#2 af biologi c
Alternativer til fedtstof til stegning
Du læser en tråd i debat > kostbiologi c
re: Alternativer til fedtstof til stegning
lidt olie er sundt, men ellers kan man dampe grønsagerne.
15 år24. august 2009 kl. 20:16
Eskimona (slettet)
Jeg plejer at stege i vand. Jeg lader fx grønsagerne lige akkurat brænde fast på panden, hvorefter jeg hælder vand på for at løsne det. Så lader jeg vandet fordampe og gør det igen, indtil det er færdigt.
15 år24. august 2009 kl. 20:39
Louise79 (slettet)
Tak for svarene.
Ja, lidt olie er sundt, derfor jeg fx. startede med en smule olie i min mad igår.
Dreamofdemons: Umiddelbart tænker jeg at grøntsagerne blive ferske på denne måde. Og hvad med "brændt smag"? Eller det når måske ikke at tage smag, men kun farve?
Når jeg bruger fx soya til lynstegningen igår er det jp fordi selve grøntsagerne var asiatisk inspirerede, og soya derfor passede godt til.
Jeg synes desuden det er sjovt at finde tilberedningsmåder, hvor jeg fremhæver det enkelte råvarers smag, og samtidig tilsætter smagsnuancer til maden.
Louise
Ja, lidt olie er sundt, derfor jeg fx. startede med en smule olie i min mad igår.
Dreamofdemons: Umiddelbart tænker jeg at grøntsagerne blive ferske på denne måde. Og hvad med "brændt smag"? Eller det når måske ikke at tage smag, men kun farve?
Når jeg bruger fx soya til lynstegningen igår er det jp fordi selve grøntsagerne var asiatisk inspirerede, og soya derfor passede godt til.
Jeg synes desuden det er sjovt at finde tilberedningsmåder, hvor jeg fremhæver det enkelte råvarers smag, og samtidig tilsætter smagsnuancer til maden.
Louise
15 år25. august 2009 kl. 08:43
iakob
Prøv at se dette link: altomkost.dk
Jeg bruger normalt olie til grøntsager (raps eller olivenolie) samt i gryderetter, hvis jeg da bruger noget. Smør og margarine bruges til kød. Fisk kan med fordel steges i en blanding af smør og olie - men eftersom jeg oftest får paneret fisk når jeg steger fisk, så er det måske ikke lige her man skal efterligne mig.
Jeg bruger normalt olie til grøntsager (raps eller olivenolie) samt i gryderetter, hvis jeg da bruger noget. Smør og margarine bruges til kød. Fisk kan med fordel steges i en blanding af smør og olie - men eftersom jeg oftest får paneret fisk når jeg steger fisk, så er det måske ikke lige her man skal efterligne mig.
15 år25. august 2009 kl. 13:36
Louise79 (slettet)
Tak for linket, Jakob.
Jeg er vegetar, så det er primært grøntsager jeg stager, og en sjælden gang et stykke fisk. (Oftest kommer jeg fisk i ovnen)
Det er netop til grøntsager jeg har brug for ideer. Jeg eksperimenterer selv meget med at finde "sovse" til stegning, som samtidig fremover madens smag, og kan erstatte fx. salt.
Når jeg bruger olie er det ekstra jomfru oliven eller raps olie jeg bruger.
Jeg er vegetar, så det er primært grøntsager jeg stager, og en sjælden gang et stykke fisk. (Oftest kommer jeg fisk i ovnen)
Det er netop til grøntsager jeg har brug for ideer. Jeg eksperimenterer selv meget med at finde "sovse" til stegning, som samtidig fremover madens smag, og kan erstatte fx. salt.
Når jeg bruger olie er det ekstra jomfru oliven eller raps olie jeg bruger.
15 år25. august 2009 kl. 14:38
iakob
Appelsin med soya - soya - marinering i appelsin - balsamico-eddike - hvidvinseddike - chilisauce - boulionterning - og naturligvis champignons der afgiver en masse væske. Det er hvad jeg normalt bruger.
15 år25. august 2009 kl. 19:38
sqzee (slettet)
Ellers er der sådan noget som Flora. Altså margarine/smør på omkring 350kcal per 100g. Det er det tætteste man kan komem på fedt og stadig kunne stege synes jeg.
15 år26. august 2009 kl. 16:09
bruger slettet
Det der flora, kan man købe det i supermarkeder? Og kommer det i sådan en plantemagarine bøtte eller er det mere som alm. magarine (så jeg ved hvad jeg skal kigge efter)
15 år26. august 2009 kl. 19:16
Louise79 (slettet)
Flora - tak for det. Jeg vil dog gerne helt undgå at skulle bruge fedtstof, derfor mit spørgsmål "alternativer til fedtstof"
15 år27. august 2009 kl. 10:57
Hvad bruger I som alternativ til fedtstof når I steger noget?
I dag har jeg lavet lynstegte grøntsager, og brugte da 5 gram rapsolie, og så soya g balsamico-eddike. Det gav et rigtig godt resultat, synes jeg.
Ved at bruge forskellige "sovse" som fx soya, og forskellige eddiker giver man samtidig smag til maden, så man ikke skal bruge salt i maden.
Jeg er begyndt at eksperimentere meget med madlavningen, for at finde disse alternativer, og synes jeg får nogle gode resultater...
Er spændt på at høre hvad I gør..
Louise