Sukkerfrit guf (til Lilja og andre interesserede)

Du læser en tråd i debat > kost

Sukkerfrit guf (til Lilja og andre interesserede)
Her følger opskrifter på guf uden sukker og sødestoffer....langt de fleste er fundet på nettet eller i bøger, så jeg forbeholder mig ikke retten til noget som helst, og virker nogle af dem genkendelige, så har i sikkert set den et andet sted ;-)

Peanutæg:

120 g peanutbutter
80 g rosiner
100 g havre- eller hvedeklid
50 g nødder efter eget valg
40 g blød margarine

Nødderne hakkes fint i en foodprocessor, de øvrige ingredienser tilsættes og køres til du har en blød masse, der kan formes til æg. Rulles i kokosmel eller peanuts.

Solkugler:

(denne variant synes jeg personligt er for sød, men ungerne elsker dem)
100 g tørrede abrikoser
Sukkefri æblejuice
50 g havregryn
mandler

Læg de tørrede abrikoser i blød en times tid i list juice. De finblendes med havregryn, rulles til kugler og derefter i mandelsplitter.

Romkugler:

(smager som den ægte vare)
1 håndfuld mandler
1 håndfuld cashewnødder el. jordnødder
1 håndfuld dadler
1 håndfuld rosiner
2 spsk kokosolie
lidt romessens
2 spsk sukkerfri kakao

Nødderne hakkes fint i foodprocessoren, resten tilsættes. Rulles til kugler - enten store som de ægte eller små (så får man flest ;-)) og trilles i kokosmel

Frugtkugler:
100g svesker uden sten
200 g rosiner
75 g hasselnøddeflager

Kom svesker og rosiner i en foodprocessor og blend til en ensartet masse. Rul kugler og tril dem i hasselnøddeflager.

Peanut-bar

200 g ristede peanuts
500 g dalder
½ tsk vanillepulver (IKKE vanillesukker)
4 spsk kakao uden sukker
1 spsk kokosolie

Kør alle ingredienserne sammen i foodprocessoren til en toffeeagtig masse. Bred massen ud´i en form på 10x20 cm. Pynt med hele peanuts og stil den på køl. Skæres ud i barer.

Fluffy chokoladebrud:

3 riskiks
75 g hakkede hasselnødder - tørristet på panden
150 g grofthakkede mandler - tørristet på panden
100 g kokosmel - tørristet på panden
200 g 70% chokolade uden sukker
4 spsk kokosolie

Smuldr riskagerne og bland alle de tørre dele sammen i en skål. Smelt chokoladen over vandbad, kom kokosolien heri og lad den smelte. Hæld chokoladen over nøddeblandingen og vend godt rundt, så der kommer chokolade på det hele. Put det i en form og sæt på køl i ca 3 timer. Brækkes i stykker og nydes!!

Nutella:

150 g hasselnødder
100 g dadler
175 g margarine
4 spsk sukkerfri kakao

Nødderne hakkes fint i foodprocessoren, de øvrige ingredienser tilsættes og køres til en glat nutella-agtig masse. MUMS!!

Det var et lille udpluk, sig til hvis du vil have flere :-)

Vh Karin
14 år29. maj 2010 kl. 14:20
re: Sukkerfrit guf (til Lilja og andre interesserede)
Hvis du har flere ville det bestemt ikke gøre noget :)
14 år29. maj 2010 kl. 18:54
uhm det lyder rigtigt lækkert, men jeg har et spørgsmål, bruger du kokusolien pga. af smagen ??
og ville man godt kunne bruge en smags neutral olie i stedet ??
14 år29. maj 2010 kl. 19:36
@Noire: Jeg bruger kokosolie fordi den er fast, tror massen ville blive for flydende med en anden olie....men ellers kan margarine/smør garanteret bruges i stedet. Har ikke prøvet, men den er jo også fast :-)

@Nadja: Der kommer lidt flere i morgen :-)
14 år29. maj 2010 kl. 19:52
Jubii!
Jeg skal vist igang så man har lidt på lager.. Lyder bare så lækkert..
14 år30. maj 2010 kl. 10:19
Nadja, det lyder til gengæld farligt! Sukkerfri betyder ikke kaloriefri.
14 år30. maj 2010 kl. 10:28
Ja, det lyder rigtig lækkert, men jeg ville også passe på for det skal nok nydes i meget små mængder da det lyder som om de fleste ingredienser er meget fedtholdige selvom det meste er sundt fedt... Det fylder jo alligevel rigtig meget i kalorieregnskabet...

Hmm da jeg var lille(12-13år) troede jeg at sukkerfri chokolade var kaloriefrit, så jeg spiste rigtig meget sukkerfri chokolade... Nok derfor jeg blev så tyk :b

14 år30. maj 2010 kl. 11:43
Jeg er udemærket klar over at der er mange kalorier i ;)
Det var bare så der var noget når kæmpe trangen var der, for når man bor sammen med andre ligger der stadig chokolade i skabet.
14 år30. maj 2010 kl. 13:47
Faktisk har jeg set det råd kun at tillade sig selv at spise kager og andet guf man selv har lavet. Pointen er at det søde bliver sværere tilgængeligt end basser fra bageren. Jeg synes personligt det er et tvivlsomt råd, ikke alle kan bruge, hvad hvis man er rigtig glad for at bage kager og gør det tit? Men det er alligevel hermed givet videre. I kombination med andre leveregler kan det vel bruges til noget.
14 år30. maj 2010 kl. 14:32
tusind tak for svaret, jeg glæder mig til at prøve dem i næste måned :)
14 år30. maj 2010 kl. 17:51

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });