#2 af Frk Jakob (slettet)
Hvordan ser min kost plan ud???
Du læser en tråd i debat > kostFrk Jakob (slettet)
re: Hvordan ser min kost plan ud???
personligt, så vil jeg gerne have en smilie i fedtsyre fordeling, fordi man bør få mest af det gode sunde fedt...
Jeg er ret ligeglad med om jeg får for lidt kcal til morgen i forhold til frokost (hvor jeg spiser mest)...
Men tror du ikke at du hurtigt vil blive træt af at spise næsten det samme hver dag??
Jeg er ret ligeglad med om jeg får for lidt kcal til morgen i forhold til frokost (hvor jeg spiser mest)...
Men tror du ikke at du hurtigt vil blive træt af at spise næsten det samme hver dag??
16 år3. august 2008 kl. 22:13
iakob
Jeg vil foreslå at du skærer en smule ned på havregrynene og putter nødder og frugt ovenpå. 15-20 gram nødder og frø og så 75-100 gram frugt i tern på 50 gram havregryn er det jeg får hver morgen og det smager fantastisk godt - og giver nogle gode sunde fedtsyrer. Jeg elsker søde æbler ovenpå sådan en omgang, mens f.eks. appelsiner ikke er så godt ;-)
Du kan også overvejet at erstatte nogen af mellemmåltiderne med sund groft knækbrød (den økologiske fra coop er god, den hedder äkla eller sådan noget). Bare for variationens skyld.
Du kan også spise en salat med rødkål eller hvidkål i strimler som basis som variation til frokostens grønt. Salater på rå blomkål og rå broccoli er også gode hvis bare du ikke bruger bacon og fede mælkebaserede dressinger.
Husk at få fisk een gang om ugen - og husk dine kalktabletter (man kan nu få dem med D-vitamin hvilket skulle være ekstra godt).
Men ellers ser det godt ud. Bare sørg for at variere din kost - det er faktisk een af de officielle kostråd, dvs man behøver ikke gulerod hver frokost - man kan lave andre typer af grove grøntsagssalater eller spise rå blomkålsbuketter mv - eller man kan rive pastinak mv ned i gulerodssalaten - der er mange muligheder.
Du kan også overvejet at erstatte nogen af mellemmåltiderne med sund groft knækbrød (den økologiske fra coop er god, den hedder äkla eller sådan noget). Bare for variationens skyld.
Du kan også spise en salat med rødkål eller hvidkål i strimler som basis som variation til frokostens grønt. Salater på rå blomkål og rå broccoli er også gode hvis bare du ikke bruger bacon og fede mælkebaserede dressinger.
Husk at få fisk een gang om ugen - og husk dine kalktabletter (man kan nu få dem med D-vitamin hvilket skulle være ekstra godt).
Men ellers ser det godt ud. Bare sørg for at variere din kost - det er faktisk een af de officielle kostråd, dvs man behøver ikke gulerod hver frokost - man kan lave andre typer af grove grøntsagssalater eller spise rå blomkålsbuketter mv - eller man kan rive pastinak mv ned i gulerodssalaten - der er mange muligheder.
16 år3. august 2008 kl. 22:40
bruger slettet
Kartofler tæller vist ikke som grønsager
16 år4. august 2008 kl. 06:55
iakob
Nej, kartofler tæller ikke som grøntsager i oversigten, men de er stadig sunde og bør være en del af ens basiskost fordi de indeholder gode vitaminer, kostfibre og mætter godt og længe. Og så indeholder de færre kalorier end pasta og ris.
16 år4. august 2008 kl. 08:31
Taj1980
Hej Cherie:)
Jeg ville nok også skære lidt ned på havregryn om morgenen og så supplerer med lidt banan, så du får energien. Elller blåbær som pt er i sæson og smækfyldte med antioxidanter!
Spis knækbrød som mellemmåltid. Skær ned på frugten til mellemmåltiderne, spis noget mere agurk eller grove grøntsager som fx broccoli.
Husk det sunde fedt. Steg fx i kokosolie. Spis nogle mandler enten til morgen eller som mellemmåltid. Men pas på, da de indeholder mange kalorier.
Til aftensmad skal du være opmærksom på at kalorieindholdet i majs og ærter som du nævner er højt.
Hvis du øsnker at tabe dig, er det en god ide at øge protein indholdet i kosten ( kød, æg) og spise mindre kulhydrater= havregryn, brød, kartofler. Men så er det en helt anden plan du skal have fat i :)
Jeg ville nok også skære lidt ned på havregryn om morgenen og så supplerer med lidt banan, så du får energien. Elller blåbær som pt er i sæson og smækfyldte med antioxidanter!
Spis knækbrød som mellemmåltid. Skær ned på frugten til mellemmåltiderne, spis noget mere agurk eller grove grøntsager som fx broccoli.
Husk det sunde fedt. Steg fx i kokosolie. Spis nogle mandler enten til morgen eller som mellemmåltid. Men pas på, da de indeholder mange kalorier.
Til aftensmad skal du være opmærksom på at kalorieindholdet i majs og ærter som du nævner er højt.
Hvis du øsnker at tabe dig, er det en god ide at øge protein indholdet i kosten ( kød, æg) og spise mindre kulhydrater= havregryn, brød, kartofler. Men så er det en helt anden plan du skal have fat i :)
16 år12. august 2008 kl. 21:19
bruger slettet
Kokosolie består hovedsagelig af mættet fedt, selv om det er vegetabilsk, så rapsolie er nok et bedre valg til stegning.
16 år14. august 2008 kl. 19:14
bruger slettet
Mht. til olier. Hvis man opvarmer ALLE former for olier omdannes de til transfedtsyrer.... Steg i god økologisk smør - smørfedtet sidder ikke på kødet når man tager det af (dyp evt. med køkkenrulle)... Eller tørsteg eller steg i ovnen...
Olier skal indtages kolde....
Olier skal indtages kolde....
16 år19. august 2008 kl. 09:46
bruger slettet
Lige præcis kokosolie og palmeolie tager ike skade af at blive opvarmet, og det gør rigtig smør helller ikke.
Rapsolie og olivenolie kan tåle opvarmning til 160 grader, men ofte bliver en pande meget varmere.
Alle andre olier skal indtages kolde, i en god koldpresset økologisk udgave.
Rapsolie og olivenolie kan tåle opvarmning til 160 grader, men ofte bliver en pande meget varmere.
Alle andre olier skal indtages kolde, i en god koldpresset økologisk udgave.
16 år21. august 2008 kl. 11:16
iakob
Betyder det at det er en dårlig idé at give kartoffelbåde en omgang olivenolie og bage dem i ovnen ved 200 grader i 30-35 minutter til de er lækre og pommes frites agtige?
Hvad hvis man bager dem ved 160 grader i længere tid og så sætter den på grill til sidst i 5 minutter? Kan man overhovedet få dem sprøde ved 160 grader?
Hvad hvis man bager dem ved 160 grader i længere tid og så sætter den på grill til sidst i 5 minutter? Kan man overhovedet få dem sprøde ved 160 grader?
16 år21. august 2008 kl. 11:44
Den ser således ud:
Morgenmad:
90 g Havregryn
100 g Skummetmælk
Mellemmåltid:
25 g rugbrød
10 g kalkun pålæg
20 g agurk
120 g æble
Frokost:
50 g rugbrød
20 g kalkun pålæg
20 g agurk
50 g gulerod
100 g vindruer
100 g agurk
Mellemmåltid:
25 g rugbrød
10 g kalkun pålæg
20 g agurk
120 g æble
Aftensmad:
150 g kød (forskelligt)
250 g kartoffel
50 g blandet salat
210 g grønsager (70 g kartoffel, 50 g gulerod, 20 g majs, 20 g ærter, 50 g blomkål)
Hvordan synes i den ser ud....
Mine smiley er sure i Energifordeling, Fedtsyrefordeling, Energifordeling (måltider).
Gør det så meget???
Håber i kan hjælpe..