Hvordan ser jeres dag ud - kostmæssigt?

Du læser en tråd i debat > kost

Hvordan ser jeres dag ud - kostmæssigt?
Jeg er ny på siden, og kæmper med at få fordelt kalorierne, så jeg følger skemaet. Jeg synes jeg gør en indsats, men alligevel ender jeg med at det kun er mine mellemmåltider, der ligger inden for rammerne...

Hvor lang tid gik der inden I fik styr på det?
15 år18. august 2009 kl. 20:53
re: Hvordan ser jeres dag ud - kostmæssigt?
Hej kkr1979!
Jeg tror, det er noget, man skal arbejde længe med. Jeg kan f.eks. se, at jeg næsten altid får for meget protein og for meget fedt. Så går jeg ind og ser hvad var det, der indeholdt så meget. Finder så selvfølgelig ud af, at jeg får for meget kød/kødpålæg. Hvordan kan jeg så ændre på det? Jah.... f.eks. ved, at sløjfe kødpålæg. .
Det bliver faktisk spændende til sidst og jeg er langt god til det endnu.
Jeg har været her inde i en måned nu.
Fru Jensen
15 år18. august 2009 kl. 21:56
Måltidsfordelingen var den sidste ting jeg fik styr på (bortset fra motion, som jeg stadig er for dårlig til).

Og jeg må indrømme at jeg ikke tillægger den speciel stor vægt. Hvis det passer én bedst at spise en enkelt stykke rugbrød og frugt til frokost for at kunne have plads til lidt mere aftensmad, så har jeg svært ved at se hvordan det skal kunne skade. En enkelt procent giver jo en sur smiley.

Men på den anden side, så skal man heller ikke kun spise aftensmad. Man må ikke springe morgenmaden over.

Jeg har været her siden 2007 og jeg har stadig en del dage hvor måltidsfordelingen er sur med nogen procent. Men jeg spiser altså stadig 5-6 måltider om dagen, hvoraf de 3 er hovedmåltider.
15 år19. august 2009 kl. 08:45
Tak for svar. Jeg kan se at for mig er den store synder aftensmaden. Og modsat Fru Jensen får jeg for mange kulhydrater og generelt for lidt protein.
Jeg kan se at jeg bare skal give det tid, men det irritere mig da jeg jo så kan se at mit vægttab ikke bliver så effektivt som ønsket.
15 år19. august 2009 kl. 10:15
Jeg kan godt forstå det irriterer dig, men jeg tror ikke du skal fokusere så meget på effektivitet - det handler mere om en varig livsstilsændring og den slags tager tid at indarbejde.
15 år19. august 2009 kl. 12:43
Det er bestemt heller ikke hver dag mine fordelinger bliver korrekte, men jeg har det sådan, at bare de fleste smileys er glade, er det fint med mig. Til gengæld har jeg for nylig opdatet, at man kan checke om man får de rette mængder vitaminer og mineraler - det er jeg begyndt at kigge lidt på ind imellem.
15 år19. august 2009 kl. 13:26
Måltidsfordelingen har intet med vægttabet af gøre. Kalorier er stadig kalorier.
15 år19. august 2009 kl. 17:31
Ja, jeg er principielt enig med dig Sqzee! Jeg og min mand har dog bemærket, at det giver stor effekt at begrænse indtaget til aftensmaden, så det ikke bliver for stort i forhold til de øvrige måltider - men det kan have noget at gøre med, at vi spiser ret sent og er der ikke noget med, at man helst ikke skal spise noget 3 timer før man går i seng? Nå, men dette her program er ihvertfald utrolig godt til at holde styr på det samlede indtag - og jeg er ved at blive helt afhængig af at taste ind. Det har virkelig en god motivationsfaktor, når man sidder og overvejer en ekstra frikadelle el. lign.....:o)
15 år20. august 2009 kl. 07:22
@sqzee: Det har du i princippet ret i. Men når engang man ikke længere hænger i skørterne på madital og selv skal styre madindtaget - så er det nemmere hvis man spiser som anbefalet. Hvis man har det med at spise et kæmpemåltid om aftenen og ingenting til morgenmad og frokost, så sniger der sig alt andet lige nemmere en marsbar ind ved kaffetide.

Desuden giver en jævn tilførsel af energi vel også en mere jævn forbrænding?
15 år20. august 2009 kl. 13:58
Ja, det springende punkt i mange kure er jo netop at holde sit blodsukker så stabilt som muligt, dels fordi det sikrer en højere forbrænding men også som du skriver, Jakob, at trangen til sødt og risikoen for at falde for fristelser i løbet af dagen stiger, hvis man går og er sulten. Jeg tror også vægtvedligeholdet bliver lettere, hvis man fortsætter med at spise jævnt hen over dagen.

Ofte synes jeg dog, det kan være smart at "spare kalorier op" hvis man skal ud en aften, men det er jo så heller ikke til hverdag.... God weekend!
15 år21. august 2009 kl. 10:27

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });