Kalorier er da kalorier, eller hvad?

Du læser en tråd i debat > kost

Kalorier er da kalorier, eller hvad?
Jeg syntes min vægt svinger ufatteligt meget efter hvad jeg spiser, andre der oplever det?

De sidste par dage har jeg ikke spist så sundt igen, og har fået kastet en del kulhydrater i hovedet (brød, musli osv.) som jeg ikke plejer at spise. Jeg har holdt mig lige under det antal kalorier jeg må spise men alligevel stiger vægten. Det syntes jeg ikke den gør når jeg spiser anderledes?
15 år11. juli 2009 kl. 21:45
re: Kalorier er da kalorier, eller hvad?
Hej!
Müsli er jo gerne med mange fibre, men måske skulle du se på, om du får mange fibre, der sætter fordøjelsen godt i gang.
Der kan jo være stor forskel på vægten, når din mave er fuld og når den ikke er.
Er der vin o.l. med i det samlede tal, så nedsætter dte jo forbrændingen, så slev om man holder si på den rigtige side kaloriemæssigt, så giver det - hos mig - udsving i vægten.

Hilsen Rita
15 år12. juli 2009 kl. 07:26
Intet vin, øl eller andet i den kategori. Tror også noget af forklaringen ligger i vægten på tom mave kontra fyldt mave, men stadig syntes jeg den stiger hvis jeg spiser meget kulhydrat i forhold til hvis jeg spiser som jeg plejer
15 år12. juli 2009 kl. 10:08
Det er også noget jeg nogen gange spekulerer over. Hvis man nu spiser (ved godt det er ret umuligt, men bare i teorien) så mange tomater, og KUN tomater, at man ryger over sit ligevægtsindtag, ville man så tage på af dem?? Hehe
15 år13. juli 2009 kl. 10:46
i princippet burde det være lige meget om man levede af chokolade eller gulerødder hvis man holder sig under sit ligevægts indtag.......men syntes dog ikke helt det harmonerer med virkeligheden
15 år13. juli 2009 kl. 21:23
1 g kulhydrat binder 2 g vand i kroppen. Protein har ingen effekt, saa hvis du normalt spiser mere protein end kulhydrat, kan det maaske forklare vaegtstigningen - det er vand.
15 år20. juli 2009 kl. 16:49
Det tænker jeg virkelig også på. Har eksempelvis aldrig hørt om en overvægtig, der udelukkende har levet sundt? Altså sådan virkelig sundt?
Jeg mener - jeg tror godt jeg kunne spise 2500 kcal om dagen i tomater bare - især hvis det er cherry :-) Og mon man bliver ligeså tyk af det, som to plader marabou?
Eller om kroppen skal bruge meget energi på at forbrænde den kæmpemæssige cherry-omgang???
15 år22. juli 2009 kl. 10:56
Syntes virkelig det er sært, for nu har jeg flere gange prøvet at spise fx meget kulhydrat som brød eller andet som jeg normalt ikke rører. Og selvom jeg spiser det istedet for noget andet og ikke kommer over mit tilladte antal kalorier, så kan jeg se det på vægten med det samme Men om kroppen nemmere kan forbrænde tomater end marabou eller brød aner jeg ikke, men sært er det
15 år22. juli 2009 kl. 13:25
Prøv at læse indlægget fra lomm

Kulhydrater binder væske i kroppen.
15 år29. juli 2009 kl. 03:28
Lomm, betyder det at protein ikke binder noget vand til kroppen og væske øgningen i vægt vil være 0 - men hvis man levede (teoretisk) udelukkende af kulhydrater ville man tage voldsomt på i vand stigning?
15 år30. juli 2009 kl. 20:16

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });