Frugt til morgenmad

Du læser en tråd i debat > kost

Frugt til morgenmad
Jeg har en periode nu spist frugt til morgenmad, for ligesom at få gang i vægttabet. Men det betyder at jeg starter min morgenmad med to stykker frugt på vej i bilen på arbejde + noget vand. Og på arbejde får jeg så endnu et par stykker frugt om formiddagen + en gang imellem en lille bolle.

Jeg er nu kommet lidt i tvivl om hvorvidt jeg snyder mig selv til at tænke at det er morgenmad. Der går jo et sted mellem 1 og 2 timer fra jeg står på og til jeg spiser det første stykke frugt. Betyder det at jeg faktisk ikke får en egentlig morgenmad.

Ikke at jeg tror det har nogen betydning, for det er ikke sådan jeg har planer om at skulle leve i det lange løb, men jeg synes det er et interessant spørgsmål. Hvornår skal man spise sin morgenmad for at det tæller som morgenmad. Er det f.eks. ok at stå op kl 6 og først spise morgenmad på sit arbejde kl 9. Det sker nemlig også ;-)
15 år29. september 2009 kl. 10:17
re: Frugt til morgenmad
Hej,

Jeg ved ikke, hvornår man skal spise sin morgenmad. Personligt er jeg sådan en type, som bliver lidt små gnaven, hvis ikke jeg får mad med det samme, når jeg står op...

Jeg har dog et forslag til en lille justering af din morgenmad; måske du skulle overveje kun af tage et stykke frugt, og så tage noget havregrød til (gerne med kanel, da det sætter gang i forbrændingen). Dine to stykker frugt på arbejdet, kunne du måske også bytte ud med blomkål, gulerødder, agurk, peberfrugt, eller hvad du lige kan komme i tanke om - der er langt mindre kalorier i, og samtidig holder de dig mætte længere...

Ved ikke om mit svar kan bruges; men så længe du spiser morgenmad, så er det det vigtigste, da det er med til at starte din forbrænding, og dermed forbedre chancerne for et vægttab
15 år29. september 2009 kl. 12:56
Der er jo en del sukker i frugt, så i forhold til blodsukker balance, er det altså ikke et hit at starte dagen sådan. Du skal have nogle fibre og noget mellem fordøjeligt stivelse i maven, så de blodsukker ikke får et boost og så falder igen.
Så heller en halv skive rugbrød eller lidt havregrød lige når du står op og så et stykke frugt i bilen. Og så grøntsager om formiddagen. Brød (med få fibre) og frugt er alt for let at omsætte. Prøv evt at tænke i GI når du spiser.
15 år29. september 2009 kl. 23:11
Jeg fik engang at vide at morgenmad skal spises senest en halv time efter at du er stået op, før end det tæller som morgenmad og for at det sætter gang i forbrændingen.
15 år30. september 2009 kl. 07:45
Ja ud fra det I skriver er det jo helt forkert det jeg gør. Jeg havde lidt "Fit for life" og Lene Hansson princippet i baghovedet. Hvor det jo handler om KUN at spise frugt (og muligvis også grønt) indtil middag. Men jeg tror jeg vil prøve om jeg kan få gang i noget andet morgenmad. Dog duer jeg ikke til havregrød, så jeg skal finde et alternativ. Jeg kan godt spise havregryn på mine cornflakes, så måske skal jeg tilbage til det.
15 år30. september 2009 kl. 11:30
Jeg er ikke helt sikker på at Lene Hanson ved hvad hun snakker om...
Jeg er ihvertfald meget uenig med hendes principper!

Derimod har jeg fundet rigtig meget inspiration fra Per Brændgaard som ofte arbejder sammen med sundhedsstyrelsen.

Bla. har de sammen skrevet en bog der hedder
Små skridt mod vægttab der holder.
Den er super go og billig.
15 år30. september 2009 kl. 20:29
Altså alle eksperter FRARÅDER hendes principper, så hold du dig langt væk fra det.
Der er faktisk fordele ved at spise fibre og stivelse fra morgenstunden, ligesom der er fordele ved at spise kød, grønt og stivelse sammen til aftensmaden.
15 år1. oktober 2009 kl. 00:08
Åh den bog med "Små skridt mod vægttab der holder" - har jeg hørt om - det kunne være man skulle anskaffe sig den. Nogle der ved hvor man kan få den?

I går fik jeg havrefras og i dag har jeg fået de sædvanlige fredags rundstykker. Så jeg er ved at komme væk fra ren frugt til morgenmad. Det undrer mig nu at der er eksperter, der ligefrem fraråder hendes principper og hun så alligevel er aktuel med "Min fede familie".
15 år2. oktober 2009 kl. 10:15
Gider ikke lige slå det efter, men jeg mener bogen kan købes gennem sundhedsstyrelsens hjemmeside. En anden lille sag, som jeg gerne vil slå et slag for er Rie Møllers 'Sæt gang i din fedtforbrænding', som kan købes via hendes hjemmeside og koster 55 kr. (min browser crasher af hendes hjemmeside, så min mor har købt den for mig). Ifølge hendes råd skal man gå en tur inden morgenmaden for at forbrænde mest muligt fedt, men først: drik 3-4 dl vand og 2 kp kaffe eller grøn te samt 10-20 g protein ca 1/2 time før morgenturen - man skal stå tidligt op ;-) Der skal ikke løbes, så vil man forbrænde muskelmasse i stedet for fedt, og man skal gå 30-90 minutter og spise morgenmad straks efter, bestående af protein, sunde fedtstoffer og kulhydrater med lavt GI, fx omelet med vegetarfyld. Den naturlige rytme for almuen i forrige århundrede - i dag nok mest realistisk for hjemmearbejdende, pensionister, arbejdsløse eller meget morgenfriske personer. ikke desto mindre inspirerende.
15 år2. oktober 2009 kl. 10:54
Her fortæller hun selv, at der ingen videnskabeligt belæg er for hendes metoder. Det er en fiks idé en læge har fået: og ingen forsøg peger på at det er hensigtsmæssigt at spise sådan:

blog-dyn.tv2.dk

HUn anbefaler at man kun spiser frugt, men har man dibetes skal man kombinere frugt med groft brød og grøntsager. Gad vide om det er fordi frugt om morgenen får blodsukkeret til at stige helt vildt?? Tja, det er det jo nok og det kan diabetikere ikke tåle. Men vi andre har sgi da heller ikke godt af det.

Men det undre mig at hun bruges til det program, måske er hun bare god på en skærm??

avisen.dk#

I denne tråd er der også nogle interessante links:

motion-online.dk

Ham diæstisten der er ansat på tv2 i deres morgen program, har også været ude med riven efter hende, fordi det simpelthen er noget sludder hendes principper er bygget på.
15 år3. oktober 2009 kl. 00:11

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });