Nærringsindhold i konserves

Du læser en tråd i debat > kost

Nærringsindhold i konserves
Jeg har i et stykke tid gået og tænkt over hvad nærringsindholdet i min mad egentligt angiver. Når jeg eksempelvis tager en dåse kikærter, så angives der at der er 80 kalorier pr 100 gram. heraf er 33% af dåsens indhold vand, som jeg hælder fra inden jeg bruger kikærterne i min madlavning.
Er det så reelt kikærternes nærringsindhold eller er det kikærter med vands nærringsindhold jeg aflæser på dåsen? For det gør jo unægteligt en forskel.
16 år24. september 2008 kl. 14:17
re: Nærringsindhold i konserves
Hvilken forskel gør det? Det er jo bare vand?
16 år24. september 2008 kl. 19:35
jeg forstår godt dit spørgsmål, men jeg tror det er selve kikærterne de mener. For der er jo ingen næringsværdi i vand. Med mindre det er en lage de ligger i?
16 år24. september 2008 kl. 20:08
Forskellen er, hvorvidt jeg indtager 400 (vægten med vand) gram á 80 kalorier pr 100 gram eller jeg indtager 250 gram. Desuden er der også en væsentlig forskel på det, hvis jeg vil indtaste en opskrift hvor jeg ikke bruger vandet.

På dåsen står der godt nok at det er i lage. Men under indhold står der, at den indeholder 67% kikærter og 33% vand og salt.

16 år25. september 2008 kl. 13:37
Det kan godt være min problemstilling ikke er helt klar.
Det jeg undrer mig over, er hvorvidt producenten angiver nærringsindholdet for hele dåsen, eller kun den del man rent faktisk bruger. Hvis producenten medregner vandet, sænkes indholdsværdierne.

Hvis det ikke giver mening så sig lige til...
16 år25. september 2008 kl. 13:40
nu ser jeg hvad du mener =) men det må jo stadig være næringsindhold pr 100 gr ligemeget om der er 400 el 250 gr i dåsen. Og det må være for ærterne for vand har ingen værdier. Så hvis der uden vand er 250 gr kikærter så må du have fået ca 200 kcal hvis du spiser hele dåsen?? Eller er det bare mig? =)
16 år25. september 2008 kl. 15:42
Hehe... du har ret i, at hvis jeg spiser hele dåsen får jeg den samme mængde energi hvad enten jeg sier energien fra eller ej.
Men lad os nu sige at jeg skal indtaste en opskrift og skal bruge 100 gram af dåsens indhold. Så er det relevant for mig at vide, om nærringsindholdet er med eller uden vandet.
Hvis den er med, vil det sige at jeg, når jeg sier vandet fra, får en øget nærring i det der er tilbage. Altså, hvis producenten siger at der er 80 kal/100 gram så gør det en forskel om det så vil sige 80 kal for kikærter eller 80 kal for kikærter + vand. Hvis jeg anvender 100 gram rene kikærter, og nærringsindholdet er med vand, så må energien i selve det der er kikærter jo være noget højere. Da vandet er lig nul, vil det betyde at den reelle nærringsværdi for kikærterne er det højere, som 33 % vand kan udligne.
Hvis det derimod er uden vand, er der ingen problemer medmindre jeg rent faktisk bruger vandet også og dermed angiver at jeg har anvendt 100 gram kikærter+vand. Problematikken er ikke stor, hvis jeg altså vidste om det var den ene eller anden metode der bliver brugt når man skriver nærringsindholdet på dåsen.
16 år25. september 2008 kl. 16:41
prøv at google det? =o)
16 år25. september 2008 kl. 22:09
Hvis der står nettovægt for hele dåsen, så ville jeg regne med at det er for hele dåsen de måler kalorieindholdet. Altså for kikærter + vand.
Men uanset hvad gør det jo ingen forskel hvis vi er enige om at vandet ingen kalorier indeholder. Så er det jo bare et fyldstof, som du selv vælger om du vil bruge eller ej.

Ved ikke om du forstår mig...

Nettoindhold:400 g kikærter + vand = 250 g kikærter + 150 g vand.
80 kcal x 4 = 320 kcal i hele dåsen
hælder du vandet fra er der stadig 320 kcal i dåsen, da vandet jo ikke indeholder nogle kcal.
16 år3. oktober 2008 kl. 12:21
Hvad siger madital om kcalindholdet i kikærter?
16 år3. oktober 2008 kl. 12:22

For at deltage i debatten:
Log ind
eller opret en profil, hvis du ikke allerede er medlem

Henter...
window.addEventListener("load", function(){ setTimeout(function () { if (typeof window.cookieconsent !== 'undefined'){ window.cookieconsent.initialise({ "palette": { "popup": { "background": "#444" }, "button": { "background": "#f0ad4e", // orange: "#f0ad4e", //"#14a7d0" //grøn: #5cb85c "text": "black" } }, "theme": "classic", "position": "bottom", "static": false, "type": "opt-in", "content": { "message": "🍪 Cookieinfo

Madital.dk bruger cookies til at huske dine indstillinger, analysere trafikken samt til at markedsføre vores website. Du kan til enhver tid ændre dit valg via vores ", "dismiss": "OK", "allow": "Det er fint", "deny": "Afvis", "link": " cookiepolitik.", "href": "https://www.madital.dk/om-madital/vilkaar-og-betingelser/cookiepolitik/" }, onInitialise: function(status) { if(status == cookieconsent.status.allow) { runScriptsRequiringConsent(); } }, onStatusChange: function(status) { if (this.hasConsented()) { runScriptsRequiringConsent(); } /*else { document.cookie = "_ga=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gat_UA-1116525-1=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; document.cookie = "_gid=;domain=.madital.dk;expires=Thu, 01 Jan 1970 00:00:00 GMT;path=/"; }*/ createCookie("cookieconsent_time","now",365); } }) } }, 1000); });