#1 af bruger slettet
Tilbehør til pasta
Du læser en tråd i debat > kostbruger slettet
Tilbehør til pasta
Vi får tit pasta herhjemme, men jeg synes det er lidt kedeligt med pasta og koteletter for eksempel. Hvad kan jeg putte på min pasta for at gøre den mere spændende. Her tænker jeg både på krydderier, grønt, sovs osv. Er der nogen som har nogle gode ideer? Vi får tit tomatsovs på som består af en dåse flåede tomater som er opvarmet og tilsat krydderie og løg, men det er ikke ret spændende i længden så jeg mangler noget inspiration....
14 år28. januar 2010 kl. 12:02
bruger slettet
re: Tilbehør til pasta
Jeg bruger ofte pesto, det kan laves i mange varianter.
Der er godt nok en del olie i pesto, men hvis man begrænser indtaget, er det jo heldigvis den sunde slags fedt :-)
Jeg laver pesto selv, det synes jeg smager bedst :-)
Vh Karin
Der er godt nok en del olie i pesto, men hvis man begrænser indtaget, er det jo heldigvis den sunde slags fedt :-)
Jeg laver pesto selv, det synes jeg smager bedst :-)
Vh Karin
14 år28. januar 2010 kl. 16:49
Sign (slettet)
Feta, bønner, soltørrede tomater, hvidløg...
14 år28. januar 2010 kl. 21:12
ileby (slettet)
en dressing lavet af f.eks A38 0.1% med hvidløg og oregano, eller hvad slags krydrier i nu bedst kan lde...
det bruger vi meget her hjemme som tilbehør,
da min mand ikke spiser sauce, og jeg jo er på slanke kur, så det bliver derikkeformeget af...
det smager KANON
det bruger vi meget her hjemme som tilbehør,
da min mand ikke spiser sauce, og jeg jo er på slanke kur, så det bliver derikkeformeget af...
det smager KANON
14 år28. januar 2010 kl. 22:07
Gummisko
en omgang helbladet spinat i en gryde, tø det op (hvis det er frosset) og hæld det overskydende vand fra, kom en sjat skummetmælk i og jævn det en smule. Så har du en skøn og sund "spinat-sovs" til din pasta :-)
14 år8. april 2010 kl. 08:49
Magia (slettet)
Bag 1-2 auberginer i ovnen i ca en time. Lad dem køle. Skrab derefter kødet ud, og put det i en blender med en lille smule olivenolie, salt, peber, citronsaft og evt. hvidløg, blend til en ensartet masse. SUper lækker auberginecreme, der er sund. Minder lidt om pesto.
14 år8. april 2010 kl. 09:28
hotlips_dk (slettet)
Brug årstidens grøntsager som "fyld" i pastaen, enten som råstegte ell kogte, så får i også mere af det gode, istedet for al den kulhydrat proppede pasta. Hav en en citronolie stående (olivenolie med citronskal), og dryp nogle dråber over pasta/grønt, som en art dressing.
Ell lav en sauce af tomat/augergine/squash/løg/hvidløg/peberfrugt oa. Det skal sådan set bare svitses og koges sammen en 5-10 min tid.
Blød gedeost/tomat i både/basilikum/hvidløg er også mums, men lidt mere fedt.
Samme ost/groft hakkede hasselnødder/soltørrede tomater.
Kartoffel skåret i bitte tern og stegt hårdt i olie, får smag af bacon, og kan bruges som et sundere og mere fedtfattigt tilbehør, og sammen med æg kan det gøre det ud for en art pasta carbonare.
osv osv osv..
Bon Appetit
Ell lav en sauce af tomat/augergine/squash/løg/hvidløg/peberfrugt oa. Det skal sådan set bare svitses og koges sammen en 5-10 min tid.
Blød gedeost/tomat i både/basilikum/hvidløg er også mums, men lidt mere fedt.
Samme ost/groft hakkede hasselnødder/soltørrede tomater.
Kartoffel skåret i bitte tern og stegt hårdt i olie, får smag af bacon, og kan bruges som et sundere og mere fedtfattigt tilbehør, og sammen med æg kan det gøre det ud for en art pasta carbonare.
osv osv osv..
Bon Appetit
14 år8. april 2010 kl. 12:08
hotlips_dk (slettet)
ret: gedeost forslagne er ikke opvarmede, men den varme pasta smelter osten, og holder det lunt.
14 år8. april 2010 kl. 12:09
SundDiæt (slettet)
Prøv en lasagne med bagte grøntsager:
Skær auberginer, squash, gul/rød peber og rødløg ud i temmelig store stykker og pensl med en blanding af 1 - 2 spsk olivenolie tilsat presset hvidløg og rosmarin. Krydder med friskkværnet peber. Bag i ovnen ved 190 grader i ca. 45 minutter.
Lav gerne en hjemmelavet tomatsauce med masser af gode krydderurter (oregano, timian, basilikum) og hvidløg - og f.eks. bladselleri, grøn peber og/eller gulerødder .
Læg en lasagne sammen af tomatsauce, bagte grøntsager, lasagne plader og færdigkøbt 5 % mornay sauce.
Slut af med fedtfattig mozarella eller (hvad vi foretrækker) et lag rasp sprayet med en smule olivenolie fra en oliespray.
Bag i ovnen ved 170 grader i 40 - 60 minutter afhængig af mængde.
Hvis du bruger rasp på toppen kan du bage den længere tid ved lavere temperatur (praktisk, hvis du laver den i god tid, eller ikke altid spiser på et fast tidspunkt)
Bruger du ost, så hold øje med, at den ikke brænder på toppen.
Skær auberginer, squash, gul/rød peber og rødløg ud i temmelig store stykker og pensl med en blanding af 1 - 2 spsk olivenolie tilsat presset hvidløg og rosmarin. Krydder med friskkværnet peber. Bag i ovnen ved 190 grader i ca. 45 minutter.
Lav gerne en hjemmelavet tomatsauce med masser af gode krydderurter (oregano, timian, basilikum) og hvidløg - og f.eks. bladselleri, grøn peber og/eller gulerødder .
Læg en lasagne sammen af tomatsauce, bagte grøntsager, lasagne plader og færdigkøbt 5 % mornay sauce.
Slut af med fedtfattig mozarella eller (hvad vi foretrækker) et lag rasp sprayet med en smule olivenolie fra en oliespray.
Bag i ovnen ved 170 grader i 40 - 60 minutter afhængig af mængde.
Hvis du bruger rasp på toppen kan du bage den længere tid ved lavere temperatur (praktisk, hvis du laver den i god tid, eller ikke altid spiser på et fast tidspunkt)
Bruger du ost, så hold øje med, at den ikke brænder på toppen.
14 år8. april 2010 kl. 14:01
SundDiæt (slettet)
Jeg kom også lige til at tænke på en anden favorit herhjemme fra ARLA's website:
arla.dk
Jeg laver normalt den hvide opbagte sauce selv (og tilsætter 3/4 tsk basilikum og 1/2 tsk timian) i stedet for at bruge Karolines mælkesauce - men det er en skøn pastasauce under alle omstændigheder.
arla.dk
Jeg laver normalt den hvide opbagte sauce selv (og tilsætter 3/4 tsk basilikum og 1/2 tsk timian) i stedet for at bruge Karolines mælkesauce - men det er en skøn pastasauce under alle omstændigheder.
14 år8. april 2010 kl. 18:37