#12 af burdeikke (slettet)
Kalorier er da kalorier, eller hvad?
Du læser en tråd i debat > kostburdeikke (slettet)
re: Kalorier er da kalorier, eller hvad?
Det er ikke det der er det interessante, synes jeg. Tænker mere: Hvis jeg i to måneder levede udelukkende af tomater eller af chokolade; jeg fik det samme antal kalorier om dagen men altså af hver sin fødevare- ville min fedtprocent ( og min krops kilo ren fedt ) da være forskellig, med henblik på om jeg havde levet hhv. af tomater ELLER af chokolade?
15 år6. august 2009 kl. 10:57
SiriS (slettet)
Det er jo teorien bag fx Weight Watchers. Jeg synes det interessante er om man synes den tankegang er appellerende eller ej. Jeg vil personligt hellere lære mig selv at tage sunde valg end at tælle kalorier, men vi er jo forskellige.
15 år7. august 2009 kl. 09:29
lomm (slettet)
Overordnet set taber man sig hvis man forbraender mere end man indtager, men uden at have en videnskabelig viden om det, vil jeg gaette paa, at man alligevel taber sig mere hvis man lever af tomater end af chokolade (med samme maengde energi)
Fordi der i tomater er nogle vitamer osv der ogsaa hjaelper til med vaegttabet. Kroppen er meget kompliceret, saa selv om den matematiske formel gaelder overordnet set, saa er der masser af andre ting der ogsaa spiller ind.
Jeg vil dog ikke mene at broed og musli skulle stoppe noget vaegttab, da det er sunde madvarer med baade fibre og vitaminer. Saa igen kan det kun skyldes vand i kroppen.
Fordi der i tomater er nogle vitamer osv der ogsaa hjaelper til med vaegttabet. Kroppen er meget kompliceret, saa selv om den matematiske formel gaelder overordnet set, saa er der masser af andre ting der ogsaa spiller ind.
Jeg vil dog ikke mene at broed og musli skulle stoppe noget vaegttab, da det er sunde madvarer med baade fibre og vitaminer. Saa igen kan det kun skyldes vand i kroppen.
15 år13. august 2009 kl. 13:17
lomm (slettet)
Ser lige at jeg egentlig svarer paa 2 forskellige indlaeg her ovenfor
15 år13. august 2009 kl. 13:19
lomm (slettet)
Ja, kroppen skal bruge mere energi paa at forbraende tomater end chokolade, der jo mest er rent sukker (letoptageligt) blandet med fedt.
Der findes endda saakaldte negative groentsager - dvs hvor kroppen forbraender mere energi paa at forbraende end groentsagen egentlig indeholder. Jeg mener at bladselleri er et eksempel.
Der findes endda saakaldte negative groentsager - dvs hvor kroppen forbraender mere energi paa at forbraende end groentsagen egentlig indeholder. Jeg mener at bladselleri er et eksempel.
15 år13. august 2009 kl. 13:23
Anonym
Nogle ting binder mere væske end andre. Hvidt brød, pasta, ris og sukker binder en del mere væske end grønsager gør. Du har højst sandsynligt ikke taget fedt på. Vægten vil svinge lidt, det kan ikke altid undgåes :-)
15 år14. august 2009 kl. 07:09
Hvis du spiser 1 kg ren kulhydrat (fx sukker) og drikker 2 liter vand, vil du tage de 3 kg paa fordi kulhydrat holder paa vandet. Du vil naturligvis begynde at forbraende kulhydratet og derved tabe vandet igen, men kun langsomt.
Hvis du spiser 1 kg ren protein (fx pulver) og drikker 2 liter vand, vil du foerst tage 3 kg paa, men da vandet ret hurtigt loeber igennem kroppen, vil du efter en tur paa toilettet kun veje 1 kg mere.
Spiser du en steak med salt paa, vil saltet ogsaa binde vandet i kroppen - ved dog ikke hvor meget per gram.
Nu er dette jo ren teori - man spiser jo sjaeldent ren sukker eller ren protein, men det har en effekt paa vaegten.
Jeg kan bestemt see forskel paa vaegten hvis jeg aftenen foer har spist en steak med salat kontra en portion pasta (med samme antal kcal)
Jeg kan ogsaa maerke forskel, da jeg ved steaken naar at faa "tisset af" inden jeg gaar i seng, hvorimod jeg skal op paa toilet om natten efter en portion pasta. Igen fordi pastaen binder vand i kroppen, og kun langsomt frigir det igen.