smoothie

Du læser en tråd i debat > kost

smoothie
Drikker i det?
Laver i det selv?
Har i nogle gode opskrifter?
15 år17. maj 2009 kl. 19:38
re: smoothie
Hejsa

Du spørger til opskrift på smoothie. Jeg laver den fra Kernesund Familie i en lidt moderet udgave. Mængderne er cirka-angivelser som kan justeres alt efter hvor tyk du vil have den:

Revet skræl af ½ økologisk citron
Saft af ½ citron og 1 appelsin. Evt. lidt ekstra vand.
1 banan
2 spske valleproteinpulver
Cirka ½ tsk. kanel
2 spske hørfrø olie eller livets olie
Cirka 250 g. frosne røde bær (jordbær, hindbær, blandede røde bær)

Jeg plejer at blende det hele minus de frosne frugter som jeg tilsætter til sidst. Jeg lader blenderen køre på isknusefunktion indtil bærerne er knust og herefter på høj hastighed.

Konsistensen bliver tyk og den kan med fordel spises med ske.

God fornøjelse.
15 år22. maj 2009 kl. 10:26
Tak
15 år23. maj 2009 kl. 09:05
saften fra: 1 grapefrugt og 2 appelsiner
1/2 banan
150 g. frosne jordbær
evt. lidt vand

Bananen søder smoothien, samtidig med at den er super frisk!

15 år7. juni 2009 kl. 20:42
Man skal huske at der stadig er masser af kalorier i en smoothie og at en normal smoothie ikke mætter ret meget. Nogen putter et fiberprodukt i smoothien - det har jeg aldrig prøvet.

Jeg drikker kun smoothies i weekenden - men efter jeg ødelagde min blender med en frossen banan, så har jeg haft lidt svært ved at lave dem :-D
15 år9. juni 2009 kl. 12:17
Hvorfor er der mange kalorier i en smoothie - den består jo mest af frugt?????
15 år10. juni 2009 kl. 14:42
Det kommer naturligvis an på hvad man sammenligner med. Men eftersom en smoothie er en drik, så sammenligner jeg jo den med vand og kaffe.

Det er nok fordi at jeg har taget det råd til efterretning om at man skal undgå at drikke sine kalorier. Måske mætter en smoothie med valleproteinpulver eller fibre mere end f.eks. drikkeyogurt?
15 år10. juni 2009 kl. 20:28
Hvorfor frossen banan? Hvad gør det ved en smootie? Bliver den mere is-agtig?
15 år17. juni 2009 kl. 21:38
Jeg putter tit havregryn i min :) det smager super og mætter længere
15 år18. juni 2009 kl. 10:27
Den smoothie jeg laver mest består af frosne jordbær og mælk + sukker eller sødemiddel. Hvis man laver den med sødemiddel og skummetmælk i disse anslåede mængder:

200 g jordbær
100 g skummetmælk

koster den kun 467 KJ - jeg har lige tastet den ind. Til gengæld stiller den også min meget søde tand tilfreds i et stykke tid :-)
15 år18. juni 2009 kl. 13:38

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });