som alt andet, når man nu er kalorie fanatiker.
det skræmmer ihvertfald MIG nok til ikke at turde spise dem mere. Pludselig er de jo så godt som ligeså slemme som alt andet, når man nu er kalorie fanatiker.
14 år19. august 2010 kl. 18:39
Der er som sådan ikke noget i vejen med produkterne (smag & behag), men de er sjældent lige så kaloriefattige som der påstås i næringsindholds deklarationen.
Dette skyldes, at der i Danmark er regler, der siger, at man ikke behøver medregne kostfibre i udregningen af antal kalorier i en fødevare - og fibre tæller altså i det virkelige liv selvom de ikke gør det på deklarationen.
Et eksempel:
Isis spejderbolcher
På deklarationen står der, at der er
25 kcal pr. 100g
Det er sikkert rigtig nok, men når fibrene tælles med i regnskabet så er det altså
186 kcal pr. 100g
Så det er med at undersøge produkterne og have øjnene med sig, selv når der bliver lovet, at det er et lavkalorie produkt og deklarationen umiddelbart tyder på det.